Romeo a Julie přivádějí Petra Zusku do mistrovských let

Nina Vangeli
20. 11. 2013 8:34
Balet Romeo a Julie v Národním divadle přichází s originálním výkladem shakespearovského příběhu
Pan Kapulet a Julie (Michal Štípa a Marta Drastíková).
Pan Kapulet a Julie (Michal Štípa a Marta Drastíková). | Foto: ND - Martin Divíšek

Recenze - Nové nastudování baletu Romeo a Julie v pražské Státní opeře dává přiléhavé odpovědi na podněty hudby Sergeje Prokofjeva, ale zároveň přichází i s originálním výkladem shakespearovského příběhu.

V očích choreografa Petra Zusky je svět příběh a maska. Příběh se rodí mezi ústy muže a ženy, která se k sobě blíží v polibku. Obrovské černé siluety jejich profilů umístil na horizont scénograf Jan Dušek.

Romeo a Julie (Ondřej Vinklát a Marta Drastíková).
Romeo a Julie (Ondřej Vinklát a Marta Drastíková). | Foto: ND - Martin Divíšek

Škvírou mezi ústy vstupuje královna Mab - známá postava ze zmínky v monologu Shakespearova Merkucia. Zuska zmínku rozšířil na hybatelku děje a antagonistku mnicha Lorenza - bojují spolu o nadvládu nad příběhem.

Svět je tak v Zuskových očích také střetem ženského a mužského principu, střetem živlu nezkrotné a nevypočitatelné imaginace s principem harmonie.

Vlající sutana

Proslulá tragédie se stává dramatem svědomí mnicha Lorenza, který chtěl být tvůrcem šťastných konců, ale selhal: nejdramatičtější part představení katapultuje postavu Lorenza z epizody na protagonistu.

Příběh se odehraje rámován jeho mučivými vzpomínkami. V roli se střídají Viktor Konvalinka a Alexandr Katsapov. Konvalinkovo dlouhé tělo vzlyká a zasmušilá, ustaraná tvář jako by byla překladem nějakého verše Georga Trakla. Je mladistvě opojen mocí šířit dobro, ale vzápětí klesá pod tíhou úkolu, který je nad jeho křehké, ještě chlapecké síly ve světě animozit, pokryteckých masek a ze řetězu utržených puberťáků, které musí doprovázet až do postele, aby nezdrhli do noci.

Nezvykl si na sutanu, raději běhá v černých kalhotách a tričku s nahými bicepsy. Jeho dlouhé ruce tančí a lamentují: odejmi, Bože, ode mne tento kalich…

Andrea Kramešová a soubor Baletu Národního divadla.
Andrea Kramešová a soubor Baletu Národního divadla. | Foto: ND - Martin Divíšek

Katsapovův fyzický projev je zralý, plného bukétu, s jemnými výrazovými valéry těla a hluboce ponorný. Sutana za ním autoritativně vlaje, když se suverénně zmocňuje tanečního partu. Selhává v mužném utrpení po prohrané bitvě, pije kalich hořkosti do dna.

Královna Mab nedělá kompromisy a nitky příběhu svírá pevně v rukou. Je to nejkrásnější ženský part, choreograficky náročný tím spíše, že Zuska nezouvá své tanečnice ze špiček, ale respektuje přísná pravidla hry baletu.

Lorenzo (Viktor Konvalinka).
Lorenzo (Viktor Konvalinka). | Foto: ND - Martin Divíšek

V provedení Nikoly Márové je Mab ztělesněnou vůlí, je velitelská a nesmlouvavá, z rodu královny víl Myrty z Giselle. Její alternace Miho Ogimoto je záhadná, jako by byla zahalena vůní kadidla, a smrt v jejím provedení vypadá spíše jako eutanazie než jako poprava.

Všichni jsou loutkami Mab, sděluje choreograf Zuska ve velkolepém entrée. Konsekventně rozvíjí motiv střetu obou principů - celý sbor Monteků je představován mužskými tanečníky - v lila heraldických barvách, Kapuleti jsou ženy v červených rozevlátých šatech, nenávist dostává erotický podtón.

A Zuska jde i dál. Ve scéně plesu bude mezi pozvanými paní Monteková (po starém Montekovi není vidu ani slechu) i s Romeem, za Kapulety je tu velmi zachovalý playboy, otec Julie, galantně tančící s Montekovou, takže je divákům podsunuta myšlenka, že kapuletovsko-montekovská „hassliebe" je rodinné zatížení.

Romeo a Julie (Francesco Scarpato a Andrea Kramešová).
Romeo a Julie (Francesco Scarpato a Andrea Kramešová). | Foto: ND - Martin Divíšek

Ve scéně plesu se setkávají tváří v tvář jako Romeo a Julie Ondřej Vinklát s Martou Drastíkovou alternovaní Franceskem Scarpatem a Andreou Kramešovou.

Ples je drsně vyložen hlavně skrze jánusovské a mrtvolné masky, symboly pokrytectví, které Romeo s Julií odmítají. (Juliina infantilní rozvernost však jde mimo náladu i smysl inscenace, zde je ještě prostor pro sofistikovanější výklad role.)

Soubor Baletu Národního divadla.
Soubor Baletu Národního divadla. | Foto: ND - Martin Divíšek

Zuska rázně zredukoval i další postavy, zejména ty „provozní" jako Chůva či Paris. Bohužel mu čerti napískali, aby to vykompenzoval přidanou scénou komediantů - jako z anno dazumal -, z níž se křečovité culení epidemicky šíří na celý kolektiv. Je zbytná.

Choreografické rébusy

Po ní ale následuje famózní vrcholná scéna Merkuciovy smrti a honičky na Tybalta. Zejména alternace Matěj Šust a Marek Svobodník je přesvědčivá - stojí proti sobě jako skin a příslušník minority, což je zvláštním způsobem aktuální.

Matěj Šust patří k největším zážitkům večera. Jeho tělo je z jemné aristokratické látky a zároveň i klaunské, je ohnivě pohyblivý, je ho plný prostor, dobře se rýmuje se Zuskovými choreografickými rébusy. Také s jeho požadavky na herecký detail.

Tímto velkolepým obrazem Zuska vstoupil do mistrovských let. Bezešvý styl zakládá dramatickou kontinuitu pohybu, vytváří síť komplikovaných kontrastů.

Královna Mab, Romeo a Julie (Nikola Márová, Marta Drastíková a Ondřej Vinklát).
Královna Mab, Romeo a Julie (Nikola Márová, Marta Drastíková a Ondřej Vinklát). | Foto: Aktuálně.cz

Daří se mu přirozeně amalgamovat klasiku a techniku floor work, aniž se přetrhne nit divácké emoce.

Ansámblové scény jsou velmi silnou Zuskovou stránkou, orchestruje prostor jako dirigent od forte po pianissimo a má každý nástroj pod kontrolou, vše sloužící úhrnné synergii.

Hýří tanečními protizvraty, které se realizují v nečekaně objevovaných průchodech v prostoru mezi dvěma těly.

Do nich se vrhají pohyby, které náhle prudce změnily směr. Tím se dramaticky mění i směry proudů energií a prostor je naplněn stálým vzruchem.

Když už jsme Němcům vzali divadlo, pokud jde o Zusku, ten ho udržuje na mezinárodní úrovni.

William Shakespeare, Sergej Prokofjev: Romeo a Julie. Choreografie: Petr Zuska Praha, Národní divadlo - Státní opera, premiéra 14. a 15. listopadu, nejbližší repríza 5. a 7. prosince.

 

Právě se děje

před 41 minutami

Při potlačení vzpoury ve věznici na Srí Lance zemřelo šest vězňů. Bouře začaly kvůli koronaviru

Šest vězňů přišlo o život a dalších 35 bylo zraněno, když vězeňská služba zahájila střelbu, aby potlačila vzpouru ve věznici na okraji hlavního města Srí Lanky. Vážně zraněni byli také dva strážní. Uvedla to agentura AP s odvoláním na úředníky. V přeplněných věznicích na Srí Lance rostou nepokoje kvůli pandemii. V posledních týdnech vězni protestovali v několika věznicích, protože zde vzrostl počet nakažených covidem-19.

Podle mluvčího policie nepokoje vypukli v neděli ve věznici zhruba 15 kilometrů severně od Colomba. Strážci se pokusili dostat situaci pod kontrolu, nepokoje však přerostly ve vzpouru. Vězni se snažili převzít kontrolu nad vězením a stovky se jich pokusily o útěk. Dozorci proto začali střílet.

Jeden vězeň zemřel při podobných nepokojích minulý týden. Další zemřel v březnu.

Zdroj: ČTK
před 51 minutami

Joe Biden si při hře se psem přivodil vlasovou zlomeninu zánártí

Zvolený americký prezident Joe Biden si při hře se psem Majorem přivodil nepatrné zlomeniny zánártí. Uvedl to podle agentury AP Bidenův lékař po prozkoumání snímku z CT vyšetření. Úřad prezidenta původně oznámil, že Biden při hře se psem uklouzl a vymkl si kotník.

Incident se stal již v sobotu. V neděli pak osmasedmdesátiletého politika pro jistotu prohlédl ortoped v Newarku. Lékař Kevin O'Connor poté oznámil, že vyšetření potvrdilo vlasové zlomeniny na laterální a střední kosti klínovité, které jsou ve střední části chodidla. Podle O'Connora zřejmě bude Biden muset několik týdnu nosit speciální ortézu pro stabilizaci chodidla.

Biden se má úřadu ujmout v lednu a bude skládat přísahu jako dosud nejstarší z amerických prezidentů. Jeho zdravotní stav budou pečlivě sledovat jeho oponenti i spojenci, píše Reuters.

Zdroj: ČTK
Další zprávy