Trest za cenovou válku. Student Agency zaplatí pět milionů

ČTK Ekonomika ČTK, Ekonomika
Aktualizováno 25. 9. 2014 16:24
Firma v letech 2007 a 2008 zneužila svého dominantního postavení na autobusové lince Praha-Brno. Pokutu udělenou antimonopolním úřadem potvrdily soudy.
Student Agency. Ilustrační foto
Student Agency. Ilustrační foto | Foto: Ondřej Besperát

Brno - Krajský soud v Brně dnes potvrdil pokutu 5,154 milionu korun od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) pro autobusového dopravce Student Agency. Firma zneužila svého dominantního postavení na autobusové lince Praha-Brno, uvedl dnes antimonopolní úřad v tiskové zprávě. Vyjádření firmy zjišťujeme.

Případ se týká situace na trhu z let 2007 a 2008. ÚOHS původně firmě vyměřil pokutu přes šest milionů, kterou následně snížil. Krajský soud v Brně se případem zabýval podruhé, před dvěma lety pokutu zrušil. Antimonopolní úřad se ale odvolal k Nejvyššímu správnímu soudu (NSS), který rozhodl v jeho prospěch. Verdiktem vyšší soudní instance byl nyní krajský soud vázán.

"V souladu s právním názorem NSS dnes Krajský soud v Brně v plném rozsahu potvrdil rozhodnutí ÚOHS, včetně správnosti postupu při vymezení relevantního trhu jakožto samostatného trhu autobusové dopravy, a tedy i dominanci Student Agency na tomto trhu," uvedl ÚOHS v tiskové zprávě.

Nízké ceny vytlačily konkurenci

Vymezení posuzovaného trhu bylo pro případ klíčovou otázkou. Rozhodnutí ÚOHS stálo na tvrzení, že v době deliktu existoval na lince samostatný trh autobusové dopravy a vlaková doprava tvořila trh odlišný. Krajský soud v Brně ve svém prvním rozhodnutí tento argument odmítl a dal za pravdu Student Agency. Nyní musel svůj postoj změnit.

ÚOHS Student Agency původně uložil sankci 6,185 milionu korun, pak ji snížil zhruba o milion. Úřad tvrdil, že firma od začátku prosince 2007 do začátku března 2008 zneužívala svého dominantního postavení. Snížila ceny kreditových jízdenek za jednosměrnou přepravu na 50 korun, později zavedla cenu 95 korun. Podle ÚOHS bylo cílem tohoto jednání vyloučit z trhu konkurenční dopravní společnost Asiana.

Jízdenka zlevnila na 50 korun

Asiana vstoupila na autobusovou linku mezi Prahou a Brnem v roce 2007, od roku 2004 zde přitom již působila Student Agency. "Podle našich výpočtů i vyhodnocení expertů na dopravu byl na této trase prostor pro dalšího dopravce," vysvětlil ředitel Asiany Alexej Litvin.

Aby Asiana uspěla, nabídla lidem levné jízdenky za 50 korun. Student Agency následně zlevnila kreditové jízdenky na úroveň Asiany, zároveň zvýšila počet spojů. Asiana cenovou válku prohrála a v prosinci 2009 oznámila, že s autobusovou dopravou končí. 

Majitel Asiany si stěžoval právě u ÚOHS. Ten mu dal za pravdu a v únoru 2011 uložil společnosti, která patří podnikateli Radimu Jančurovi, zmíněnou pokutu. Úřad zdůrazňoval, že nepokutoval Student Agency za nízké ceny, nýbrž za jejich cílené použití k vytlačení jiného soutěžitele z trhu.

"Student Agency použila naprosto běžný nástroj," uvedl tehdy Jančura s tím, že České dráhy ve stejném období nabízely zvýhodněné jízdné do Brna za 35 korun. Pokud by silniční a železniční doprava fungovaly na trase Praha - Brno jako konkurence, o dominantní postavení by nešlo. 

Pět milionů nemusí být konečnou částkou, kterou Student Agency za přetahovanou s Asianou zaplatí. Litvin totiž ještě po společnosti požaduje 21 milionů korun jako náhradu za škodu a Krajský soud v Brně řízení, které se týká této žaloby, přerušil právě do doby, než bude známé rozhodnutí ohledně aktuální pětimilionové pokuty.

 

Právě se děje

Další zprávy