Chtěli si došlápnout na úplatky při STK. Nepovedlo se

Veronika Lehovcová Suchá Veronika Lehovcová Suchá
17. 12. 2009 8:30
Elektronická kontrola STK nepřinesla jediný případ pro policii. A není to tím, že se neuplácí
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Jedna z nejhalasněji oznamovaných akcí státu proti korupci krachuje.

Elektronická kontrola Stanic technické kontroly, jednoho z nejpověstnějších míst v souvislosti s uplácením v České republice, nepřinesla po více než roce ostrého provozu jediný případ pro policii.

A podle zasvěcených to není tím, že se tam úplatky nedávají.

Psi štěkají, vraky jedou dál

Když loni elektronický protikorupční systém po letech příprav začínal, ministerstvo dopravy vedené ODS slibovalo: Ze silnic zmizí vraky, získat pro auto technické osvědčení za úplatek nebude možné.

Teď má projekt, o němž se poprvé hovořilo v roce 2003 za éry koaliční vlády sociální demoktracie, za sebou více než 13 měsíců ostrého provozu. Výsledek? Uplácení při získávání technického osvědčení pro automobily je sice složitější, ale pokračuje.

Ministerstvo dopravy na dotaz Aktuálně.cz potvrdilo, že se během posledního roku neobrátilo na policii ani s jediním případem podezření, že by se na STK uplácelo.

Infobox
Autor fotografie: Ondřej Besperát

Infobox

Jak se hlídají technické kontroly v Německu

  • Čtvrtlení kontroly kvót závad u každého jednotlivého pracovníka v porovnání s průměrem v jeho organizační jednotce a v porovnání s republikovým průměrem
  • Pravidelné kontroly na pracovníka vydaných a pracovníkem přidělených známek (jinými slovy „vyfasované" známky versus kterým vozidlům je daný pracovník  přidělil)
  • Skryté (namátkové) testy prostřednictvím „upravených" vozidel
  • Neohlášené kontroly kvality (kontrola vozidla bez vědomí pracovníka bezprostředně po ukončení technické kontroly dvěma nezávislými auditory)
  • Pravidelné, nenahlášené kontroly správnosti a hodnověrnosti technických zpráv
  • Stále sledování pracovníků prostřednictvím přímých nadřízených
  • Odborné vedení pracovníků skrze regulované otevřené audity kvality
  • Přestupek, který způsobí pochybnost o spolehlivosti pracovníka, vede ke zrušení úředního oprávnění k provádění kontrol. Toto má za následek ztrátu pracovního místa.
  • Důkaz o úplatnosti a nedůvěryhodnosti pracovníka vede vždy k rozvázání pracovního poměru.

Zdroj: TÜV SÜD (v Německu provádí technické a emisní kontroly a zkoušky řidičského oprávnění)

Ještě rok před tím veřejně líčilo své plány, že právě taková spolupráce s policií nastane.

"Známého na estékáčku využívají i lidi, kteří by technickou normálně dostali, nemají vrak ani ojetinu. Jen je to pohodlnější, s autem nikam nemusí, jen zaplatí o něco víc," popsal praxi jeden z provozovatelů STK v západních Čechách.

Nevíme, jestli lžou

Teď úřad tvrdí, že informace přímo odhalující korupci v systému vlastně nejsou.

Nikdo totiž nekontroluje, jestli technik píše do počítače pravdivé údaje, jestli auto skutečně pečlivě kontroluje (stanovená doba je aspoň 20 minut), nebo je k systému pouze připojen a dělá něco jiného. Mnoho stanic navíc využívá offline aplikaci, takže data jsou do systému odesílána zpětně.

"Na základě dat z CIS STK nelze zjistit, zda kontrolní technik hodnotil či nehodnotil danou závadu v souladu se skutečným technickým stavem vozidla (ať už jeho chybné hodnocení bylo úmyslné či nikoliv)," uvedl Jakub Ptačinský z tiskového odboru ministerstva dopravy.

"Pravdivost údajů nelze nikdy stoprocentně ověřit, to by musel být nahráván každý pohyb technika," potvrzuje Svatopluk Burian, který má problematiku kontroly STK na ministerstvu na starosti.

Vraků prý ubylo

Zároveň je však přesvědčen, že systém funguje a vraků na silnicích ubylo.

"Kontrola se velmi zlepšila, kromě ministerstva se na ní podílejí i krajské úřady a policie. Na základě výstupů z nového systému kontroly je vedeno i nekolik správních řízení proti několika STK. Řízení ale ještě probíhají, takže k nim nemohu říci cokoli bližšího," dodal Burian s tím, že se kontroluje délka a kvalita prohlídky auta nebo i vytíženost jednotlivých techniků.

Provozovatelé STK uznávají, že uplácení se o něco zkomlikovalo například v tom, že úředníci mohou prověřit, jestli jednotlivý technik nezkontroluje za den více aut, než je technicky možné, když každému by se měl věnovat alespoň slabou půlhodinu.

Statistika potvrzuje, že průměrné stáří aut u nás kleslo z 13,8 roku na 13,5 roku. Je to ale hlavně tím, že z evidence byla vyřazena auta, která neměla povinné ručení a většinou po silnicích ani nejezdila.

Bez kamer to nepůjde

Jak situaci zlepšit? Podle zástupců Profesní komory STK je problém v tom, že systém kontroly, přestože se vyvíjel přes pět let, stále není dotažený. Na stanicích chybějí kamery, které by snímaly kontrolovaná auta a šlo by ověřit, jestli v době prohlídky na stanici skutečně jsou nebo ne.

"To je naše hlavní výhrada. Kontroly aut bez aut stále fungují a dokud se projekt tímto směrem nerozvine, situace se nezlepší. Slušným provozovatelům STK to samozřejmě vadí," říká předseda Profesní komory STK Jiří Rejmon s tím, že takové stanovisko zašle i ministerstvu.

Co s fotkami

Ministerstvo dopravy s focením aut počítá, konkrétní termín ale zatím nemá.

"Legislativní změna ještě není připravena, doufám, že bude hotova ještě za funkčního období této vlády," říká Burian. Zákon by měl nově určovat, co přesně bude kamera snímat a jak budou snímky archivovány.

Aby se s uplácením opravdu přestalo, musely by míst nepoctivé STK podle Jiřího Rejmona strach z přepadových kontrol a těch je stále málo.

Situace je už několik let stejná - tři ministerští kontroloři za rok stihnou zkontrolovat padesát STK. Těch je ale v celém Česku 330. Průměrně tak do jedné stanice zavítá kontrola jen jednou za šest let.

 

Právě se děje

Další zprávy