Řecká franšíza roku míří do Česka. Otevře třicet bister

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
21. 7. 2014 10:41
Se svými restauracemi, kavárnami, bary a fastfoody chce Palmie bistro proniknout nejen do krajských, ale i menších měst.
Foto: Tomáš Kunc

Byznys – Franšízový koncept řeckých restaurací Palmie bistro chce se svými specialitami uspět u Čechů. Během pěti let hodlá na tuzemském trhu otevřít až pětatřicet provozoven. Síť, kterou v Řecku vyhlásili "nejlepší franšízou roku 2013", nyní v Česku hledá partnery, kteří by měli zájem o master franšízu nebo provozovatele jednotlivých poboček.

Jen Praha by mohla podle majitelů konceptu pojmout až osm restaurací. V hledáčku jsou ale i menší města.

„Franšízový systém Palmie bistro totiž nabízí i menší formáty, než jsou restaurace. Například bary, kavárny nebo provozovny rychlého občerstvení,“ vysvětluje Aleš Tulpa, jednatel společnosti Avex systems, která pro Palmie bistro hledá franšízanty.

Právě od typu a velikosti provozovny se odvozují vstupní investice franšízantů. "Jen licence přijde na 10 až 25 tisíc eur, tedy v přepočtu na 274 až 685 tisíc korun," upřesňuje Tulpa. Investice do vybavení provozovny se pak může pohybovat od 70 tisíc do 300 tisíc eur – od téměř dvou milionů do více než osmi milionů korun.

V restauracích i ostatních provozovnách s palmou ve znaku se budou nabízet vedle typického řeckého jídla i všechny oblíbené kuchyně. Zákazníci si tak budou moci dopřát italské těstoviny, saláty, orientální kuchyni, ale i třeba obyčejný smažený řízek.

„Kromě běžných nápojů si budou moci zákazníci sestavit i koktejl podle vlastního receptu. V nabídce budou i různé druhy zmrzlin s čerstvým ovocem,“ popisuje Tulpa. Po vzoru zkušeností z domácího Řecka chtějí majitelé franšízového konceptu ve svých provozovnách pořádat také vernisáže nebo módní přehlídky se zaměřením na mladé tvůrce a návrháře.

Koncept je cílen především na větší města. „V plánu je otevřít do pěti let od vstupu na český trh třicet až pětatřicet kaváren, restaurací, barů nebo provozoven s rychlým občerstvením,“ prozrazuje Tulpa.

Jen v Praze by mohlo uplatnění najít pět až osm Palmie bister. V Brně a Plzni by pak zakladatelé franšízy chtěli mít tři až čtyři pobočky. Potenciál vidí i v dalších krajských a bývalých okresních městech. „Bary a fastfoody mohou ale stát i na různých frekventovaných místech, jako jsou nákupní centra, pěší zóny nebo nádraží. Provozovat se dají bez problémů i v menších městech,“ doplňuje Tulpa.

Budou mít Češi o další síť restaurací vůbec zájem? Podle Barbory Štanglové z poradenské společnosti Profit system franchise services bude záležet zejména na tom, zdali koncept přinese lidem kromě kvalitního jídla i nějakou přidanou hodnotu.

„V České republice nenajdeme mnoho řeckých restaurací, a ještě méně těch, které by pro svůj rozvoj volily franšízing. Proto je namístě přiznat, že potenciál úspěchu zde samozřejmě je," předpokládá Štanglová.

"Záleží však nejen na tom, jak se bude na nabídku takové restaurace tvářit český zákazník, ale také na tom, jaký přístup zvolí sám franšízový koncept. V poslední době totiž mezi restauracemi platí, že úspěch čeká toho, kdo přinese nejen kvalitu, ale také v nejlepším případě originální zážitek," dodává.

Vstup značky Palmie bistro na český trh je součástí velké expanze konceptu mimo Řecko. Souběžně tak zájemce o licenci hledá na Slovensku, v Německu, v Anglii, Španělsku a Chorvatsku.

Na domácím řeckém trhu má Palmie bistro v současné době 15 provozoven, a to převážně v Aténách a na Krétě. Loni řecké restaurace, kavárny a fastfoody obsloužily tři miliony lidí.

Kateřina Vokurková

 

Právě se děje

Další zprávy