Účtenková loterie v Česku nebude. Stát zkrotí úniky jinak

Jiří Hovorka ČTK Jiří Hovorka, ČTK
16. 12. 2014 14:25
Ministerstvo financí chce zavést elektronickou evidenci tržeb postupně. Od ledna 2016 by se měla týkat restaurací a hotelů.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Jan Langer

Praha – Ministerstvo financí nepočítá se spuštěním pravidelné účtenkové loterie, která jako součást boje proti daňovým únikům funguje například na Slovensku. Elektronická evidence tržeb, od níž si ministerstvo slibuje vyšší výběr daní a má být jakousi modernější verzí registračních pokladen, ji nicméně bude umožňovat.

"V tuto chvíli o pravidelné účtenkové loterii neuvažujeme," uvedla náměstkyně ministra financí pro daně Simona Hornochová na společné tiskové konferenci s Asociací malých a středních podniků a živnostníků.

Dodala ovšem, že ji při spuštění elektronické evidence tržeb v roce 2016 může stát jednorázově využít jako účinný marketingový nástroj. "Může být dobrým nástrojem, jak by se lidé při spuštění elektronické evidence tržeb mohli seznámit s celým systémem," řekla Hornochová.

Také zástupci drobných podnikatelů vítají, že ministerstvo financí od plánu na zavedení pravidelné účtenkové loterie ustoupilo. "Na Slovensku účtenková loterie nefunguje. Na pěti miliardách eur příjmů z DPH se účtenková loterie podílí zhruba sedmi až osmi miliony eur. V hypermarketech na Slovensku dochází k tomu, že lidé rozkládají velké nákupy na tři a obchodníci jsou z toho nešťastní," upozornil Karel Havlíček, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků.

Nejprve u restaurací a hotelů

Ministerstvo financí potvrdilo, že elektronickou evidenci tržeb chce zavést postupně. Od ledna 2016 by se měla týkat restaurací a hotelů, od července 2016 podnikatelů v oblasti maloobchodu a velkoobchodu. O zařazení dalších, například nejmenších živnostníků, ministerstvo rozhodne až na základě analýzy, a to od roku 2017.

Úřad v té souvislosti podle Hornochové uvažuje o navrácení 15procentní sazby DPH na restaurační služby, které dnes podléhají 21procentní sazbě.

Elektronická evidence tržeb má podle propočtů ministerstva financí do státního rozpočtu přinést dodatečných zhruba deset miliard korun ročně. "Za rok 2016 to ovšem bude jen zhruba polovina," uvedla Hornochová. Většina má být z vyššího výběru DPH, ale tím, že by měly vzrůst vykazované tržby podnikatelů a firem, by zároveň měly vzrůst i jejich další odvody do státní kasy.

Zavedení systému povede k tomu, že řada firem se nově stane plátcem DPH. "Je prakticky nemožné mít kamennou prodejnu a nebýt plátcem DPH, což se dnes děje," dodala Hornochová.

Zároveň úřad uvažuje nad tím, že drobným živnostníkům zavede paušální slevu na dani právě kvůli zavedení elektronické evidence tržeb a potřebě pořídit si systémy pro tuto službu.

Jednoduché online řešení

Podle plánů ministerstva financí by od roku 2016 měly být pokladny obchodníků napojeny na internet a informace o každé přijaté platbě by okamžitě dostávaly finanční úřady. Podnikatel by tak posílal datovou zprávu o transakci finanční správě, která by zpět poslala potvrzení s unikátním kódem účtenky o přijetí transakce. Podnikatel následně účtenku vytiskne a zákazník by měl povinnost ji převzít. Výhodou podle ministerstva je, že není nutné certifikovat zařízení ani programy a celý systém lze provozovat na běžných zařízeních, tedy levněji.

V současnosti je podle Hornochové návrh zákona o evidenci tržeb ve vnitřním připomínkovém řízení. V lednu jej ministerstvo financí pošle k připomínkám veřejnosti, schválen by měl být zhruba v červnu 2015. Kompletní technické řešení celého systému by mělo ministerstvo oznámit na přelomu února a března.

"Chceme otevřené technické řešení, které bude jednoduché, zhruba na úrovni znalostí pro ovládání internetového bankovnictví, a využitelné na každém zařízení připojeném k internetu," uvedla náměstkyně. Podle ní půjde využít k evidenci i bankovní terminály pro placení kartami.

Zároveň ministerstvo počítá se zvláštním režimem i pro podnikatele bez internetového připojení. Ti budou muset elektronicky evidovat tržby a finanční správě je zasílat jednou týdně.

 

Právě se děje

Další zprávy