Policie prověřuje stavbu ledvické elektrárny ČEZu za 35 miliard

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
12. 3. 2013 15:32
Detektivové protikorupční policie prověřují okolnosti stavby elektrárny Ledvice. Výstavba nového bloku za 35 miliard se už zpozdila o dva roky a majitel stavby, společnost ČEZ, zatím neúčtoval dodavatelům žádné pokuty.
Foto: Tomáš Kunc

Objev dne – Detektivové protikorupční policie prověřují okolnosti stavby elektrárny Ledvice. Výstavba nového bloku za 35 miliard se už zpozdila o dva roky a majitel stavby, společnost ČEZ, zatím neúčtoval dodavatelům žádné pokuty.

Informaci Insideru, že na případu Ledvic pracuje, protikorupční policie nezpochybňuje. Její mluvčí Jaroslav Ibehej však odmítl průběh šetření komentovat: „K této věci nebudeme poskytovat žádné informace,“ odpověděl.

O pokutě jednáme

Nový blok elektrárny Ledvice o výkonu 660 megawattů se začal stavět v únoru 2008 a do sítě měl být zapojen v prosinci 2012. Dnes už ČEZ připouští, že se to nestihne ani s dvouletým zpožděním.

„Termín dodání celé kotelny bude rok 2013. Nicméně komerční provoz celého nového zdroje předpokládáme po roce 2014,“ upřesnil mluvčí Ladislav Kříž. Každým rokem zpoždění ČEZ přijde při současných cenách elektřiny o zisk přes miliardu korun.

Za zpožděním je to, že společnost Alstom v termínu nedodala tzv. nadkritický kotel za deset miliard. Ten dokáže spalovat uhlí ve vysokých teplotách a využít tak 47 procent jeho energie, zhruba o 15 - 20 procent víc než starší typy kotlů.

Na otázku, proč ještě ČEZ neúčtoval sankce, zástupci energetické společnosti tvrdí, že na ně smlouva s Alstomem pamatuje, nechtějí však přesněji říci, o jaké sankce jde.

„Odpovídají povaze a objemu dodávky,“ vysvětluje Křížova kolegyně Barbora Půlpánová. Potvrzuje však, že žádná pokuta za pozdní dodávku vyměřena nebyla: „Vedeme v tomto směru stále jednání,“ podotýká mluvčí.

 Od investora k dodavateli za pět měsíců

Policie podle informací Insideru prověřuje, jakou roli hrál při uzavření smlouvy s Alstomem Radek Benčík, který byl do konce září 2007 jednatelem Škody Praha Invest. Tato dceřiná firma společnosti ČEZ má stavbu Ledvic na starosti.

Benčík se podle informací Insideru jako jednatel Škody Praha Invest v letech 2006 a 2007 přípravy desetimiliardového kontraktu účastnil. Smlouva byla podepsána v říjnu 2007, tedy měsíc po jeho odchodu. Prvního března 2008 se stal jednatelem společnosti Alstom Power.

Manažer nepopírá, že se jménem Škody Praha Invest přípravy smlouvy s Alstomem účastnil, avšak že by šlo o střet zájmů, zpochybňuje: „V době podpisu smlouvy jsem nebyl jednatelem ani Škody Praha Invest, ani Alstomu,“ připomíná.

Dodává dále, že brněnský Alstom Power nemá s kotelnou v Ledvicích nic společného, dodavatelem je německá pobočka mezinárodního koncernu Alstom Power Boiler ze Stuttgartu. ČEZ však v oficiálních materiálech uvádí, že dodávku kotle zajišťuje konsorcium obou firem.

O policejním vyšetřování nemá Benčík žádné informace. „Nikdo mě nekontaktoval,“ uvedl manažer.

V Německu už vyrábějí

ČEZ dosud zpoždění v Ledvicích vysvětloval tím, že zavádí nevyzkoušenou technologii spalování při vysokých teplotách nad 600 stupňů Celsia. Obdobné stavby mají stejné zpoždění ve všech zemích, například v Německu.

Loni v říjnu však zapojila elektrárna v saském Boxbergu do sítě nadkritický blok R. Také Boxberg koupil kotel od Alstomu, spaluje také hnědé uhlí a využívá tedy technologii, která je nejbližší ledvickému projektu. Německý Vatenfall zahájil stavbu v Boxbergu už v říjnu 2006, tedy 16 měsíců předtím, že český ČEZ poprvé kopl do země v Ledvicích.

Také Němci zažili komplikace s dodávkou kotle, potíže se jim ale podařilo odstranit rychleji. I kdyby Ledvice zapojily svůj nový blok do sítě opravdu už na jaře 2015, měly by proti Boxbergu rok zpoždění.

ČEZ tvrdí, že se montáž kotle už rozběhla. „Rozhodující komponenty zařízení potřebného k montáži jsou už k dispozici v areálu stavby,“ vysvětluje mluvčí Půlpánová. Prohlídku stavby ČEZ odmítá s odkazem na bezpečnost návštěvníků.

Petr Holub

 

Právě se děje

Další zprávy