Český Krteček se chystá dobýt Čínu. I za peníze PPF

Ekonomika Ekonomika
10. 7. 2012 21:30
Podle magazínu Forbes čínská televize poprvé dovolí vysílat cizí kreslený večerníček
Foto: Zdeněk Miler

Praha - Letadlo Turkish Airlines poveze brzy do Pekingu zvláštní a důležitou delegaci. Velkou část letadla obsadí čtyřicet lidí včetně první dámy Livie Klausové a k tomu ještě jedna veledůležitá postavička - Krteček z populárního českého večerníčku.

Jak zjistil český magazín Forbes, práva na vysílání tohoto kresleného seriálu pro čínskou televizi CCTV koupila na jeden rok skupina PPF miliardáře Petra Kellnera. Právě Čína je pro její Home Credit čím dál důležitějším trhem.

"Je to poprvé, kdy čínská televize dovolí vysílat zahraniční kreslený večerníček," říká Milan Tománek z PPF.

Pro Krtečka to bude velký comeback do Číny po desítkách let. Je tam známý už z dob tuhého socialismu, kdy se některé postavičky ze zemí východního bloku na obrazovkách občas objevily. Nikdy ale nešlo o pravidelné vysílání celé série. A od pádu socialismu v Evropě, tedy za posledních 25 let, se žádný zahraniční večerníček už vysílat nesměl.

I pro Tománka bude tahle cesta velice významná. Z pražských Dejvic se stěhuje právě do Pekingu, kde v září vystřídá Miroslava Kolesára jako šéf governmental relations české finanční skupiny.

Trojnásobný růst každý rok

Práva na Krtečka přišla na několik milionů korun, ale jsou to určitě dobře investované peníze, píše Forbes. Připomíná, že čínský trh je už teď pro Home Credit druhý nejdůležitější po Rusku. Dramaticky rychle roste, začal přinášet zisky, a když se spojí Krteček s vůlí čínské vlády, může se z Pekingu stát nejoblíbenější město Petra Kellnera.

"Je tady opravdu velká dynamika, meziroční nárůsty jsou dvoj- až trojnásobné," říká šéf čínského Home Creditu Michal Skočil. Mluví přitom jak o sumě poskytnutých půjček, tak o jejich počtu.

Podívejte se, jak Zdeněk Miler zakopl o krtinu a co z toho vzniklo:

Home Credit se v Číně soustřeďuje na financování spotřebního zboží, průměrná půjčka je okolo sedmi tisíc korun. "Jen za minulý měsíc jsme měli 350 tisíc poskytnutých půjček, jen za letošek máme 1,6 milionu nových zákazníků a pořád rosteme. Myslím, že je udržitelné růst trojnásobným tempem z roku na rok," popisuje Skočil trend, který zní evropským uším neskutečně.

PPF chce licenci pro celou Čínu

PPF rozjela svůj kreditní byznys v roce 2007 a dnes své služby buď přímo, či zprostředkovaně poskytuje ve 40 městech. Půjčování peněz na spotřební zboží je tu zcela nový obor a vláda ho přísně reguluje.

Home Credit je jedním ze čtyř subjektů, který dostal přímou licenci na poskytování tohoto typu služeb - ovšem jen v jednom městě, TianJinu. Podobné licence mají jiné subjekty v dalších třech městech a pro čínskou vládu je to vlastně pilotní experimentální projekt. V jiných provinciích a městech musí mít Home Credit partnera a poskytuje služby vlastně jemu, a ne přímo zákazníkům.

Velká delegace s Krtečkem, Livií a dětským sborem má podle Forbesu urychlit rozhodování v Pekingu o tom, co bude se spotřebitelskými úvěry dál. Experiment by se totiž měl rozšířit, jen nikdo přesně neví jak a kdy.

PPF si samozřejmě přeje licenci pro celou Čínu, což by z tohoto byznysu udělalo jednu z nejdůležitějších součástek celého Kellnerova impéria. Do konce roku se podle všeho něco stane: Buď se licence PPF rozšíří do dalších tří "experimentálních" měst, nebo dostane povolení pro provincie, kde musí podnikat s prostředníkem.

Fotogalerie: Astronaut Krteček dorazil do Prahy

Velká čínská licence by měla být podle snů lidí z Home Creditu snad za rok. "Všichni vědí, že jednou přijde, myslím, že by to mohlo být na přelomu 2013 a 2014. Pak teprve začneme růst," rýsuje si budoucnost Skočil.

Přesvědčujeme jen lidi pod čtyřicet

Home Credit financuje hlavně elektroniku, na vesnicích třeba také malé motorky a podobné věci a má zastoupení ve 13 tisících obchodech. Kdyby měl licenci pro celou Čínu, byl by rázem ohromně atraktivní pro všechny velké retailové řetězce od Teska po Suning.

Zní to divně, ale na trhu nemá prakticky konkurenci. Banky samozřejmě dávají spotřebitelské úvěry. Lidé mají v rukou stovky milionů kreditních karet. Ale nikdo se nesoustředí na tyto menší částky a nikdo nemá infrastrukturu, která dovolí půjčit klientovi během jedné hodiny.

"Já bych byl vlastně rád, kdyby tu konkurence byla, takhle táhneme celou edukaci trhu sami," říká Skočil pro magazín Forbes.

Když se bavíte o Číňanech, téměř každý vám řekne, že k jedné z typických vlastností patří nechuť k dluhům a půjčování si peněz.

"Víte, naši klienti jsou většinou lidé do 40 let, ty starší nepřesvědčujeme. Nechuť k dluhům pramení mimo jiné z toho, že neměli možnost jak a kde si půjčit. Když jim vysvětlíte, jak to funguje, reagují stejně jako v jakékoliv jiné zemi," tvrdí Skočil a dokazuje to i na číslech. Čtvrtina zákazníků se po splacení úvěru vrací pro další nákup na půjčku.

PPF vložila do svého projektu značné investice v řádu půl miliardy eur, tedy přes 12 miliard korun. Vloni začal podnik poprvé vydělávat, letos by měl přinést přes 600 milionů korun zisku.

Připomeňte si: Poslední sbohem pro tvůrce krtečka

 

Právě se děje

Další zprávy