Čáslav (Kutnohorsko) - Na letiště v Čáslavi na Kutnohorsku byl v pondělí dopraven dvoumístný letoun L-159, který konsorcium EADS vrátilo jako kompenzaci za nedostatky dodávky letadel CASA.
Česko tři letadla od konsorcia koupilo, čtvrtý stroj vyměnilo za pět bitevníků z produkce Aera Vodochody. Dvoumístný podzvukový stroj, který kamiony přivezly ze Španělska v rozloženém stavu, vojáci využijí pro výcvik.
Šéf sekce vyzbrojování ministerstva obrany Pavel Bulant novinářům řekl, že piloti nyní využívají čtyři dvoumístné verze L-159 a nejnovější bitevník je pátý. Do budoucna by jich chtěli mít až osm. "To je celkový cílový stav, který by ráda armáda do budoucna v rámci svých výcvikových kapacit dosáhla," poznamenal.
Španělé mají ještě jeden letoun dvojího řízení a podle některých informací by se také mohl dostat do ČR. Bulant to ale nepotvrdil. "Nemám informace, že by se měl v tento okamžik vracet nějaký další letoun L-159," uvedl. "To je věc nějaké další dohody," řekl k tomu Jan Svoboda z firmy Omnipol, která zakázku zprostředkovala.
Letadlo dorazilo v rozloženém stavu
Hlavní část bitevníku dopoledne přivezl na letiště jeden kamion, další odpoledne dovezl doplňující díly. Po složení má následovat technická přejímka. Podle Svobody bylo letadlo ve Španělsku v rozloženém stavu.
"Než ho dávat dohromady a zprovozňovat bylo jednodušší ho přivézt takto," vysvětlil, proč bitevník do ČR nepřiletěl. Náklad vyjel ze Španělska v úterý a do Čáslavi se dostal v pátek, přes víkend byl odstaven. Samotné naložení bylo podle Svobody otázkou dvou tří hodin.
Podle zástupce velitele čáslavské základny Ondřeje Rejmana budou části letounu, které v pondělí na letišti sundával z kamionu jeřáb, nějakou dobu uskladněny a poté demontovány z ocelových rámů. Pak začne proces přebírání dílů letadla.
"Základna poskytne odborný personál a naší expertizu, výrobní závod svou expertizu. Obě expertizy se stanou součástí technického popisu, který bude součástí předávacího protokolu. Armáda pak díly převezme a výrobní závod zkompletuje letoun," uvedl Rejman. O tom, zda bude bitevník sestavován na čáslavském letišti, ještě není rozhodnuto. "To záleží na tom, jak se k tomu vyjádří výrobní závod," dodal Rejman. Podle optimistických odhadů by mohl letoun poprvé vzlétnout zhruba do půl roku.
Ministerstvo obrany dopravní letadla CASA nakoupilo proto, aby nahradilo dosluhující ruské stroje Antonov. U letounů se ale vyskytly problémy, například na navigačních a spojovacích systémech. Tyto potíže již byly odstraněny. Testováním ale opět neprošel systém ochrany proti naváděným raketám, známý pod zkratkou DAS. Plným fungováním systému přitom ministerstvo podmiňuje nasazení strojů v Afghánistánu.
Bitevníky postupně dosluhují
"My jsme se snažili od počátku kompenzace materializovat, protože jakákoli kompenzace vyplývající z jakékoliv smlouvy uzavřené státní organizací se automaticky stává příjmem státního rozpočtu. To znamená, že proteče resortem ministerstva obrany do kasy ministerstva financí," podotkl Bulant.
Připomněl, že výcvik českých armádních pilotů je postaven na bitevnících L-159 a letounech L-39, které ale postupně dosluhují. Strategické armádní dokumenty přitom počítají právě s dvoumístnými verzemi L-159.
Bulant poukázal na to, že přestavba jednomístného bitevníku na dvoumístný vyjde na 150 milionů korun, hodnota nově získaného letounu dvojího řízení je podle účetnictví EADS bezmála pět milionů eur (zhruba 126 milionů korun). "Myslím, že ta výhoda ve srovnání s tím, kolik by armáda musela investovat do přestavby, je nasnadě," dodal Bulant.
Nákup dopravních letadel CASA, které provázely při provozu problémy, byl podle odborníků i médií podezřelý. Poslanecká sněmovna nedávno vydala dřívější ministryni obrany Vlastu Parkanovou k policejnímu stíhání. Kriminalisté ji viní z porušování povinnosti při správě cizího majetku a zneužití pravomoci veřejného činitele kvůli nákupu letadel pro armádu.