Souboj mezi Nike a Adidas v Česku vyznívá pro tři pruhy. Ve světě je to naopak.

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
16. 6. 2014 20:48
Zdejší trh je pro obě značky z jejich globálního pohledu malý, i přes svou velikost svou důležitost ale má
Foto: Tomáš Kunc

Byznys - Ve světě sportovního oblečení má značka Nike nad Adidasem navrch. Jedním z důkazů může být třeba i to, že poprvé v historii fotbalových šampionátů v Brazílii americká fajfka poráží na počty oblékaných týmů německé proužky. V Česku je to ale naopak – v počtu zaměstnanců české pobočky, vlastních prodejnách či tržbách Adidas Nike stále přehrává.

Zdejší trh je pro obě značky z jejich globálního pohledu malý. Oficiální české zastoupení Adidasu v Česku loni utržilo rekordních 1,7 miliardy korun. Tržby Nike v účetním roce končícím loňským květnem dosáhly 208 milionů. U obou značek je ale třeba dodat, že lokální pobočky nejsou jedinou cestou, kudy se do Česka zboží těchto značek dostane. Řada obchodníků totiž nakupuje sortiment jinde než v Česku. Výsledné tržby globálních značek v tuzemsku jsou pak vyšší, zároveň ale velmi těžko zjistitelné.

Pro významné výrobce sportovního vybavení ale tuzemský trh i přes svou velikost svou důležitost má. Jak ukazuje třeba čerstvý krok Adidasu, který z Prahy učiní takzvané „klíčové město“. Budou se zde zkoušet nové projekty, prodejní a marketingové akce, které se podle úspěchu poté zavedou i v jiných zemích.

To vše je součástí nové strategie, která má Adidasu pomoci k zastavení poklesu globálního tržního podílu. Tedy ukazatele, ve kterém Nike naopak roste.

Zatím ale v Česku u Adidasu i jeho hlavního konkurenta vládnou světové trendy, které Česko pouze „polyká“. „Dnes už mají globální kampaně lokální dopad,“ říká jednatel českého Adidasu Karel Ledvinka.

Hlavní cílovou skupinou zákazníků Nike jsou podle zástupkyně její české pobočky Lucie Grošaftové mladí lidé zvyklí na sledování trendů on-line, a to celosvětově, a dokážou se proto ztotožnit se zahraničními hvězdami stejně dobře jako s případnými českými.

Jenže Češi na světovém mistrovství chybí, což je na místním trhu nepříjemné hlavně pro dalšího významného hráče na trhu – značku Puma. Sponzor české fotbalové reprezentace tak nyní ve svých obchodech láká místo na Rosického s Čechem na globální tváře. Tou je pro Pumu například útočník Italů Mario Balotelli.

Český Nike se v marketingu kolem šampionátu soustředí na mužstvo Brazílie. „Je to země, kde se hraje. Sponzorujeme jejich tým. Brazilci jsou fenomén sami o sobě a země, kde Nike působí a jejichž reprezentace na turnaji nejsou, tak jdou tímto směrem,“ přibližuje Grošaftová.

Adidas pak ve své prezentaci sází hlavně na nový míč Brazuca, který turnaji jako jeho sponzor dodává. Ke klasické verzi má brzy přibýt takzvaný „smart ball“ s mikročipy, které budou měřit rychlost a ukazovat ve speciální aplikaci vzdálenosti dráhy přihrávek. To má pomoci hlavně při fotbalovém tréninku. Pro český Adidas bude také zajímavé mistrovství Evropy hráčů do 21 let v Praze, kde se příští rok objeví Brazuca v novém originálním designu.

Lidé z českých poboček hlavních značek sportovního oblečení na trhu sice upozorňují na dopady šampionátu na růst jejich prodejů, spíš ale sepětí s mistrovstvím pomáhá imagi firem. Třeba dresů Ronalda či Messiho se neprodává výrazně víc než Bohemians (Adidas) nebo Sparty (Nike).

Poměrně chladné nechává fotbalové mistrovství světa některé české pobočky dalších nesportovních firem, které světový turnaj sponzorují. Příliš vidět v Česku ve spojení s šampionátem nejsou třeba výrobce pneumatik Continental nebo prostředků kosmetiky a zdravotní péče Johnson & Johnson. Naopak třeba obchodní řetězec Tesco, který sponzorem šampionátu není, rozjel masivní fotbalovou kampaň s legendárním Pelém.

Michal Šenk

 

Právě se děje

Další zprávy