Branná výchova se vrací. Revidovaná a pod jiným názvem

Sandra Štefaniková Sandra Štefaniková
11. 11. 2013 17:25
Pláštěnky a házení granátem nečekejte, říká o novém programu ministr Picek.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Sandra Štefaniková

Praha - Nasadit plynovou masku, zabalit se do pláštěnky a hurá na hřiště házet granátem. Vzpomínáte si ještě na brannou výchovu?

Předmět dávno zapomenutý, jehož hlavním posláním v době komunismu bylo prohlubovat politickou angažovanost a vytvářet jednotu pracujícího lidu s lidově demokratickou armádou, se revidovaný a pod jiným názvem v září vrátil do učebních plánů základních škol v rámci rámcového vzdělávacího programu.

Vizi, jak budu vzdělávací program Příprava občanů k obraně státu (POKOS) v době bez hrozby studené války a povinné vojenské základní služby vypadat, v pondělí představil ministr školství Dalibor Štys a ministra obrany Vlastimil Picek v Základní škole Tusarova v Praze.

"Chceme, aby žáci dostali základní povědomí o tom co je obrana, branná povinnost, nebo proč jsem v Severoatlantické alianci. A aby znali základní principy obrany státu," řekl ministr obrany Picek.

Podle něj by předmět měl žákům základních škol osvětlit pojmy, které souvisejí s obranou státu, úkoly armády, její historii, tradice a řešení krizových situací vojenského i nevojenského charakteru.

Ministr školství Štys upozornil, že vzdělávací program POKOS nerozšiřuje osnovy o nový předmět, ale je součástí již zavedených předmětů na 1. a 2. stupni základních škol. Oba ministři slíbili, že POKOS by měl vedle teoretické nauky, která je hlavní náplní programu, obsahovat i praktickou výuku. Během ní si děti osvojí například základní principy první pomoci.

Odborníky zatím nečekejte

Přitom již v době normalizační trpěla branná služba jedním zásadním nedostatkem, a sice absencí speciálně proškolených učitelů. Brannou výchovu tenkrát vyučovali většinou tělocvikáři.

Picek proto ředitelům a učitelům základních škol slibuje, že obě ministerstva jim potřebné informace o novém učebním projektu poskytnout na svém webu. S pedagogickou průpravou nebo školením ovšem ministerstva zatím nepřišla.

Ředitelka ZŠ Tusarova Monika Nezbedová upozornila, že právě nedostatečné proškolení pedagogů je kamenem úrazu celého projektu. "Na škole je většina žen a mnohé z nich požadované znalosti nemají. Ministerstvo obrany by tak učitelům mělo nabídnout nějakou formu spolupráce," řekla Nezbedová.

"Jedná se o první ročník, kdy se POKOS na školy zavádí. Na pedagogických fakultách se tedy zatím nevyučuje," potvrdil Štys.

Podle Picka je ale možné, že by Univerzita obrany v Brně bude pořádat školení pro učitele základních škol. Ministerstvo také počítá s pořádáním besed pro pedagogy a žáky.

Podle Jarmily Pavlišové, ředitelky Základní školy generálporučíka Františka Peřiny, jsou ale učitelé s novými metodikami schopni pracovat samostatně. "Dost učitelů se to navíc učilo na pedagogické fakultě," dodala Pavlišová.

Nejde o novou věc

Ředitelé škol se shodují například na tom, že se nejedná o zcela novou věc. "Není pravda, že by se obrana státu neučila. Některá témata jako je NATO, EU nebo poskytování první pomoci se u nás běžně vyučovali i před začátkem tohoto školního roku. Tématika se spíše rozšířila a zaměřila se více na obranu státu a armádu," řekl ředitelka Pavlišová.

Pavlišová výukový program vítá, domnívá se ale, že nová témata, jako například finanční gramotnost, výchova ke zdraví, základy první pomoci nebo právě obrana státu, by měla být zařazena do jednoho zastřešujícího předmětu.

"Nová témata se navíc docela ujala. Například žákyně čtvrté třídy Kateřina - díky tomu co se v rámci programu ve škole naučila -, zachránila život svému dědečkovi," dodala Pavlišová.

 

Právě se děje

Další zprávy