Ekotendr obsadili spojenci z miliardových zakázek

Petr Holub
24. 10. 2011 17:10
Aktuálně.cz pátrá, proč byly nabídky na odstranění starých ekologických škod tak vysoké
Jedno z míst na vyčištění. Popeliště ve Dvoře Králové.
Jedno z míst na vyčištění. Popeliště ve Dvoře Králové. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Firmy, které se přihlásily do tendru na sanaci starých ekologických zátěží, mají řadu důvodů, aby o největší veřejnou zakázku v historii České republiky nesoutěžily příliš naostro.

Vyplývá to ze závěrů, k nimž dospělo Aktuálně.cz, když mapovalo dosavadní aktivity a majetkové vztahy všech tří soutěžících, kteří v ekozakázce podali podle názoru ministra financí nepřesvědčivé nabídky, kvůli nimž označil tendr za zrušený i premiér Petr Nečas.

Za vyčištění 500 postižených lokalit požadovalo vítězné konsorcium Marius Pedersen Engineering 56,8 miliard bez DPH. Nabídka druhé nejlepší firmy, Geosan Group, byla vyšší o miliardu a třetí nabídka od Environmental Services ze skupiny J&T o 8,7 miliardy.

"Cenová výše, byť i té nejlevnější nabídky, není podle mého názoru přesvědčivá," uvedl ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09).

Aktuálně.cz pak minulý týden citovalo zprávu auditorů, podle nichž je reálný odhad investic potřebných pro sanaci ekologických zátěží o dvě třetiny nižší, než nabídla státu nejlacinější firma Marius Pedersen Engineering.

Plzeňská spojka

Aktuálně.cz zjistilo, že mezi účastníky ekotendru mířícího ke zrušení existuje určité propojení.

Například Marius Pedersen a Geosan spolupracovaly desetiletí na dosud nejdražší ekologické zakázce za 10,8 miliardy.

Tyto náklady si překvapivě vyžádala regenerace areálu Škody Plzeň, která tak v letech 1997-2006 za ředitelů Soudka, Romana a Zapletala vyčerpala celou státem garantovanou částku.

Geosan byl zpočátku subdodavatelem Pedersena, později odkoupil jeho plzeňskou pobočku.

Projekt pro regeneraci Škody pak vypracovala plzeňská projekční firma CIAS, která je dodavatelem Škodovky i při jiných stavebních projektech. V ekotendru se spojila s vídeňskou pobočkou koncernu Marius Pedersen a vídeňskou investiční skupinou VCP do vítězného konsorcia Marius Pedersen Engineering.

S Plzní je spojena dokonce majetková struktura Geosanu. Dvě třetiny jeho vlastníků se sice skrývají v daňových rájích, jedním z nich je však kyperská společnost Duplessa Investments Ltd., kterou na valných hromadách Geosanu reprezentuje tuzemský manažer Martin Vnouček.

Ten zároveň řídí pražskou společnost Sedermin, která patří jednomu z významných manažerů Škody Plzeň Michalu Koreckému.

Vídeňská spojka

Jeden z členů konsorcia Marius Pedersen Engineering má blízko také ke třetímu z účastníků ekotendru, česko-slovenské investiční skupině J&T.

Vídeňská skupina VCP se podílí na výstavbě mýtného systému pro dálnice.

V roce 2005 ji získala společnost Kapsch Telematic Services, s.r.o., ve které má VCP 38 procent akcií. Chtěla za nový mýtný systém 22 miliard a ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL) jí dal přednost před konkurenční nabídkou za 15 miliard.

Několik pozdějších dodatků zvýšilo cenu zakázky pro Kapsch a VCP na 30 miliard.

Jednatel VCP Christian Riener je dnes členem dozorčích rad českého Kapsche i konsorcia Marius Pedersen Engineering.

Kapsch Telematic Services na mýtném systému spolupracuje s pražskou společností PVT (loni byla přejmenována na RMS Mezzanine).

Devadesát procent jejích akcií vlastní jinak neznámá kyperská firma Simfax Trading Ltd., o příslušnosti PVT ke skupině J&T ovšem svědčí fakt, že v letech 2005 až 2009 vedli její dozorčí radu oba zakladatelé J&T Ivan Jakabovič a Jozef Tkáč.

 

Právě se děje

Další zprávy