Praha - V neděli večer spustila vysílání nová TV stanice, a prakticky tak v Česku odstartovala éru digitální televize. Jako první se je prostřednictvím nové technologie pokoší zaujmout komerční zpravodajský kanál Z1.
Ještě před několika dny se objevily spekulace, že ambiciózní stanice - která se stane přímou konkurencí veřejnoprávní ČT24 - bude muset plánovaný start odložit. Nakonec se ale Z1 i navzdory výpadkům proudu způsobeném bouřkou podařilo začít.
"Byli jsme v prohlášeních opatrní, protože rozjezd televize je hodně komplikovaná věc. Ale teď už můžu na sto procent říct, že v neděli odstartujeme," sdělil před víkendem Aktuálně.cz šéfredaktor zpravodajství Z1 Hanuš Hanslík.
V digitálním prostředí už vysílá hudební TV Óčko, kterou ale lze zatím přijímat pouze v Praze a okolí na 46. kanálu v rámci multiplexu CDG.
Zatím se zkoušelo
Z1 je první z digitálních televizí, která po získání licence zahájí ostré vysílání. Do poslední chvíle se v prostorách stanice zkoušelo, jak by vše mělo vypadat - diskusní pořady a zprávy, které budou tvořit kostru vysílání.
Těsně před zahájením vysílání ve zpravodajském studiu sedí falešný ministr, kterého zpovídá vedoucí ekonomické rubriky Libuše Bautzová. Ve vedlejším publicistickém studiu se chystal na vysílání režisér Igor Chaun - tentokrát v roli moderátora talk show.
Jako jedna z pěti osobností bude uvádět podvečerní diskusní pořad 18 minut. Střídat se má například s šéfem Národní galerie Milanem Knížákem nebo známou válečnou novinářkou Petrou Procházkovou.
Další zajímavou tvář získala stanice pro ostrý diskusní pořad. Pod názvem Interview B.T. se v něm bude od pondělí do čtvrtka objevovat odvolaná ředitelka Radiožurnálu Barbora Tachecí.
Z1 sází na známé tváře i ve zpravodajské sekci. Z České televize přišel například někdejší moderátor Událostí, komentářů Jan Němec, z veřejnoprávního rozhlasu pak Vladimír Kroc nebo zprávařka Jana Lejpová.
Redaktorům v newsroomu pak pomáhá moderní počítačový program Dalet, pod kterým funguje celá agenda stanice - systém, který zatím v Česku žádná televize nepoužívá. Redaktoři v něm mohou na jednom počítači například stříhat a namlouvat své příspěvky.
Chceme zaujmout milion lidí
Nová zpravodajská televize, ač komerční subjekt, nechce být stanicí pro masy a plánuje se zaměřit spíše na bohatší diváky s vyšším vzděláním.
"Rádi bychom se v diváckém podílu pohybovali mezi dvěma až třemi procenty. Důležitější ale pro nás je, aby se nám podařilo zasáhnout naši cílovou skupinu, kterou tvoří zhruba milion lidí," přeje si šéfredaktor Hanslík - někdejší reportér televize Nova.
Že bude přízeň diváků pro soukromou stanici klíčová, potvrzuje její ředitel Martin Mrnka. Nechce se proto příliš srovnávat s ČT24, která jako veřejnoprávní médium slouží především potřebám koncesionářů.
"Naše televize je komerční, její existence stojí a padá na zájmu diváků. Myslím, že místo teoretizování o tom, v čem budeme jiní, stojí za to se na rozdíl mezi oběma televizemi po 1. červnu podívat," řekl Aktuálně.cz Mrnka.
Pomůže internet a kabel
Kromě zpravodajství bude televize nabízet dokumenty zahraniční výroby a vlastní tematické magazíny.
Diváci si mohou Z1 naladit prostřednictví pozemního digitálního signálu a set top boxů v Praze, středních Čechách, na Brněnsku, Ostravsku a Plzeňsku. Televize Z1 bude dostupná také prostřednictvím kabelové televize sítě UPC a internetu, kde bude kromě dokumentů přístupné celé její vysílání.