Mediální revolucionářka Donata Hopfenová a Bild.de, který je už za peníze

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
12. 6. 2013 14:48
Dva roky připravovala manažerka projekt zpoplatnění největšího německého bulvárního deníku. Od té doby žije na tenkém ledě mezi výhrou a prohrou. Remíza v tomto případě neexistuje.
Foto: Tomáš Kunc

Kdo-kde-s kým – Na dnešek nemohla dospat. Vlastně jinak. Ona Donata Hopfenová nemohla ani usnout. Aby také ano. Dva roky připravovala projekt zpoplatnění největšího německého bulvárního deníku Der Bild a úterý tohoto týdne byl den D. Od té doby žije na tenkém ledě mezi výhrou a prohrou. Remíza v tomto případě neexistuje.

Ještě v roce 2007 prodával německý bulvární Bild více jak 3,5 milionu výtisků denně. Dnes prodává zhruba o milion méně a prodat každý výtisk ho navíc stojí neskutečné úsilí. Samozřejmě že není v Německu jediným deníkem, kterému klesá prodaný náklad. Stejná příhoda potkala i uskupení serózních titulů (F.A.Z., Handelsblatt a Zeit a Süddeutsche Zeitung). A protože Němci si prohry neradi připouští, tak všechna vydavatelství nyní hledají zázračný elixír, který by vrátil jejich byznys na výsluní. Paradoxně se totiž zdá, že více než ekonomické ztráty šéfy koncernů trápí to, že ztrácí vliv.

Ale zpátky k Donatě Hopfenové, která má od svého vydavatele zatraceně těžký úkol. Jemná blondýnka s krásně modrýma očima totiž dostala dva roky na to, připravit revoluci, kdy se spotřebitelé mají naučit platit za něco, co dodnes měli zadarmo. „Dva roky jsme pracovali na tom, aby vše klaplo maximálně jednoduše. Třídili jsme redakční obsah, řešili technické věci a především pracovali na tom, aby nabídka byla přehledná. To nejtěžší však bylo přesvědčit novináře o tom, že oni sami musí rozhodnout o tom, co bude zpoplatněné a co nikoliv,“ řekla dnes pro německý týdeník Horizont.

Původní myšlenka zpoplatnění obsahu však byla daleko přísnější. Axel Springer si totiž pohrával s tezí, že zpoplatněné bude na tomto nejnavštěvovanějším německém webu úplně vše. Od toho však toto vydavatelství nakonec odradil fakt, že příjmy, které pochází z prodeje reklamy, nejsou zanedbatelné a riziko prudkého pádu návštěvnosti si dnes toto vydavatelství nemůže dovolit. Další „revoluční“ novinkou pak je, že v jednom z předplatných modulů si můžete vytisknout poukázku, za kterou dostanete v trafice vytištěný deník „zdarma“. De facto tak Springer přichází se zcela novým konceptem předplatného. To může připadat nápadně známé těm, kteří si někdy předplatili nějaké noviny na Ukrajině. I tam totiž svého času fungovalo předplatné na bázi kupónů, které jste si (podobně jako stravenky ve školní jídelně za oběd) vyměnili za vytištěné noviny.

O tom, že Bild.de neponechává nic náhodě, svědčí i fakt, že se zpoplatněním počkal na to, až bude mít práva na německou fotbalovou ligu. Jedním z hlavních taháků by tak měl být projekt Bundesliga v Bildu. Sestřihy zápasů a velký informační servis si totiž můžete (pozor!) koupit teprve poté, co zaplatíte některé ze tří základních balíků předplatného tohoto magazínu.

Projekt Bildu je zajímavý především tím, že chytře kombinuje placený obsah s volným. Je sice pravda, že hned první den se řada blogerů a odborníků na média dívala na tento koncept se zdviženým obočím, ale nikdo si jej nedovolil zatím odsoudit. Projekt je unikátní v tom, že zatímco česká média stále pouze zpoplatňují již jednou vytvořený obsah, tak v Bildu jdou na to jinou cestou. O tom, co může být zadarmo a co ne, již rozhodují novináři sami. V tom se skrývá asi největší revoluce, protože jen oni mohou vědět, co půjde dobře na prodej a co má zůstat zdarma.

Daniel Köppl

Poznámka:

Jak to celé vypadá v praxi? Na všech stránkách od politiky, přes zábavu, sport, life style nebo cestování najdete na www.bild.de v rohu ikonu, která vás upozorňuje, že pokud chcete číst dál, tak musíte vstoupit do jednoho z předplatitelských módů. Cenová politika je nastavená vstřícně. První měsíc stojí základní předplatné 99 centů, výhledově se počítá se zdražením na 4,99 euro. Pokud alespoň trochu vládnete němčinou a máte na starosti jakýkoliv web, kde vám spotřebitelé mají něco zaplatit, tak vám doporučuji si registraci Bildu zkusit. Vše totiž proběhne neuvěřitelně rychle a jednoduše.

 

Právě se děje

Další zprávy