Suchoje Superjet 100 měly velké ambice. Rozbily se o indonéskou horu

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
10. 5. 2012 13:19
Rusko se chtělo Suchojem Superjet 100 vrátit na trh dopravních letadel poté, co staré iljušiny a tupolevy ze sovětských časů nedokázaly držet krok s konkurencí.
Foto: Tomáš Kunc

Zahraničí - Středeční katastrofa v Indonésii je patrně nejhorší noční můrou, která může potkat výrobce letadel. Nový ruský stroj Suchoj Superjet 100, který teprve získává první zákazníky, se zřítil za ukázkového letu. Měl předvést potenciálním kupcům, co umí a jaký je. Někteří z nich dokonce byli přímo na palubě, a patří tak ke 44 lidem, kteří v jeho troskách zahynuli.

Rusko se chtělo Suchojem Superjet 100 vrátit na trh dopravních letadel poté, co staré iljušiny a tupolevy ze sovětských časů nedokázaly držet krok s konkurencí a dnes už jen dosluhují na vnitrostátních linkách bývalých republik SSSR. Po středě je jasné, že návrat bude velmi obtížný. Ať zapříčinilo nehodu cokoliv, značka Suchoj Superjet 100 je poškozena.

Dvě indonéské aerolinky si už objednaly 42 kusů, měly je dostat na začátku příštího roku. Podobné ukázkové lety jako ten v Indonésii chtěli Rusové předvést v pěti dalších asijských zemích, neboť Asie je pro výrobce dopravních letounů momentálně nejrychleji rostoucím trhem. Suchoj měl údajně také předběžné objednávky z Latinské Ameriky, chystal i expanzi do Evropy.

Problém je tím větší, že havárie v Indonésii není prvním incidentem.

Minulý týden jeden Suchoj Superjet 100 přejel ranvej na letišti v Kazani, v březnu měl zase jeden stroj potíže s podvozkem.

Ve středu podle prvních dostupných zpráv pilot s letadlem narazil do hory a trosky pak popadaly dolů. Kvůli obtížnému terénu a špatnému počasí mají záchranné týmy potíže se k úlomkům dostat a pokusit se zjistit, co se mohlo stát.

Ruský deník Kommersant cituje experta, který se domnívá, že ruský pilot Alexandr Jabloncev měl zřejmě málo informací o trase a nehoda nejspíš vůbec nesouvisí s žádnou technickou poruchou. Spíše se jedná o chybu v komunikaci s dispečery a v navigaci.

Suchoj Superjet 100 představili Rusové poprvé na legendárním aerosalónu ve francouzském Le Bourquet před třemi lety. Stroj má maximální kapacitu 98 cestujících, takže je největším konkurentem pro kanadský typ Bombardier a brazilský Embraer. Rusové plánovali, že se prodej do roku 2020 přiblíží tisícovce kusů, což by znamenalo obsadit více než patnáct procent celosvětového trhu. Teď se bude tato představa možná hůře realizovat, i když samozřejmě bude záležet na vyšetřování příčin tragédie a na tom, zda kupci uvěří, že nešlo o chybu stroje.

 

Právě se děje

Další zprávy