Do Říma s láskou
Režie: Woody Allen
Obsazení: Jesse Eisenberg, Ellen Page, Woody Allen, Penélope Cruz, Alec Baldwin, Roberto Benigni ad.
Co říká distributor: Woody Allen si v hlavním městě Itálie zahrál s osudy několika různých lidí. Film je složen ze čtyř povídek. V prvním příběhu přijíždí postarší manželský pár do Říma, aby poznal nastávajícího své dcery, z něhož není její neurotický otec zrovna nadšený. Další příběh filmu je o prostitutce, která má za úkol splnit jakékoliv přání klientovi, jenž moc netuší, co po něm ta podivná žena chce. V následující části si italský dav splete muže s filmovou hvězdou a jeho život se otočí o 180 °. V poslední povídce navštívíme mladý americký pár, jehož životem zamíchají dvě nenadálé návštěvy.
Verdikt: Nejít
Filmem Do Říma s láskou pokračuje Woody Allen v sérii svých filmových pohlednic z různých evropských metropolí a tentokrát najel do míst, kde tvořil jeden z jeho největších oblíbenců Federico Fellini. Jenže přestože čtyři prolínající se, ale navzájem nesouvisející příběhy z Allenova filmu spojuje se Sladkým životem téma slávy a povrchnosti celebrit, na rozdíl od svého vzoru se Woody vystižení pulzujícího tepu velkoměsta nepřiblížil.
Místo zachycení genia loci nabízí obrázky jako z turistického bedekru, což ještě podtrhuje hudební doprovod skládající se z operních nápěvů i nasládlého italského popu.
Držitel letošního Oscara za scénář k Půlnoci v Paříži navíc tentokrát selhává i jako autor příběhu a dialogů. V posledních letech byl Allen zhusta kritizován za ploše napsané postavy a tezovité nepravděpodobné zápletky, ale v „Římě" vystupuje ledabylost jeho psaní výrazně na povrch. Jako by Woody tentokrát horko těžko doloval nápady z poznámkových notesů.
-
Faust
Režie: Alexandr Sokurov
Obsazení: Johannes Zeiler, Hanna Schygulla, Anton Adasinsky, Antoine Monot Jr. ad.
Co říká distributor: Neopětovaná láska a bezbřehá vášeň. Film, který vás vtáhne do světa dávno minulých dob, je strhující poutí plnou poetických i drsných záběrů. Sokurovův zvláštní film naléhavě poukazuje na lidské slabosti a chyby a znovuobjevuje Fausta jako hluboce lidský příběh, přičemž známý mýtus o zaprodání duše ďáblovi radikálně reinterpretuje. Faust je myslitelem a rebelem, avšak zároveň anonymním člověkem z masa a kostí, kterého ovládají vnitřní popudy chamtivosti a chtivosti.
Verdikt: Jít
Vítěz loňského benátského festivalu představuje jednoznačně nejdražší a nejnáročnější snímek ruského učedníka legendárního Andreje Tarkovského, který své faustovské podobenství o člověku poddávajícímu se moci natáčel více než čtyři roky.
Film ubíhá v horečnatém tempu, připomíná dlouhý halucinační sen plný pitvořících se postaviček a manýristických šklebů. Je to fascinující, krásné, plné výsostné filmařiny, až je to úmorné. Není téměř v lidských silách sledovat všechny narážky, kontextuální motivy, citáty knih i oduševnělé fórky ruského vzdělance.
V Sokurovově pohledu není ďábel vybaven žádnou vyšší mocí, která by nás mohla ovládnout. Člověk se upisuje sám svým vlastním ambicím i tlaku okolností či dokonce lidskému pohodlí. Snímá ze sebe odpovědnost, aby se dopouštěl i těch nejhorších zvěrstev.
Záleží na vkusu: Pro jedny jde o snímek nesmírně inspirativní, pro druhé zní až příliš karatelským hlasem z minulého století.
-
The Amazing Spider-Man
Režie: Marc Webb
Obsazení: Andrew Garfield, Emma Stone, Rhys Ifans, Sally Field, Martin Sheen ad.
Co říká distributor: Film je příběhem Petera Parkera, mezi svými vrstevníky nepříliš oblíbeného středoškoláka, kterého v dětství opustili rodiče a jeho výchovy se ujali strýček Ben a tetička May. Jako většina dospívajících se Peter snaží zjistit, kým vlastně je a proč se z něj stal člověk, kterým je. Současně má plnou hlavu starostí se svou první středoškolskou láskou Gwen a společně proplouvají úskalími lásky, závazků a tajemství. Když Peter objeví tajemný kufřík, který náležel jeho otci, pustí se do pátrání po důvodech zmizení svých rodičů, které ho zavede přímo do společnosti Oscorp a do laboratoře dr. Connorse. Zatímco je Spider-Manovi předurčeno, aby se střetl s Connorsovým alter-egem, je Peter nucen učinit zásadní rozhodnutí o způsobu využití svých schopností, která navždy změní jeho život a definují povahu jeho cesty k hrdinství.
Verdikt: Jít
Amazing Spider-Man je dynamický, zábavný, občas zdravě sebeironický a herecky skvěle obsazený. Dostanete v něm vše, co v předchozích dílech, ale rozdíl je hlavně ve způsobu, jakým jsou jednotliví aktéři tohoto klasického spidey-schématu pojednáni. Všechny postavy do jedné jsou sympatické osobnosti (nikoli figurky) zahrané výbornými herci a vztahy mezi nimi působí mimořádně životně.
Amazing Spider-Man je jednoznačně nejlepší, když si postavy prostě povídají - a právě tehdy vyplývá na povrch i velké množství informací. Peter stojí v centru dění, přičemž s nabytými schopnostmi se nemění, ale jeho povahové vlastnosti se prostě jen prohlubují v závislosti na situacích, jimž je ve vyprávění vystaven. Není to slabošský otloukánek, ale mimořádně inteligentní mladík, který si bohužel moc dobře uvědomuje, o kolik je chytřejší než tupá většina jeho spolužáků a vrstevníků.
Inteligence a aktivní jednání ale platí pro všechny postavy a je paráda po čase sledovat velkofilm, kde je většina postav fakt chytrá. Gwen je v lecčem chytřejší než Peter, nepotřebuje zachraňovat, dovede se o sebe sama postarat - a jejich společné scény jsou parádní (navíc má ráda Petera, není trapně pubertálně zakoukaná do Spider-Mana).