Nejnižší cenu za stavbu trati Plzeň-Rokycany dal Metrostav. Poražení si stěžují

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
3. 9. 2012 14:19
Největší dopravní stavba od roku 2009, železniční trať mezi Plzní a Rokycany, se komplikuje. Zakázku sice podle nabídnuté ceny vyhrála společnost Metrostav, není však jisté, jestli se vůbec začne stavět. Vyplývá to z materiálů výběrové komise, které získal deník Insider od jednoho z poražených účastníků tendru.
Foto: Tomáš Kunc

Byznys - Největší dopravní stavba od roku 2009, železniční trať mezi Plzní a Rokycany, se komplikuje. Zakázku sice podle nabídnuté ceny vyhrála společnost Metrostav, není však jisté, jestli se vůbec začne stavět.

Vyplývá to z materiálů výběrové komise, které získal deník Insider od jednoho z poražených účastníků tendru.

Investorem stavby je Správa železniční a dopravní cesty a její mluvčí informaci Insideru nezpochybnil. Uvedl, že nemůže žádný komentář poskytnout. „K dnešnímu dni není ukončena práce komise, která hodnotí nabídky uchazečů,“ řekl.

Nabídka Metrostavu činí 3,973 miliardy a z dokumentů hodnotící komise vyplývá, že je nejnižší ze všech účastníků. Cena má být fakticky jediným hodnotícím kritériem.

Znamená také, že se v soutěži šesti stavebních firem podařilo snížit původně předpokládanou cenu téměř na polovinu. Dvacetikilometrový železniční úsek z Rokycan do Plzně chtěla totiž SŽDC původně postavit za 7,5 miliardy korun.

Přesto není zatím jisté, jestli se vůbec bude stavět. Neúspěšní zájemci se obrátili na antimonopolní úřad, protože soutěž považují za neprůhlednou a nespravedlivou.

To může začátek stavby o měsíce odložit. A pokud se riziko naplní, přijde český stát o evropskou dotaci ve výši zmíněných čtyř miliard.

Vítězem na druhý pokus

Insider má k dispozici podrobné výsledky soutěže a ta opravdu proběhla neobvyklým způsobem.

Nabídky kromě Metrostavu podala ještě Skanska, OHL, Hochtief, PSVS a Viamont. Tyto firmy předložily tzv. „základní řešení“. S nejnižší cenou 4,757 miliardy přišla Skanska, nabídka Metrostavu byla o 242 milionů vyšší a skončila až na čtvrtém místě.

Metrostav však dostal možnost předložit „variantní řešení“. První z nich bylo o 600 milionů a druhé o miliardu lacinější než základní nabídka.

Na dotaz, u jaké jiné stavby umožnila SŽDC zájemcům, aby poslali několik variant své nabídky, mluvčí státní investiční firmy Pavel Halla s výše uvedeným odůvodněním neodpověděl.

Stejně tak Halla neobjasnil problém, v jakých konkrétních stavebních prvcích Metrostav ušetřil a jestli tím neporušil zadávací podmínky soutěže. Právě z toho ho totiž podezírají ostatní soutěžící v čele se společností Skanska, která by jinak zakázku se svou nabídkou dostala.

Tři roky na tunel

Stavba koridoru Plzeň-Rokycany se čtyřkilometrovým tunelem u Ejpovic spěchá.

SŽDC na investici získala peníze z evropského dotačního programu Doprava, musí však stavbu dokončit nejpozději do srpna 2015, aby vůbec mohla požádat o proplacení investice v Bruselu. Podle projektu přitom bude komplikovaná stavba trvat nejméně tři roky.

Soutěž byla už několikrát odložena a definitivní termín na otevření obálek s nabídkami se posunul od května do července. Hodnotící komisi pak nestačilo ke konečnému verdiktu ani šest týdnů.

Dokumenty železniční správy předpokládají, že se staveniště dodavatelům předá v srpnu nebo v září.

Karta ÚOHS

Z pohledu úředníků je však nejdůležitější nejdříve vypořádat námitky soutěžících. Skanska nebo jiný ze soutěžících se může obrátit na antimonopolní úřad a ten má pravomoc stavbu do vyřešení případu odložit.

Na ÚOHS už přitom jedna stížnost zamířila. O lukrativní zakázku měly totiž zájem také zahraniční firmy, nakonec se ale zúčastnily pouze české společnosti (sice patří cizím koncernům, ale využívají jen tuzemské zdroje), i když původně se dvě čistě zahraniční stavební společnosti - švýcarský Marti Holding a saský Hentschke Bau – přihlásily. Nakonec nabídky nepodaly, protože se obávaly vysoké smluvní pokuty za pozdní dokončení.

SŽDC požaduje za každý den zpoždění pokutu 0,3 procenta z celkové stavební ceny. Není však stanoven strop, který nesmí pokuta překročit. „V německy mluvících zemích může celková pokuta dosáhnout maximálně pěti procent z ceny zakázky,“ upozorňuje Otto Daněk ze společnosti EuroFinal, která stížnost jménem cizinců podávala.

Při příliš vysoké pokutě totiž mohou pracovníci zadavatele stavební firmu vydírat a stavbu převzít až po zaplacení provize.

Námitky cizinců SŽDC odmítla rezolutně a tvrdí, že neomezeně vysoká pokuta má svůj důvod. Při napjatých termínech hrozí každý den zpoždění tím, že železniční správa už nestihne požádat Evropskou komisi o proplacení a přijde tím o slíbené miliardy. „Zadavatel stanovil výši pokut adekvátně výši tohoto svého rizika,“ napsal v oficiálním dopise náměstek ředitele SŽDC Petr Šlégr.

 

Právě se děje

Další zprávy