Londýn/Praha - České republice patří první příčka na světě v konzumaci piva na hlavu. V průměru ho vypije každý Čech celkem 143 litrů ročně. Ukazují to aktuální data marketingové společnosti Euromonitor International, která zveřejnil britský list The Independent.
Druhé místo obsadili Němci se 110 litry piva na osobu. Německo, které každoročně hostí největší pivní festival světa Oktoberfest, letos na slavnostech uvítalo na 6,3 milionu návštěvníků, kteří zkonzumovali 6,4 milionu litrů tohoto nápoje. Také na třetím místě je další sousední země Česka - Rakousko - se 108 litry na hlavu.
Pořadí | Země | Spotřeba piva na hlavu |
1. | ČR | 143 l |
2. | Německo | 110 l |
3. | Rakousko | 108 l |
4. | Estonsko | 104 l |
5. | Polsko | 100 l |
6. | Irsko | 93 l |
7. | Rumunsko | 90 l |
8. | Litva | 89 l |
9. | Chorvatsko | 82 l |
10. | Belgie | 81 l |
Čína obsadila první místo v celkovém objemu vypitých piv s množstvím 54 miliard litrů, na jednoho Číňana ale připadá pouhých 40 litrů.
V muslimských zemích roste prodej
"Sedm z deseti zemí s nejrychlejším nárůstem tržeb z prodeje piva byly muslimské státy včetně Saudské Arábie, Spojených arabských emirátů, Indonésie a Íránu," cituje list průzkum Euromonitoru.
Podle analytika společnosti Spirose Malandrakise je tento nárůst tažený především prodejem nealkoholických piv. O větší konzumaci piva se podle něj mohl postarat také rostoucí počet cizinců žijících na Blízkém východě.
Spotřeba v Česku mírně klesá
V porovnání s uplynulými roky nicméně spotřeba piva v Česku mírně klesá. Podle dat Českého svazu pivovarů a sladoven se v roce 2013 snížila meziročně o 171 tisíc hektolitrů.
"V České republice se ročně vyrobí přes 19 milionů hektolitrů piva a spotřeba na hlavu mírně klesla ze 146 na 144 litrů. Oproti roku 2012 jsme zaznamenali významný pokles ve spotřebě pivních mixů, kterých se vypilo o 40 procent méně. Mezi faktory, které se na tomto poklesu podílely, patří loňské špatné počasí a také červnové povodně," uvedl František Šámal, předseda Českého svazu pivovarů a sladoven.
U exportu se dařilo především ležákům, kterých se vyvezlo o 9 procent více než v roce 2012. O 12 procent naopak klesl vývoz výčepního piva.