- musí mít tzv. fiskální identifikační kód (FIK) nebo podpisový kód (PKP),
- daňové identifikační číslo neboli DIČ podnikatele
- označení provozovny, ve které je tržba uskutečněna
- označení pokladního zařízení, na kterém je tržba evidována
- pořadové číslo účtenky
- datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky
- celkovou částku tržby
- bezpečnostní kód poplatníka (BKP)
- údaj, zda je tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu
Na druhou stranu neexistuje žádná závazná jednotná podoba účtenky a účtenka nemusí být ani vytištěná na papír. Způsob předání účtenky zákazníkovi není zákonem předepsán, a tak ji podnikatel může vystavit i elektronicky, např. prostřednictvím e-mailu, MMS, přes bluetooth. Na této formě předání se však musí podnikatel se zákazníkem dohodnout. Nejčastěji však bude docházet k předávání tištěných účtenek. Elektronická účtenka se využije zejména v situacích, kdy nedochází k fyzickému kontaktu prodejce a zákazníka, např. při nákupu zboží a služeb po internetu placených platební kartou.
Podnikatel účtenku vystaví. Pokud ji zákazník nechce, nevnucuje mu ji. Podnikatel rozhodně není povinen předat mu účtenku přímo do ruky.
Zákazník nemá povinnost převzít od prodávajícího účtenku. Je plně na rozhodnutí každého zákazníka, zda si účtenku převezme. Na rozdíl od Itálie nebo Chorvatska u nás nebude zákazník za nepřevzetí účtenky nijak pokutován.
Na druhou stranu zákazník v ceně výrobku nebo služby platí DPH a očekává, že obchodník peníze určené pro veřejný rozpočet řádně odvede. Tím, že účtenku zákazník převezme, napomáhá tomu, aby se tak i stalo. Navíc se zákazník bude moct se svou účtenkou již v příštím roce účastnit účtenkové loterie a vyhrát hodnotné ceny.