Přesun nádraží v Brně je zřejmě definitivní

Tomáš Fránek
7. 9. 2007 13:41
Souhlasí s ním už i sociální demokraté
Foto: Ondřej Besperát

Brno - Ani nesouhlas některých politických klubů a veřejnosti, ani odborná analýza, podle které je přesun brněnského železničního nádraží o osm set metrů dál z centra města rizikový a může se prodražit, celý projekt nezastaví.

Na dnešním jednání se na tom dohodli zástupci investora, kterým je Správa železniční dopravní cesty, s primátorem Brna Romanem Onderkou ze sociální demokracie. Ti spolu zasedají v Grémiu k přestavbě železnice v Brně.

Obava o peníze z EU

Sociální demokraté oznámili, že přesunu nádraží nebudou bránit, protože zdržení by mohlo ohrozit čerpání peněz z Evropské unie. "Výsledek jednání grémia je jednoznačný. My se řídíme usnesením vlády, která toto grémium zřídila a pokračujeme podle platného harmonogramu. Analýzou, kterou nám dalo město k dispozici, jsme se zabývali a vidíme v ní některé věci, které se dají použít k optimalizaci tohoto projektu," řekl ředitel Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek.

Z analýzy, která tento projekt porovnávala s alternativním řešením v podobě nádraží vedle stávající budovy, použije investor pouze některé poznatky k vylepšení technických parametrů dokumentace.

Souhlas sociálních demokratů s přesunem je velmi podstatný. V brněnském zastupitelstvu totiž proti přesunu jsou pouze jejich koaliční kolegové z vedení radnice, Strana zelených a sdružení Brno 2006.

Obě tyto strany mají ale v zastupitelstvu pouze deset křesel a nulovou šanci projekt změnit. Podle Onderky se vedení sociálních demokratů dohodlo na tom, že v zastupitelstvu nebude prosazovat změnu projektu přesunu. "Jakékoliv kroky, které by byly činěny na zrušení tohoto projektu, by v žádném případě nedokázaly nastavit projekt jiný.

Máme proto obrovský strach z toho, že bychom peníze z Bruselu nedostali a že by se v Brně nepostavilo nic," dodal Město Brno bude v rámci projektu přestavby ŽUB, jehož rozpočet se v průběhu čtyř let snížil z původních 30 miliard o deset miliard korun, financovat pouze výstavbu městské infrastruktury v ceně asi tří miliard korun.

"To jsou věci, které se budou v jižním centru města stavět, ať už tam nádraží bude, nebo nebude. Rozhodnout o poloze nádraží musí hlavní investor a ten už se rozhodl," dodal primátor. Do projektu ale ještě může zasáhnout soud, tam totiž leží tři žaloby sdružení, které s přesunem nádraží nesouhlasí.

 

Právě se děje

Další zprávy