Co je PU-H71? Látka, která umí zkoumat i léčit nádor

Jakub Novák
7. 12. 2011 15:50
Látka PU-H71 dokáže odhalit, které dráhy stojí za přeměnou normální buňky na rakovinnou

New York - Metodu, jak odhalit, které dráhy v buňce stojí za její proměnou v buňku nádorovou, představili v nové studii vědci z Cornell University.

Po téměř deseti letech výzkumu se jim ve spolupráci s vědci ze Sloan-Kettering Institute a National Cancer Institute podařilo objevit a popsat látku, pojmenovanou PU-H71.

Ta se specificky váže na abnormální bílkoviny v buňce, čímž zároveň s velkou přesností umožňuje odhalit, které signální dráhy jsou "zvrácené" a stojí za přeměnou dané normální buňky na rakovinnou.

PU-H71 může být použita jako návnada, pomocí které je možné z buňky vylovit mutované bílkoviny a jejich rozborem zjistit, jaká dráha se v buňce porouchala do té míry, že to vedlo k přeměně v nádor.

Rakovinné buňky mají zvláštní životní nároky, v důsledku mutací je pozměněn jejich růst či metabolismus, což v buňce vyvolává stres.

Bílkoviny "pečovatelky"

V normálních buňkách existuje skupina bílkovin, označovaných v překladu jako "bílkoviny tepelného šoku" (heat-shock proteins, zkráceně Hsp). Ty slouží jako jakési "pečovatelky", které nově vznikající bílkoviny chrání a starají se o to, aby se složily do správného tvaru.

Významnou roli hrají právě ve stresu, kdy buňka čelí nestandardním podmínkám. Nádorová buňka potřebuje, jak bylo zmíněno, zvláštní péči, a vytváří si tak zvláštní verzi jedné z těchto pečovatelských bílkovin - rakovinnou Hsp90.

Látka PU-H71, která slouží jako blokátor Hsp90, se na rakovinnou verzi velmi účinně váže a blokuje, zatímco tu zdravou nechává téměř bez povšimnutí.

Pokrok v diagnóze i léčbě

Již před lety dva z autorů studie publikované v časopise Nature Chemical Biology, doktorka Chiosisová a doktor Melnick, s úspěchem a minimálními vedlejšími účinky testovali účinnost PU-H71 na myších modelech dvou agresivních rakovin - rakoviny prsu a lymfomů.

Foto: Sigma-Aldrich

Dobrou zprávou je, že tyto úspěchy vedly k povolení zahájit první klinické testy, pro něž se shánějí zájemci.

Díky výsledkům výzkumu je možné zjistit informace o rakovině v těle konkrétního člověka, jež by nebylo možné zachytit genetickou analýzou. V budoucnu by tak, kromě přímého léčebného účinku, mohlo být této látky využito také k diagnostice pacienta, umožňující následně vytvořit terapii "šitou na míru".