Vlaky Eurostar budou jezdit také v Německu a Nizozemsku

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
17. 3. 2014 19:00
Evropská společnost, která provozuje vlakové spojení pod kanálem La Manche, plánuje rozšířit své působení.
Foto: Tomáš Kunc

Byznys – Evropská společnost Eurostar, která provozuje vlakové spojení pod kanálem La Manche, plánuje rozšířit své působení. Zatímco nyní spojuje Londýn, Paříž a Brusel, brzy budou moci celoročně využít její služby i cestující do Lyonu a jihofrancouzské Provence.

Tím ale plány společnosti nekončí, v následujících letech se chystá přidat města i v dalších evropských zemích, a to třeba v Německu. Zřejmě tak zasadí výraznou ránu evropským aerolinkám, které na těchto trasách létají.

Přepravní kapacita Eurostaru má v následujícím období vzrůst až o pětinu. Firma obdrží od německého koncernu Siemens deset nových vlakových souprav, které si u něj objednala již před čtyřmi lety. Tehdy za ně zaplatila na 600 milionů eur. Až dosud Eurostar využíval vlaky od francouzského výrobce Alstom. Většina z nich ale nyní projde modernizací.

Linka Londýn - Amsterdam

Nové vlaky se Eurostaru budou hodit. Firma plánuje celoročně jezdit i do dalších destinací – hlavně ve Francii. Vedle měst, jako je Lyon, Avignon a Marseille, přibude do roku 2016 i Nizozemsko. Vlaky by konkrétně měly jezdit přes Antverpy a Rotterdam do Amsterdamu, píše deník Financial Times.

To by se podniku mohlo vyplatit. Letecká linka z Londýna do Amsterdamu totiž patří mezi nejvytíženější na světě a ročně ji využijí na tři miliony lidí. Do budoucna by však část z nich mohla dát přednost právě přímému vlakovému spojení mezi Londýnem a Amsterdamem. Na této lince pravidelně létá třeba nízkonákladový přepravce EasyJet.

Podle Financial Times ale Eurostar zvažuje i další destinace – jedná se například o švýcarskou Ženevu či německá města Kolín a Frankfurt.

Eurostar loni zaznamenal jeden výrazný předěl. Poprvé ve své dvacetileté historii přepravil přes deset milionů lidí. Meziročně tak počet cestujících vzrostl o 200 tisíc. Zmíněný úspěch ale přišel s několikaletým zpožděním, firma původně očekávala, že tento práh překoná již na konci roku 1997.

Ruku v ruce s nárůstem počtu přepravených lidí vzrostly i tržby společnosti. Příjmy stouply o sedm procent na 857 milionů liber (zhruba 28 miliard korun), zatímco provozní zisk vzrostl o čtyři procenta na 54 milionů liber.

„Po období hospodářské nejistoty už začínáme pozorovat silnější důvěru na trhu obchodního cestování,“ nechal se slyšet Nicolas Petrovic, který je výkonným ředitelem společnosti Eurostar od roku 2010. Ten současně zdůraznil, že lepší čísla svědčí o „ekonomickém oživení ve Velké Británii“.

Francouzi koupí podíl Britů

Poslední hospodářské výsledky těší také britskou vládu. Právě Londýn vlastní 40procentní podíl v Eurostaru a nedávno se rozhodl ho prodat.

Firma by podle analytiků mohla skončit ve francouzských rukách, protože zájem bude mít zejména francouzská státní železniční společnost SNCF. Ta má v Eurostaru 55procentní podíl. Zbytek, tedy pětiprocentní díl, pak připadá na Belgii.

Eurostar od svého vzniku v roce 1994 přepravil již na 140 milionů lidí, uvádí server BBC.

Simone Radačičová

 

Právě se děje

Další zprávy