Berlín – Už jen pár měsíců si mohou čeští řidiči osobních aut užívat luxusu německých dálnic, za které se neplatí. Německý Spolkový sněm schválil plán vlády Angely Merkelové na zavedení mýtného od roku 2016.
Zbystřit by přitom měli hlavně řidiči dieselových vozů. Ti si oproti autům na benzin připlatí tři eura za každých započatých sto kubických centimetrů. Například u obvyklého motoru s objemem 1,4 litru činí rozdíl v ceně 42 eur ročně, tedy zhruba 1165 korun.
I přes opakované výtky Evropské komise německá vláda prosadila systém, který fakticky dopadne jen na zahraniční řidiče. Majitelé aut registrovaných v Německu si totiž mýtné odečtou od daně z vlastnictví motorového vozidla, kterou platí také podle toho, jak ekologicky náročný provoz auta je - například za fabii z roku 2009 s benzinovým motorem o objemu 1,4 litru platí daň 28 eur za rok.
Jak se bude počítat roční mýtné?
Za každých započatých sto kubických centimetrů se bude platit
- 6,50 eura (benzín) nebo 9,50 eura (nafta) pro auta s emisní normou Euro 3,
- dvě eura (benzín) nebo pět eur (nafta) u norem Euro 4 a Euro 5,
- 1,80 eura (benzín) nebo 4,80 eura (nafta) u normy Euro 6.
Například za druhou generaci fabie s benzinovým motorem o objemu 1,2 se tak bude platit 24 eur. Za druhou generaci octavie s dieselovým motorem 1,6 pak 80 eur.
Podle předběžného stanoviska Evropské komise je takový systém vůči zahraničním řidičům diskriminační. "Je v jasném rozporu tvrdit, že mezi zákony (o zavedení mýtného a o snížení daně) není žádná souvislost, když se všem domácím řidičům sníží daň přesně o tolik, kolik by museli platit na mýtném," citoval na začátku března časopis Der Spiegel z dokumentů Evropské komise. Ta se může návrhem oficiálně zabývat až nyní, když byl návrh schválen. Očekává se také, že nová pravidla přezkoumá i Evropský soudní dvůr.
Podle ministra dopravy Alexandra Dobrindta (CSU) je ale vše v pořádku. "Zákon je v souladu s evropským právem, věřte tomu konečně," prohlásil při dnešním projednávání ve Spolkovém sněmu. "Je to spravedlivé, protože mnoho našich sousedů dělá totéž. A je to smysluplné, protože každé euro, které poplatek vynese, bude investováno do obnovy a rozvoje dopravní infrastruktury," řekl Dobrindt k mýtnému již dříve.
Opozice: Merkelová prohrála
Pokud by Evropská komise shledala, že německý zákon porušuje evropská pravidla, hrozila by Německu pokuta. "Pokud Komise dospěje k názoru, že členský stát porušil evropské smlouvy, zahájí proti němu řízení, které může v konečném důsledku skončit pokutou - k tomu však dochází relativně zřídka a až po soudním řízení, které zpravidla trvá několik let," říká Martin Stašek, mluvčí Evropské komise v Česku. Výše pokuty podle Staška nejde určit předem, stanovuje se vždy individuálně.
Podle Dobrindtových propočtů má nové mýtné za využití dálnic přinést Německu ročně čistý příjem přes 500 milionů eur (zhruba 13,7 miliardy korun). Pokud by se platilo i za další silnice, jak ministr navrhoval původně, příjem by byl ještě o 100 milionů vyšší. Tyto peníze ale Dobrindt "odepsal" především po tlaku z pohraničních oblastí. Tamní starostové se obávali, že by zpoplatnění silnic narušilo obchodní i mezilidské kontakty v pohraničí.
Ministrovým výpočtům ale nevěří například Zelení. "Vytvoří se zde byrokratické monstrum, které kvůli ohromným nákladům na správu a nízkým příjmům skončí na nule," řekl expert Zelených na státní rozpočet Sven-Christian Kindler. Zelení se také obávají toho, že nový zákon "sestřelí" Evropský soudní dvůr a celá akce skončí v několikamiliardovém minusu, když už nepůjde vzít zpět daně vrácené německým řidičům.
Podle opozice je prosazení mýtného prohrou Angely Merkelové, která před volbami v roce 2013 prohlásila, že s ní se podobné poplatky zavádět nebudou.
V průměru 74 eur
Konečná výše ceny za roční mýtné bude závislá na ekologické třídě automobilu a na jeho výkonu. Více zaplatí majitelé dieselových vozů. Návrh počítá s průměrnou roční cenou ve výši kolem 74 eur (zhruba 2050 korun), maximální cena je 130 eur. Například za druhou generaci fabie s benzinovým motorem o objemu 1,2 se bude platit 24 eur. Za druhou generaci octavie s dieselovým motorem 1,6 pak 80 eur. Platit mají i motorky.
Pokuta za jízdu bez zaplaceného poplatku se bude odvíjet od vzdálenosti ujeté po dálnici. Je stanoven její strop ve výši 270 eur (zhruba 7500 korun).
Po tlaku z Evropské komise se německá vláda shodla na úpravě ceny mýtného pro zahraniční řidiče na kratší časový úsek. Desetidenní poplatek tak vyjde - v závislosti na ekologické třídě a výkonu auta - na pět, deset nebo patnáct eur, dvouměsíční mýtné pak na 16, 22 nebo 30 eur. Původní návrh počítal s jednotnými cenami 10 a 22 eur. Současný je propočtený tak, aby cena za den nepřekračovala sedminásobek denní ceny u ročního mýtného.
Žádné nálepky
Na rozdíl od českého, rakouského nebo slovenského systému nebude německé mýtné využívat dálniční známky. Po zaplacení příslušného poplatku bude poznávací značka vozu zanesena do registračního systému a dopravní kamery na dálnicích rozpoznají, za které auto je mýtné uhrazeno a za které ne.
Zavedení mýtného pro zahraniční řidiče patřilo mezi hlavní volební sliby bavorské Křesťanskosociální unie (CSU), která ho loni prosadila i do vládního programového prohlášení.
Nové zpoplatnění dálnic ve Spolkovém sněmu kritizovali opoziční Zelení a Levice, podle nichž je zákon zaměřený proti cizincům a staví se proti principu otevřené Evropy. "Podobný druh mýtného v žádné sousední zemi není," prohlásil Herbert Behrens z Levice. "V Rakousku, ve Francii a v Itálii mají mýtné. Ale tam platí všichni," připojil se poslanec za Zelené Anton Hofreiter.
Podle Behrense členové Evropské komise dávají v neformálních rozhovorech najevo, že vnímají zákon jako porušení zákazu diskriminace na základě státní příslušnosti. Poslanec vyjádřil přesvědčení, že Komise nakonec zákon zruší.