Dobeš chce novelou zabránit spekulacím s pozemky

ČTK ČTK
18. 10. 2011 17:10
Ministerstvo dopravy plánuje rozdělit proces vyvlastnění pozemků od jednání o náhradě
Ministr dopravy Pavel Dobeš
Ministr dopravy Pavel Dobeš | Foto: Jan Langer

Praha - Ministerstvo dopravy přišlo s novým návrhem, jak zabránit spekulacím s pozemky pro dopravní výstavbu. Změnou zákona chce rozdělit proces vyvlastnění od jednání o náhradě.

Dopravní výstavba by se tak podle ministerstva měla urychlit a ušetřilo by se až 60 procent při výkupech pozemků. V úterý to oznámil ministr dopravy Pavel Dobeš.

Nové možnosti úspor vyplývají z analýzy investic Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Další náklady je možné ušetřit u staveb, které požadují obce či kraje.

Novela zákona by měla vzniknout ve spolupráci s ministerstvem pro místní rozvoj. "ŘSD bude mít volnou ruku k jednání o ceně s majitelem pozemku. Pokud tuto cenu majitel pozemku do zákonem určeného počtu dní nebude akceptovat, pak se rozhodnutí přesune na Vyvlastňovací úřad. Tím budou magistráty nebo krajské úřady. V takovém případě se pak bude náhrada za pozemek určovat dle odhadu ceny před vydáním územního rozhodnutí," popsal Dobeš.

Stát chce majitelům původně nestavebních pozemků vyplácet dvojnásobek původní ceny. Přesto půjde o nižší částky, než jaké by musel zaplatit za stavební parcely po vydání územního rozhodnutí. Majitelům stavebních pozemků bude ŘSD nabízet navíc 15 procent k odhadu ceny.

Spekulace se už nevyplatí, míní ministr

Práva majitelů nemovitostí tím podle Dobeše poškozena nebudou, protože jejich pozemky se zhodnotí až změnou územního plánu. Ministr zároveň očekává, že po této změně se spekulace s pozemky už nevyplatí. U menších staveb jde nyní na výkup pozemků zhruba desetina celkových nákladů. Větší projekty zejména v okolí velkých měst vyžadují podíl ještě vyšší.

Podobné oddělení procesů podle Dobeše funguje i v Německu, kde se na rozdíl od České republiky staví rychleji a levněji. V prvním řízení chce stanovit, že jde o stavbu ve veřejném zájmu a pozemky je možné vyvlastnit. Druhé řízení současně se zahájením stavby určí výši finanční náhrady pro majitele pozemku.

Sjezdy navíc si budou platit obce

Ve výstavbách komunikací, které požadovaly obce nebo kraje, a s budovanou komunikací nesouvisí, ministerstvo dopravy pokračovat nechce. Financování mimoúrovňových křížení, sjezdů, ekoduktů pro zvěř nebo modernizace autobusových nádraží a železničních stanic tak zůstane na samotných obcích. ŘSD uvažuje i nad možnou spoluúčastí při investování do doplňkových staveb. Ušetřit by tak mělo až 15 procent nákladů na jednotlivých stavbách.

"Stavíme spoustu objektů, které přímo nesouvisí s hlavní stavební trasou," uvedl pověřený ředitel ŘSD René Poruba. "Pokud budeme stále dokola konfrontování s požadavky na stavbu nadbytečností nesouvisejících s hlavní komunikací, pak tyto lokality nepotěšíme. Přednost dostanou ty oblasti, kde pochopí, že se musí na stavbách šetřit a kde si odepřou luxusní pojetí dopravní infrastruktury," dodal.

Podle Poruby současný systém umožňuje doplňkové stavby na žádost obcí, krajů nebo občanských sdružení přidávat k původnímu plánu  při řízení o územním rozhodnutí a při posuzování vlivu na životní prostředí. Pokud by to novela změnila, ušetřilo by se na připravovaných stavbách v následujících 20 letech zhruba 200 miliard korun.

Další investicí ŘSD jsou výstavby protihlukových valů u již existujících komunikací, kde vznikají nové obytné domy. ŘSD chce, aby se na financování těchto staveb podíleli i developeři a obce, které rozšíření zástavby směrem ke komunikaci umožnily.

 

Právě se děje

Další zprávy