Chceme konkurenci pro Novu a Primu, řekla vláda

Petr Holub
16. 7. 2007 16:25
Komplikuje jim cestu k ovládnutí televizní reklamy

Praha - Zákon o digitalizaci televizního a rozhlasového vysílání, jak ho dnes schválila legislativní rada vlády, komplikuje Nově a Primě cestu k úplnému ovládnutí televizní reklamy.

O část z desetimiliardových příjmů, které firmy utratí v televizi za propagaci svých výrobků se největší komerční televize budou muset dělit s ostatními. Takové důsledky zřejmě norma přinese, pokud pro ni zvedne ruku také většina ministrů a poslanců.

Vláda bude o zákoně jednat ještě tento týden. Sněmovna jej dostane na stůl na mimořádné schůzi v půli srpna.

"Je to první náznak vstupu konkurence na televizní trh, na kterém by jinak až do roku 2010 dominovaly Nova, Prima a ČT," zhodnotil návrh zákona ministr Cyril Svoboda, který legislativní radu řídí.

Pokrok v digitalizaci. Zatím bude vysílat 12 televizí

Říjen 2010: šest nových televizí

Nové televize
Autor fotografie: Aktuálně.cz

Nové televize

  • Óčko
  • TV Pohoda
  • TV RTA
  • Z1
  • TV Barrandov
  • Febio TV

Pokud by parlament zákon nepřijal, bylo by možné i nadále odkládat okamžik, kdy má digitální vysílání nahradit současnou analogovou technologii.

Podle zákona digitalizace nastoupí nejpozději 10. října 2010. Nejpozději od té doby budou pro všechny české občany dostupné programy několika dalších televizních společností. Norma navíc nastavuje podmínky, aby se nové televize na vstup do soutěže připravily.

Své čtyři digitální licence si zachová ČT, po jedné tzv. "kompenzační" licenci dostane vedle Novy a Primy šest dalších televizí, které už dříve o svých schopnostech přesvědčily Radu pro rozhlasové a televizní vysílání.

Zklamání pro Novu?

Zklamání to může být především pro Novu, která se bude muset spokojit se stejnými podmínkami, jako začínající televize Óčko, TV Pohoda, Z1, TV Barrandov, TV RTA a Febio TV.

Osm zmíněných televizí bude mít výhodu před ostatními zájemci. Ti se sice budou moci po roce 2010 zaregistrovat a vysílat bez složitého licenčního řízení, do té doby však nebudou mít digitální kanály k dispozici.

"Legislativní rada se zabývala tím, jestli je ústavní zvýhodnit jen šest vybraných stanic. Nakonec jsme se dohodli, že tento postup je možné obhájit," vysvětluje Svoboda.

O tom, že není důvod udělovat další výhody Nově a Primě, však vládní legislativci nepochybovali.

Laciná reklama na ČT

Reklamní příjmy může Nově a Primě snížit další paragraf, který umožňuje ČT vysílat reklamu až do roku 2010, tedy o dva roky déle, než nařizuje dosud platný zákon. Potom už mohou její klienty převzít noví hráči na trhu.

Veřejnoprávní televize navíc nebude mít v letech 2008-2010 zvláštní zájem držet ceny své reklamy vysoko. Veškeré výnosy, které se ročně mohou přiblížit k jedné miliardě, budou použity na výstavbu digitální sítě a také na podporu původních českých filmů. Tím se může snížit cena reklamy i u soukromníků. 

Zákon ovšem nic nemění na tom, že přechod na digitální vysílání budou zčásti financovat také rodinné rozpočty. Projeví se to například v dalším zvýšení koncesionářských poplatků, které mají . Namísto letošních 120 korun měsíčně se bude zřejmě již od příštího roku platit 135 korun.

Kvalita nejistá

Nový zákon nezaručuje, že konkurence televizí přinese také kvalitnější programy. Většina nových televizí se chce zaměřit na zábavu, výjimkou jsou Z1, která chce napodobit americkou zpravodajskou stanici CNN, a Febio TV, která údajně chystá program se zpravodajstvím, publicistikou a kvalitními filmy.

"Pro kvalitní programy nemůžeme udělat nic," míní Svoboda.

Jedinou institucí, která má zaručit, aby televize alespoň nepřekračovaly hranice slušnosti, zůstává Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. I když už nebude rozhodovat o licencích pro televizní vysílání, může i nadále udělovat televizím pokuty, pokud budou promítat příliš krvavé či erotické snímky před desátou hodinou večerní.

 

Právě se děje

Další zprávy