Analýza - Říká se mu hybrid. Tedy hybridní automobil, který využívá dvou způsobů pohonu. Nejčastěji má v sobě spalovací motor a současně elektromotor.
A je to mezikrok k novému typu pohonu aut.
Hledání změny
Automobily čeká změna. Spalovací motory, ať už poháněné benzínem, naftou nebo některým plynem, budou muset časem vyklidit pozice. Místo nich by měla přijít jiná pohonná jednotka. Čeká se od ní, že nebude polykat neobnovitelné suroviny a že z ní vyjde méně škodlivin.
Zatím se ještě nepovedlo najít alternativu, která by byla nejen podobně výkonná jako dnešní spalovací motory, ale současně i finančně dostupná pro běžné řidiče. Technickými opatřeními se zatím daří klasické spalovací motory vylepšovat, ale ne ještě nabídnout plnohodnotnou náhradu za ně.
Podrobněji čtěte v dřívějším díle seriálu o budoucnosti aut: Spalovací motor se zuby nehty drží |
Dvoulitr pro zrychlení, litr na běžnou jízdu
A do této situace přicházejí hybridní automobily.
"Základní úvaha pro hybridní vozy je založena na tom, že umožní spalovacímu motoru pracovat tak, aby co nejvíc využil energii z paliva," vysvětluje Jan Kovanda, vedoucí Ústavu dopravní techniky Fakulty dopravní ČVUT v Praze.
"V běžném autě to spalovací motor neumí. Palivo totiž nejlépe zužitkuje, když pracuje v takovém režimu, kdy je vhodně zatížený. Ale to on v obvyklém autě pořád není," popisuje profesor Kovanda.
Představme si to na příkladu: Automobil s motorem o objemu dvou litrů se vleče po silnici za nákladním vozem. Pak se silnice v protisměru na chvíli uvolní. Řidič šlápne na plyn, jeho vůz silně zrychluje a předjíždí. Právě v té chvíli motor naplno využívá energii z paliva.
Brzy ovšem dohoní další pomalejší vůz, sleduje jej stálou rychlostí a čeká na možnost předjetí. Na takovou jízdu by mu bohatě stačil naplno pracující motor o objemu menším než litr. Ve dvoulitrovém motoru ovšem v této chvíli mizí část paliva zcela bez užitku.
Vypomáhá elektromotor
"Proto konstruktéři vybavili hybridní automobil dvěma motory," objasňuje profesor Kovanda. "Jednak je to spalovací motor, ale menší. Úplně postačuje na běžnou jízdu a ještě na výrobu elektrické energie. A když vůz potřebuje větší výkon, třeba při zrychlování, připojí se druhý motor, elektrický."
Spalovací motor pracuje v takovém režimu, aby co nejlíp využil energii z pohonných hmot. Třeba při rovnoměrné jízdě po dálnici se více zatíží a přebytečnou energii ukládá do baterií. Do nich směřuje také energie z brzdění, která u běžných automobilů jen zbůhdarma zahřívá okolní vzduch.
Řidič se starat nemusí
Neustálé přepínání mezi oběma motory řídí palubní počítač, řidič o něm ani nemusí vědět. Potvrdil to i test, při němž redakce Aktuálně.cz vyzkoušela sériový hybridní automobil Toyota Prius, který se prodává za 650 000 korun. Je to nejznámější hybridní automobil na světě, protože se jeho první verze začala sériově vyrábět už v roce 1997.
Ukázalo se, že jeho jízdní vlastnosti se neliší od běžného automobilu.
Podrobněji čtěte: Redakce Aktuálně.cz vyzkoušela vůz s hybridním pohonem |
Lepší než připravované normy
Díky tomu, že hybridní vozy lépe využívají energii, mají i nižší spotřebu paliva, a tedy i produkci oxidu uhličitého.
Například už zmiňovaná Toyota Prius vypustí podle údajů výrobce do ovzduší v průměru 104 gramy oxidu uhličitého na jeden ujetý kilometr, což je méně, než požaduje norma teprve zvažovaná v Evropské unii pro budoucnost. Ta počítá s limitem 130 gramů na kilometr.
"Podle našich propočtů Prius, který ročně najezdí dvacet tisíc kilometrů, vypustí za rok o jednu tunu oxidu uhličitého méně než obdobný automobil s dvoulitrovým naftovým motorem," uvádí Petr Zima z české pobočky automobilky Toyota.
Teprve mezistupeň
Hybridní automobily jsou nepochybně cestou ke snížení spotřeby paliva z ropy i zplodin z něj. Bez spalovacích motorů se však neobejdou. Což znamená, že jsou teprve mezistupněm k pohonu budoucnosti.
Jaký asi bude?
Na možnosti dalšího vývoje automobilismu se podíváme zase v příštích dnech.