ODS ve sněmovně neuspěla s návrhem změnit podobu bodového systému, který na českých silnicích platí pro řidiče od července. Většina poslanců rozhodla, aby se předloha vrátila k přepracování.
Výhrady měli k návrhu poslanci téměř všech ostatních stran. Poslanecký klub ČSSD si už několik hodin před projednáváním předlohy odsouhlasil, že jeho zákonodárci zvednou ruku proti.
Soud: Teď máme o 100 % nových kauz víc
Kvůli současné podobě zákona začínají hrozí kolabs některým soudům. Ty totiž musejí řešit nové trestné činy, které zákon zavádí. Například Obvodní soud pro Prahu 2 podle informací ČTK má od července stoprocentní nárůst nových spisů. Nápor už personálně nezvládá. Ministerstvo spravedlnosti chce situaci řešit, podle soudců ale mělo být zavedení zákona provázet finanční a personální posílení soudů.
Speciál: vše o nových pravidlech na silnicích Projděte si bod po bodu, co se změnilo, a jak zareagovali řidiči | |
Vláda chce změnit silniční pravidla ODS i Paroubek mluvili o tom, co dělat na silnicích jinak | |
Přehled všech změn v pravidlech Policejní výklad změn po 1. červenci 2006 |
Podle poslance ČSSD Miloslava Kaly nepřináší novela, kterou sněmovna zamítla, nic, co by bylo nutné okamžitě zapracovat do zákona o silničním provozu.
"Nesouhlasíme s filozofií předlohy.V návrhu ani není nic zásadního, co by nepočkalo na komplexní novelu," řekl Aktuálně.cz Kala, který má v ČSSD dopravní předpisy na starosti.
"Předpokládám, že se stejně zachovají i komunisté a lidovci," dodal Kala.
Během několikahodinové, mnohdy velmi emotivní debaty, v níž se poslanci obviňovali ze lží a navzájem se uráželi, pak Kala uvedl:
"Zůstane navždy skutečností, že miliony řidičů na základě tohoto zákona začaly jezdit opatrněji, začaly o svém chování na silnicích přemýšlet. Domnívám se, že sněmovna by měla dnes vyslat veřejnosti jasný signál, že se žádná opravená a změkčená revoluce u nás konat nebude."
Z dvanácti na osmnáct
Poslanci ODS v novele navrhovali zvednout hranici dvanácti trestných bodů pro řidiče na osmnáct. Navrhovali i snížení spodní hranice pokut. Tvrdí, že současný systém je příliš přísný a poskytuje prostor pro korupci a šikanu..
"Ve společnosti přetrvává pachuť z příliš přísně nastaveného zákona a prostoru pro korupci a šikanu," zdůvodnila svůj návrh poslanci Eva Dundáčková a Vlastimil Tlustý z ODS.
Zároveň chtěli některé přestupky z bodového systému úplně vyjmout například jízdu bez bezpečnostních pásů, ale také ohrožení chodců na přechodech.
Občanští demokraté kritizovali zavedení bodového systému už při jeho schvalování v obou parlamentních komorách v loňském roce. Zvýšení hranice bodů z dvanácti na osmnáct navrhoval senátor ODS Jaroslav Kubera.
Pozor na lidovou tvořivost
"Já varuji před lidovou tvořivostí a před populismem," řekl bývalý ministr zdravotnictví David Rath (ČSSD). Soudí, že zákon by měl platit alespoň rok, aby se skutečně ukázalo, jaký je jeho efekt.
S tím souhlasí i předseda komunistického poslaneckého klubu Pavel Kováčik, podle něhož by se měl zákon také ještě několik měsíců "zkoušet" a pak připravit komplexní úprava.
"Víme, že zákon přináší problémy. Nejsou dány zákonem, ale spíše tím, že není dostatečně vymáhán," řekl Aktuálně.cz Kováčik.
"Náš postoj k této novele je negativní," přidal se ke kritikům předlohy ještě před jeho projednáváním i Ondřej Liška ze Strany zelených.
Už v neděli v České televizi řekl exministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL), že by bylo nejlepší zákon zatím neupravovat. Případné nedostatky, například tresty pro cyklisty, kteří zraní sami sebe, je možné zatím "vymazat" výkladem zákona.
Na zákon o silničním provozu se chystají i senátoři, chtějí jeho rozsáhlejší novelizaci.
Body přinesly méně mrtvých
Policisté i odborníci na bezpečnost provozu tvrdí, že má bodový systém na současnou situaci na silnicích zásadní vliv.
Podle statistik policie letos v srpnu zemřelo na českých silnicích nejméně lidí za posledních 36 let. Za oba prázdninové měsíce zemřelo o 74 lidí méně než loni.
Snížil se také počet všech automobilových nehod, to může být ovšem způsobeno tím, že se zvýšila na padesát tisíc korun hranice, od kdy je nutné volat k nehodě policii.
Na druhou stranu se podle policie ve srovnání s počátkem prázdnin už snížila ukázněnost řidičů.
Nejtragičtější byly od zavedení bodového systému víkendy 16. a 17. září a 30. září a 1. října. Po oba víkendy na silnicích zemřelo šestnáct lidí. Poslední zářijový den byl dokonce na českých silnicích nejtragičtějším v letošním roce.