Za zveřejnění odposlechů Nečase a Nagyové hrozí MF Dnes pětimilionová pokuta

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
10. 6. 2014 19:26
Rozhodně není veřejným zájmem zveřejňovat, jak si dva partneři říkají zdrobnělinami,“ míní předseda Úřadu pro ochranu osobních údajů Igor Němec.
Foto: Tomáš Kunc

Objev - Až pětimilionová pokuta hrozí vydavatelství MAFRA za zveřejnění odposlechů v kauze Jany Nagyové, nyní Nečasové. Úřad pro ochranu osobních údajů totiž před dvěma týdny zahájil s vydavatelstvím správní řízení. Vadí mu to, že deník Mladá fronta Dnes zveřejnil i intimní pasáže hovorů Nagyové s Nečasem.

Stalo se to, když MF Dnes publikovala přepisy odposlechů, v nichž Nagyová tlačila na Nečase, aby se tehdejší šéf Vojenského zpravodajství Ondřej Páleník stal prezidentem Nejvyššího kontrolního úřadu. Funkci měl dostat odměnou za své služby pro Nagyovou, kdy pro ni například sledoval tehdejší Nečasovu manželku Radku. V těchto hovorech řešili milenci z úřadu vlády částečně i osobní vztahové věci.

„Určitě je veřejným zájmem, aby se veřejnost dozvěděla, jakým způsobem se obsazují vysoké funkce. Ale rozhodně není veřejným zájmem, jak si dva partneři říkají zdrobnělinami,“ řekl deníku Insider předseda Úřadu pro ochranu osobních údajů Igor Němec.

MF Dnes argumentuje, že zveřejnění i intimnějších částí hovoru Nagyové s Nečasem bylo nutné pro celý kontext a k popsání toho, jak se propojoval jejich soukromý vztah s rozhodováním o státních záležitostech.

„Byl to Petr Nečas, který promíchal veřejnou funkci se svým soukromím,“ uvedla šéfredaktora MF Dnes Sabina Slonková. „My jsme přesvědčeni, že jsme odposlechy zveřejnili oprávněně na základě odkazu na veřejný zájem. A jsme přesvědčeni, že to prokážeme,“ dodala.

I když MF Dnes nezveřejnila odposlechy poprvé – například předloni otiskla přepisy hovorů mezi tehdejším primátorem Pavlem Bémem a kmotrem Romanem Janouškem - správní řízení zahájil ÚOOÚ až v tomto případě.

A i když uvedené pasáže zveřejnila i další média, těm správní řízení už nehrozí. „Přebírali to už z otevřeného zdroje,“ vysvětlil Němec.

Kvůli kauze Nagová už padla – zatím nepravomocně - jedna pokuta. Ministerstvo vnitra má zaplatit 60 000 korun za to, že šéf Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu Robert Šlachta v televizních Otázkách Václava Moravce zveřejnil video ze zatýkání Jany Nagyové. Podle svých slov tak chtěl tak prokázat, že během zatýkání nedošlo k žádným excesům. Kvůli zveřejnění videozáznamu čelil šéf ÚOOZ trestnímu oznámení od současného manžela Nagyové, Petra Nečase. Generální inspekce bezpečnostních sborů však nedávno dospěla k závěru, že v tomto ohledu se žádný trestný čin nestal.

Marek Pokorný

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Bezpečnostní dotazník na dostavbu Dukovan měli dostat i Číňané, řekl Zeman

Bezpečnostní dotazník kvůli stavbě nového bloku Jaderné elektrárny Dukovany měla dostat i čínská firma, domnívá se prezident Miloš Zeman. Čím více firem se tendru zúčastní, tím nižší podle něj bude konečná cena. Rozdíl může být řádově desítky miliard korun. Řekl to v rozhovoru pro server Blesk.cz.

Zeman odmítl varovaní českých bezpečnostních služeb před zařazením čínských a ruských firem do tendru na stavbu nového jaderného bloku. Naznačil, že za jejich zprávami může být i konkurenční boj některých firem, které se o zakázku budou ucházet.

"Jenom ekonomický analfabet neví, že čím nižší počet uchazečů, tím je zákonitě vyšší cena," řekl Zeman. "Takže když na základě blouznění zpravodajských služeb vyřadíte některé uchazeče, dokonce dva z pěti, tak tím zákonitě vzroste cena těch zbývajících tří, kteří budou ve slabším konkurenčním prostředí," poznamenal. Cenový rozdíl podle něj může být v řádu desítek miliard korun.

Z vyjádření ministerstva průmyslu a obchodu v březnu vyplynulo, že Česko v tendru neosloví čínského zájemce, společnost CGN. Zůstat by tak měli čtyři uchazeči - francouzská EdF, jihokorejská KNHP, kanadsko-americký Westinghouse a ruský Rosatom. Účast Rosatomu kritizuje opozice i někteří bezpečnostní experti.

Zdroj: ČTK
Další zprávy