Musíme nadržovat Zemanovi, stěžují si redaktoři ČT

Sabine Kejlová Sabine Kejlová
Aktualizováno 31. 10. 2013 14:00
Rada pro vysílání dostala stížnost zaměstnanců ČT na vedení televizního zpravodajství.
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Celkem 23 pracovníků zpravodajství České televize si stěžuje na své vedení v čele s ředitelem zpravodajství Zdeňkem Šámalem a šéfredaktorem Petrem Mrzenou.

Ve stížnosti, kterou předali radě pro vysílání, vyjadřují obavy o ohrožení nezávislosti ČT a selhávání zákonné povinnosti podávat divákům vyvážené a objektivní informace.

Signatáři, mezi nimiž jsou na příklad i redaktorka Daniela Drtinová a editor Adam Komers, tvrdí, že Česká televize favorizuje některé polické subjekty, konkrétně pak SPOZ a prezidenta Miloše Zemana, a naopak vykazuje „protischwarzenbergovské" tendence.

Podkládají to několika konkrétními případy cílených zásahů vedení do vysílání, které ovlivnily objektivitu a vyznění reportáže.

V jednom z nich například zmiňují Zemanovo "řešení" pro Paskov, kdy prezident navrhoval, aby vlastník převedl byty OKD na kraj a výnosy použil k útlumu dolu. Česká televize se tomuto návrhu věnovala hned zkraje realce, aniž by ale na rozdíl od ostatních stanic uvedla, že je to návrh nereálný a nikterak ho nekonfrontovala.

Dalším takovým příkladem je telefonát šéfredaktora Mrzeny, v němž zakazoval použít do vysílání jakékoliv záběry vrávorajícího prezidenta v případě "viróza", přestože ho dramaturgyně opakovaně upozorňovala, že diváci podobný zásah a vyhnutí se frekventovanému tématu poznají.

Situace se podle zaměstnanců vyostřila právě v období před volbami do Poslanecké sněmovny. Zmiňují cenzorské zásahy ze strany šéfredaktora Mrzeny a také příkazy, jejichž důsledky jsou narušování objektivy a vyváženosti.

Redaktoři také tvrdí, že všechny debaty s vedením na dané téma, nepadly na úrodnou půdu a vyzývají pro to Radu ČT, aby dovedla vedení zpravodajství ČT 24 k osobní odpovědnosti.

Dvořákovi záleží na názoru politiků

Signatáři zmiňují i generálního ředitele ČT Petra Dvořáka, který si údajně zjišťoval názory politiků na moderátory a jejich práci. Výsledkem veškerých stížností a pokusu o odpor vůči těmto praktikám bylo ale údajně jen zastrašování a vyhrožování ze strany vedení.

Česká televize se plánuje stížností zabývat, ale jakékoliv pochybení odmítá.

„Velice mě proto překvapuje, že někteří editoři, kteří mají být údajně součástí anonymní skupiny podporující podnět podaný Radě ČT, nyní zveřejňují své výtky i k rok starým reportážím. Za zpravodajství na ČT24 totiž sami nesou velký díl zodpovědnosti, spolurozhodují o vysílání a vždy jsem předpokládal, že za svou prací i za jejími výsledky stojí," prohlásil ředitel zpravodajství Šámal.

Podle generálního ředitele Dvořáka jsou výhrady jeho zaměstnanců vytržené z kontextu. Tvrdí také, že od nich dosud nedostal dostatečné množství podnětů, aby se jejich výtkami začal zabývat, i tak je ale bere vážně.

„Požádal jsem proto o vyjádření ředitele zpravodajství Zdeňka Šámala a rozhodl jsem se, že k posouzení těchto dílčích výhrad přizvu nezávislého a důvěryhodného auditora," uvedl Dvořák.

Uhde: Stížnost není anonymní, signatáře znám

I Šámal přizvání nezávislého auditora vítá. Poukazuje také na to, že až na Komerse a Drtinovou jsou ostatní stěžovatelé anonymní.

Šéf Rady ČT Milan Uhde ale sdělil Mediáři.cz, že jména všech ostatních zná a stížnost anonymní není. Podle něj v České televizi panují obavy z otevřeného jednání.

Atmosféra je ve veřejnoprávní televizi podle všeho dusná již delší čas. Spor začal odvoláním moderátorky Daniely Drtinové z pořadu Události, komentáře. Drtinová následně přešla do vlastního pořadu Interview Daniely Drtinové, ale jak sama řekla, nepovažovala to za úspěch ani povýšení, neboť její odchod z původního pořadu byl nedobrovolný a neprovázely ho žádné výtky vůči její práci.

Drtinová už tehdy postup managementu považovala za zpolitizovaný. Kromě Drtinové byla odvolána i šéfka divize Nová média Pavlína Kvapilová, která se za Drtinovou otevřeně postavila. Kvapilová na rozdíl od Drtinové v České televizi skončila definitivně.

 

Právě se děje

před 16 minutami

Kroos je v karanténě, v závěru sezony Realu asi nepomůže

Fotbalový Real Madrid se zřejmě bude muset v závěru sezony obejít bez svého klíčového hráče Toniho Kroose. Jednatřicetiletý německý záložník se v minulých dnech setkal s osobou pozitivně testovanou na koronavirus, a přestože mu následný test vyšel negativně, je podle klubu z preventivních důvodů v karanténě.

Vzhledem ke zdravotnímu protokolu ligy Kroos nezasáhne do nedělního utkání s Athleticem Bilbao a nejistá je i jeho účast v závěrečném ligovém zápase proti Villarrealu příští týden. V podobné situaci byl před měsícem jeho spoluhráč Federico Valverde, kterému pozitivní testy vyšly až pár dní po karanténě.

Real po čtvrtečním vítězství nad Granadou (4:1) drží nadále šance na obhajobu titulu, dvě kola před koncem ztrácí dva body na vedoucí Atlético Madrid. Vedle Kroose bude tým trenéra Zinédinea Zidanea v příštím duelu zřejmě postrádat i zraněného kapitána Sergia Ramose, Daniho Carvajala či Lucase Vázqueze. Vrátit by se do sestavy naopak mohl obránce Raphaël Varane.

Zdroj: ČTK
před 29 minutami

Protizraelské demonstrace propukly na západním břehu Jordánu. Palestinci hlásí šest mrtvých

Šest Palestinců bylo dnes podle palestinských zdravotníků zastřeleno izraelskými vojáky na Západním břehu Jordánu, napsala agentura AP. Izraelský deník Haarec uvádí, že izraelští vojáci a Palestinci se střetli ve městech Jericho a Nábulus. Sedmnáct lidí bylo zraněno.

před 32 minutami

ČNB vydala souhlas ke koupi Equa bank ze strany Raiffeisenbank

Česká národní banka dnes vydala souhlas ke koupi Equa bank ze strany Raiffeisenbank. Společně se souhlasem antimonopolního úřadu jsou nyní splněny veškeré základní podmínky pro uskutečnění transakce. Následovat bude vypořádání dohodnutých kroků mezi akcionáři obou bank, převod akcií a příprava na samotnou právní fúzi obou společností, sdělila Raiffeisenbank.

Raiffeisenbank od prvního ohlášení záměru spojení obou bank zdůrazňuje, že neplánuje měnit nynější podmínky pro klienty Equa bank. "Pro klienty Equa bank se nic nemění. Všechny klienty budeme průběžně informovat o dalších krocích," uvedl generální ředitel Raiffeisenbank Igor Vida.

Raiffeisenbank od začátku roku 2021 oznámila několik akvizic. Vedle dohody s Equa bank také exkluzivní spolupráci s ING nebo koupi platební instituce Akcenta.

Zdroj: ČTK
Další zprávy