Jak to vypadá, když kvůli mlze neodletí letadlo

Josef Tuček
26. 10. 2008 22:55
Reportér Aktuálně.cz byl pasažérem zrušeného letu ČSA
Únavné a mnohahodinové bylo čekání cestujících ze zrušených letů před transferovou přepážkou Českých aerolinií.
Únavné a mnohahodinové bylo čekání cestujících ze zrušených letů před transferovou přepážkou Českých aerolinií. | Foto: Josef Tuček

Praha - "Vždycky jsem si říkala, co se asi děje, když se zruší nějaký let," říká dívka ve frontě před transferovou přepážkou Českých aerolinií (ČSA) na pražském letišti v Ruzyni. "Tak teď už to víš," odpovídá její kamarádka.

O tuto znalost ovšem opravdu není co stát. Mlha v neděli znemožnila na nějakou dobu odlety letadel z Ruzyně. Třeba cestující s ČSA do Bruselu, mezi nimiž byl i redaktor Aktuálně.cz, už seděli v kabině, když se dozvěděli, že let byl zrušen a mají zase vystoupit.

Fronta před transferovou přepážkou ČSA, kde se musí pasažéři přehlásit na jiné spoje, je děsivá a naprosto neorganizovaná. Je to vlastně shluk, v němž se lidé k sobě kupodivu chovají až nečekaně slušně. Ale jinak vše funguje podle pravidel chaosu.

Čekajícím cestujícím nezbývá, než aby se na sebe mačkali jako sardinky. "Jéžiš, tady to smrdí," komentuje kdosi z čekajících jadrně, ale přesně atmosféru.

Nepříjemné čekání, marné volání

Letecká společnost chaos při čekání zvládnout neumí. Ani se o to nesnaží. Natož že by se snad snažila zavést třeba něco jako rozdávání pořadových čísel, která by umožnila lidem čekat, až na ně přijde řada, a sedět při tom třeba na zemi, když už ČSA neumějí nabídnout něco tak přepychového jako sezení na obyčejných lavičkách.

Autor těchto řádků zažil podobný výpadek letů v New Yorku jako majitel letenky s British Airways. Taky to nebylo nic příjemného, ovšem všichni pasažéři dostali kromě ústních informací i papír s bezplatným telefonním číslem, na něž mohli zavolat, aby si domluvili náhradní spojení. I čekání na telefonu pak zabralo spoustu času, ale pořád to bylo lepší než postávání před přepážkou na letišti.

ČSA však pasažéry, kteří zavolají na jejich informační linku, na jiný let po telefonu nepřeloží.

Neodletět je lepší než nepřistát

Občas kolem davu prochází pracovník ČSA, vyvolává pasažéry z některých spojů a odvádí je pryč. Po jedné a třech čtvrtích hodiny čekání vyvolává i spoj autora těchto řádků.

Shromážděné lidi pak posílá na jiný terminál k jiné přepážce ČSA, kde prý budou všichni odbaveni. Představuje to pochodové cvičení, protože ruzyňské letiště nemá mezi terminály pohyblivý chodník, natož jiný rychlejší způsob přepravy.

Před určenou přepážkou je pak delší fronta, než jaká už čekala na předchozím místě...

Ukončeme toto smutné líčení shrnutím: Je to opravdu pro cestující hrozný zážitek, když Českým aeroliniím správně neodletí letadla. Útěchou může být jen to, že to bylo přece jen pořád lepší, než kdyby letadlo správně nepřistálo.

 

Právě se děje

Další zprávy