Podravka definitivně vyhrála nad polským konkurentem. Kucharek se příliš podobal

ČTK ČTK
12. 1. 2016 16:20
Podle pravomocného verdiktu se obaly Kucharku příliš podobaly kořenící směsi od Podravky. Verdikt podle žalované firmy nepřináší žádnou změnu. Obaly Kucharku jsou už delší dobu jiné. Podle Podravky však nelze vyloučit další právní dohru.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Podravka

Praha – Mezinárodní potravinářský koncern Podravka definitivně vyhrál soudní spor o porušování práv k ochranné známce a o nekalé soutěži se společností Pěkný – Unimex patřící do skupiny polského výrobce potravin Prymat. Podle pravomocného verdiktu se obaly Kucharku příliš podobaly kořenící směsi od Podravky. Rozhodnutí potvrdil Nejvyšší soud, který odmítl dovolání společnosti Pěkný-Unimex z polské skupiny Prymat, která výrobek v Česku nabízela.

Firmu Pěkný-Unimex prý sice překvapilo, že Nejvyšší soud nevyslyšel její argumenty, ale verdikt prý neznamená žádnou změnu. Obaly Kucharku jsou už delší dobu jiné. Podle Podravky však nelze vyloučit další právní dohru.

Foto: Kucharek

Jako žalobce ve sporu figurovala skupina Podravka se svou českou dceřinou firmou Podravka-Lagris z Dolní Lhoty na Zlínsku. Podle žaloby se firma Pěkný-Unimex dopustila nekalé soutěže a porušila práva k ochranné známce. Městský i Vrchní soud v Praze dospěly k závěru, že provedení obalů je skutečně zaměnitelné a že postup firmy Pěkný-Unimex naplnil znaky nekalé soutěže. Rozsudek tehdy znamenal stažení výrobku ve sporném obalu z trhu.

"Soud uznal, že Kucharek napodobováním našich obalů zneužívá výdaje na vývoj obalů a na reklamu, které v České republice vynakládáme. Vývoj obalů a reklama nás stojí nemalé finanční prostředky, proto musíme svá nehmotná práva důsledně chránit," uvedl dnes ředitel společnosti Podravka-Lagris Dalibor Kezele.

Následné dovolání odmítl NS jen se stručným odůvodněním. Rozhodl loni v říjnu bez veřejného jednání, tento týden usnesení publikoval. Justice prý postupovala správně, když posuzovala celkový vzhled obalů Kucharku v porovnání s ochrannými známkami Podravky.

Podle vyjádření poskytnutého brand manažerkou firmy Pěkný-Unimex Hanou Olšerovou se celé soudní řízení týká obalů, které jsou už překonané a pro marketingovou "zastaralost" je firma nepoužívá. Oba konkurenční výrobky jsou na českém trhu vedle sebe minimálně od roku 2007 a společnost Pěkný-Unimex podle Olšerové nezaznamenala jediný případ jejich záměny. Obaly obou výrobků jsou natolik odlišné, že podle ní k záměně ani dojít nemůže.

Podle Podravky však výrobce Kucharku provedl jen drobnou úpravu obalu. "Budeme proto nuceni dělat další právní kroky k ochraně naší značky a požadovat zadostiučinění a odškodnění," uvedl Kezele.

Skupina Podravka s centrálou v chorvatské Koprivnici má pobočky v 17 zemích v Evropě, Austrálii a Americe. Univerzální kořenící směs Podravka si na českém trhu udržuje vedoucí postavení. V roce 2015 dosahoval podle výrobce její tržní podíl 36 procent podle výše tržeb. Taktéž značka Kucharek působí i na zahraničních trzích, mnohde je podle údajů výrobce dominantní.

 

Právě se děje

Další zprávy