Metro Praze nestačí. Nezvládá nápor pasažérů

Pavel Baroch
8. 11. 2007 16:20
Podzemní dráha naráží na strop svých možností

Praha - Podzemní dráha v hlavním městě naráží na strop svých možností. V dopravních špičkách už nedokáže odvézt z některých stanic všechny cestující. Vagóny jsou tak plné, že mnozí pasažéři musí čekat na další soupravu.

Po pražských ulicích, které jsou ucpané auty už delší dobu, se dopravní potíže hlavního města přesunuly i pod zem.

Pražský dopravní podnik tento problém přiznává. Na otázku, proč metro nedokáže nabrat všechny pasažéry, odpovídá jeho tiskové oddělení: "Příčinou nepobírání cestujících je nepravidelnost skutečného intervalu."

Foto: Aktuálně.cz

V blízké době dopravní podnik chystá zdražení jízdného - cestující zaplatí za jeho služby zhruba o čtvrtinu více než dosud.

Metro nedokáže jezdit na čas

Pokud rozklíčujeme kostrbaté vysvětlení mluvčích podniku, pak je příčinou potíží v podzemní dráze to, že vlaky metra nedokážou jezdit podle jízdního řádu.

Nejčastěji se to podle stratégů městské hromadné dopravy děje proto, že cestujících je prostě moc. Než vystoupí a nastoupí do vagónů, souprava nabere zpoždění.

"Například na trase C je plánovaný interval ve špičce 115 vteřin, ve skutečnosti přijede další souprava třeba až po 180 vteřinách," vysvětlil Pavel Čejka z dopravního podniku.

"Stačí, aby třeba na stanici Kačerov přijelo najednou pět kloubových autobusů a najednou je metro plné," dodává.

Na lince C už vlaky nemohou jezdit častěji

Právě trasa C podle dopravního podniku narazila na strop svých možností a není schopna přeplňující se metropoli komfortně sloužit. 

Trasa C je nejvytíženější linkou metra, je na ní i vůbec nejvytíženější úsek celé podzemní dráhy - konkrétně mezi stanicemi Vyšehrad a I.P.Pavlova.

Na "céčku" přitom jezdí vlaky v tom nejčastějším intervalu, rychleji než po 115 vteřinách už za sebou soupravy následovat nemohou. "U linky C se minimální interval už pohybuje na hranici možností daných zabezpečovacím zařízením," uvedl dopravní podnik.

Na trasách A a B mají vlaky ještě rezervu a mohou jezdit častěji. "Určité zkrácení intervalů možné je," uvedl dopravní podnik.

U linek A a B je dnes minimální interval ve špičce 150 vteřin.

Každý den jede celá Praha

Každý den se v průměru sveze metrem prakticky každý obyvatel Prahy včetně kojenců.

V hlavním městě bylo vloni přihlášeno 1 181 610 obyvatel, přičemž podzemní dráhou jede každý pracovní den průměrně 1 142 000 cestujících.

Pasažérů přitom v posledních letech neustále přibývá - stejně jako obyvatel Prahy. Zatímco v roce 2001 jelo metrem 442 milionů lidí, vloni už počet poprvé překročil hranici půl miliardy: podzemní dráha přepravila na 515 milionů cestujících.

Nejvíce lidí cestuje právě pod zemí

Metro si tak v systému městské hromadné dopravy udržuje dominantní postavení. Tramvají jelo vloni 340 milionů osob a autobusem 330 milionů.

"Nejvytíženější je metro mezi sedmou a osmou ráno. Počet cestujících, kteří vstupují do stanic, je 107 tisíc. Celkový počet cestujících v celé síti metra je ovšem mnohem vyšší, ale složitě zjistitelný," uvedl dopravní podnik.

Druhá dopravní špička v podzemní dráze přichází okolo čtvrté odpoledne a trvá přibližně do šesti večer.

 

 

Právě se děje

Další zprávy