Jít, či nejít do kina: Až budou mít děti filmový absťák

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
1. 3. 2012 15:19
Na co jít do kina? Srovnáváme Spielberga a český film pro děti. Hollywood vítězí.
Foto: Tomáš Kunc

Válečný kůň

Režie: Steven Spielberg. Obsazení: Jeremy Irvine, David Thewlis, Emily Watson, Tom Hiddleston, David Kross, Benedict Cumberbatch a další.

Anotace producenta: Příběh chlapce Alberta a jeho milovaného koně Joeyho z první světové války. Joey je Albertovým otcem prodán britské jízdě a poslán na frontu, kde začíná jeho pozoruhodná pouť. Navzdory překážkám Joey ovlivňuje a mění životy všech, se kterými se setká. Albert, který na svého přítele nedokáže zapomenout, opouští domov a vydává se koně hledat.

Verdikt: Jít. A vidět klasické hollywoodské drama.

Spielberg nevypráví ani tak o první světové válce, spíš komentuje válku samu. Od „gentlemanského" boje se šavlemi se zvířecí hrdina dostává až k moderním zbraním: z „válečného oře" se mění v trpnou oběť a poznává kulomety, děla, plyn i tanky. Ve filmu se ovšem vrací i Spielbergův tradiční problém. Ambice podat „vážný" příběh se v očích kritiků sváří s vypravěčským slovníkem, který byl často označovaný jako infantilní a přehnaně melodramatický. Válečný kůň je však dílem režiséra, který dokáže s vlastními možnostmi rozmyslně pracovat: vede diváka tam, kam chce, a s cílevědomostí mistrů klasického Hollywoodu. Možná největší problém tak je v literární předloze, jež je určena dětem. Film se vzdal zvířecího hrdiny jako vypravěče, ale postrádá i lidského hrdinu. Každý nový majitel hnědáka Joyeho má svůj minipříběh a největší emoce nakonec vzbuzuje brilantní způsob vyprávění. Není divu, že mu obdiv vyjádřil i Quentin Tarantino. Spielbergův divák se stává spíš pozorovatelem než aktérem. Mnozí kritici přesto vyčítají filmu emocionální přemrštěnost a zálibu v kýči. Válečný kůň však pouze pracuje se „starosvětskými" prvky melodramatu, citovému vydírání v hollywoodském mainstreamovém stylu se vyhýbá. Ve filmu nenajdete „zlé" a „hodné": vidíte jen ty, pro které válka představuje vykořenění a ztrátu půdy pod nohama.

Modrý tygr

Režie: Petr Oukropec. Obsazení: Linda Votrubová, Jakub Wunsch, Barbora Hrzánová, Jan Hartl, Lenka Vychodilová, Libuše Havelková, Anna Polívková a další.

Anotace producenta: Středem dění je zapomenutá kouzelná botanická zahrada ukrytá uprostřed města. Johanka a Matyáš žijí mezi tropickými rostlinami společně s mluvícím papouškem a svéráznými rodiči. Když se starosta Rýp rozhodne zbourat zahradu, aby na jejím místě mohl postavit novou čtvrť, na křižovatce se objeví tajemný modrý tygr a s dětmi se vydá na cestu záchrany jedinečného světa.

Verdikt: Nechodit, pokud nemají děti totální filmový absťák.

Úvodní scény utvrzují v příjemném dojmu, že konečně zase vidíme přirozené dětské herce, ale že i kamera, hudba a výtvarná stránka spolupracují na vytvoření živoucího světa na pomezí fantazie a skutečnosti. I nenásilné využití rukodělných animovaných motivů působí z počátku sympaticky. Dětské dialogy a načasování scén zase prozrazují cit pro vytvoření životného momentu. Zápletka, jejímž středobodem je modré stvoření potulující se městem, však brzy začíná působit velmi řídkým dojmem. Uprostřed zahrady vše funguje velmi dobře. Konfrontace s okolním světem městečka však od počátku vyznívá rozpačitě. Starosta Rýp, který se profiluje jako záporný charakter, působí jen karikaturně, což nesedí k poměrně civilnímu projevu dětí. Konfrontace dětských hrdinů s modrým tygrem vyvolává podobné nálady, jaké zajistily obrázkové knize úspěch i v Japonsku. Jakmile se však začne o tygra starat zlý starosta, přestává příběh trochu dávat smysl a hlavně začíná nudit. Řídké sekvence, které posouvají děj, nejsou provázané a postavy na ně reagují značně nedramaticky. S přibývajícím časem je Modrý tygr stále zdlouhavější a otazníků je příliš na to, aby vyvolávaly tajuplnou atmosféru. Převedení původně jednoduchého knižního děje není dotažené; vznikl poněkud ospalý film s milými momenty, který se však místy utápí v bezradnosti.

 

Právě se děje

Další zprávy