Jít, nejít do kina: Uprděné čecháčkovství v destilované podobě a velký svět Velkého Gatsbyho

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
16. 5. 2013 13:12
Stručné recenze snímků "Jedlíci aneb Sto kilo lásky" a "Velký Gatsby".
Foto: Tomáš Kunc

Velký Gatsby

Režie: Baz Luhrmann

Obsazení: Leonardo DiCaprio, Carey Mulligan, Tobey Maguire, Joel Edgerton, Isla Fisher ad.

Co říká distributor: Velký Gatsby sleduje příběh Nicka Carrawaye, který opustí Středozápad a na jaře roku 1922 se vydává do New Yorku, města ztělesňujícího uvolňující se morálku a populární jazz. Carraway hledá svou vlastní verzi amerického snu a usadí se nedaleko domu záhadného a časté večírky pořádajícího Jaye Gatsbyho a také kousek od své sestřenice Daisy a jejího záletného manžela s modrou krví Toma Buchanana. Nick se postupně stane součástí světa mimořádně bohatých lidí, jejich iluzí, lásek a zklamání. Nick jako svědek tohoto světa píše příběh nemožné lásky, věčných snů a automobilové tragédie a nastavuje zrcadlo moderní době a jejím soubojům.

Verdikt: Jít

Australský režisér Baz Luhrman je úžasný organizátor filmových mejdanů a okázalých tanečních čísel. Divoké scény z obřího zámku extravagantního boháče Jaye Gatsbyho ve Velkém Gatsbym mají ambici zachytit tu největší párty na světě.

Je tu bazén, taneční sál s mnohými schodišti i poslechový sál na způsob katedrály, nekonečné zásoby alkoholu i konfet a prvotřídní obleky módního domu Prada... Jenže přes všechny divoké pohyby tanečníků i oslnivé róby působí Luhrmanův nejnovější večírek jaksi krotce a civilizovaně, bez invence.

Leonardo DiCaprio hněte a mačká titulní postavu, jak to jen jde, a ve finále je to on, kdo drží celý projekt nad vodou. Čeří plátno svými energickými gesty a vážnými pohledy upřenými do dáli, dokonale kontroluje emoce. Poněkud problematický se ovšem zdá Tobey Maguire v roli Nicka, který s postupem času jako kdyby vyklízel pole, a kamera ho hledá s vypětím všech sil. Jistě, Nick mluví o tom, že je uvnitř i vně příběhu, ale matný Maguire působí spíš jednoduše neviditelně.

Film teče ve střihu. Při sledování si budete přát, aby režisér poslal do střižny ekipu nesmiřitelných střihačů, kteří by materiál udrželi ve stejné lajně, v níž se Gatsbyho zahradníkům daří krotit keře a trávníky.

Protože takhle toho můžete mít plné brýle. Doslova. Film je 3D, takže se tou epochální výpravou, kostýmy a celou obrazovou krásou můžete kochat prostorově.

-

Jedlíci aneb Sto kilo lásky

Režie: Tomáš Magnusek

Hrají: Milan Chára, Karel Heřmánek jr., Tomáš Magnusek, Martin Stropnický, Veronika Žilková, Dagmar Patrasová ad.

Co říká distributor: Do právě otevřeného „hubnoucího“ sanatoria se sjíždějí pacienti s cílem zhubnout. A i když každý z nich k tomu má jiný důvod, všichni tu teď pod dohledem asketického primáře podstupují nejroztodivnější procedury a cvičení, to vše navíc bez jídla, alkoholu a sexu. Tím se pro většinu z nich pobyt v sanatoriu stává noční můrou. Hrdinové Jedlíků jsou romantičtí i pošetilí, vtipní i dojemní, žádný z nich nepostrádá smysl humor. Všichni jsou vedeni láskou – k lidem, věcem, práci, a samozřejmě k jídlu – a každý z nich ji také nakonec najde. Jak už to prostě v dobrých filmech bývá.

Verdikt: Nejít

Otevřeně? Míra nevkusu a neumětelství, kterou má tento filmový naturščik odvahu předvádět na plátně, bere dech. Kritizovat by se dalo cokoli: Zvuk, střih, kamera, dialogy. Ale je to zbytečné, ztráta času, na tuhle hrůzu prostě nelze uplatňovat jakákoli měřítka. Ne, nelžeme.

"Jedlíci už ztrácí sebemenší právo vybírat v kinech vstupné. Jedním slovem šmíra. Pět procent získává jen coby hold páru, který dokázal ze sálu odejít po půlhodině, přestože si zaplatil premiérové vstupné dvakrát 179 korun. Za brak." (Mirka Spáčilová, MF Dnes)

„Pohled na Magnuska ve vaně, když si holí ohanbí, nebo na kohokoli, když staví na odiv svou tloušťku třeba v koupacím oblečku s kšandami, snůška lascivních vulgarit, humor vět jako „Jebavej mě vojebal“, rvačka pacienta s doktorem o plechovku lančmítu, který ten první doslova žere, to jsou místa, která nejspíš měla být vtipná, ale jsou jen snůškou trapností. Nehraje tu nikdo: většina to neumí a Magnusek je poslední, kdo by je to mohl naučit.“ (Věra Míšková, Právo)

„Není tu nic, co by jen vzdáleně připomínalo děj. Parta tlustých a ošklivých lidí přijede do hotelu na odtučňovací kúru, celou dobu se přežírají a jen se utvrdí v tom, že být tlustý a ošklivý je fajn. Uprděné čecháčkovství v destilované podobě.“ (Daniel Zeman, MovieZone.cz)

 

Právě se děje

Další zprávy