Franšíza láká čím dál více Čechů. Můj obchod dohnal Tetu

Kateřina Vokurková Kateřina Vokurková
11. 3. 2015 11:47
Ke konci loňského roku působilo na českém trhu 246 franšízových značek. Původně české mírně převažují nad zahraničními.
Foto: Makro

Praha – Zájem Čechů o podnikání pod zavedenou značkou formou franšízy nadále roste. Počet poboček provozovaných formou franšízy loni v Česku stoupl o 212 na celkových 6364. Vyplývá to z nejnovějších statistik poradenské společnosti Profit system franchise services.

Ke konci loňského roku působilo na českém trhu 246 franšízových značek, což je meziročně o 27 více. Z tohoto pohledu se tentokrát více dařilo zahraničním konceptům, jejichž počet narostl o pětinu na 104 značek.

Na tuzemský trh vstoupila například italská módní značka Twin-Set Simona Barbieri, doučovací kroužky 2+2 škola matematiky nebo síť prodejen bezlepkových potravin Norbi Update, podporovaná tenistou Andre Agassim.

„Pozice zahraničních konceptů posílila díky tomu, že mnoha z nich se loni podařilo konečně vstoupit na český trh. Některé z nich zde hledaly své master-franšízové partnery či vhodné prostory i několik let,“ vysvětluje ředitel Profit systemu Marek Halfar.

I přesto je na trhu více českých než zahraničních franšízových sítí – z tuzemska totiž pochází 142 z 246 značek. A Halfar očekává, že podíl českých firem dosáhne v dalších letech pětašedesáti procent.

Babišovy párky i Bernardovy puby

Trendem loňského roku byl podle Halfara start franšízových konceptů u firem, které jinak v Česku působí už mnoho let.

Tuto formu expanze zvolily například Kostelecké uzeniny z holdingu Agrofert Andreje Babiše, které spustily síť stánků s hot dogy pod názvem Parky´s. Franšízová síť hospod plzeňského pivovaru The Pub nebo Potrefené Husy pražského Staropramenu pak byly inspirací i pro podnikatele Stanislava Bernarda, který loni začal nabízet k pronájmu hospody Bernard Pub.

Právě zcela nové franšízové koncepty loni táhly trh. Zkušení majitelé franšízových značek se spíše než na expanzi zaměřili na optimalizaci poboček. „Setkali jsme se také s řadou firem, které své vybrané franšízové pobočky – právě z důvodu optimalizace sítě – zavíraly,“ říká Halfar.

„Večerky“ pod Makrem rychle rostou

Nejrozšířenějším řetězcem zůstaly i loni drogerie Teta, které ke konci roku provozovaly formou franšízy 400 poboček. Dohnala je ale síť „večerek“, respektive menších prodejen s potravinami pod názvem Můj obchod, zaštítěná velkoobchodním řetězcem Makro. Zatímco v roce 2013 se síť Můj obchod ještě nevešla do první desítky nejrozšířenějších franšíz, ke konci loňského roku jich měla 400, a dělí se tak s Tetou o první místo.

Největší franšízové sítě podle počtu poboček v ČR

Franšízová síť Počet poboček
Teta drogerie 400
Můj obchod (Makro) 400
Insia 290
Jumping 290
Hudební škola Yamaha 278
Flop 241
Brněnka 236
Hruška 232
Zásilkovna 220
Fornetti 190

Zdroj.: Profit system franchise services

Druhou příčku obsadila s 290 pobočkami pojišťovací a finanční společnost Insia, o pozici se dělí se sportovními centry Jumping. S 278 franšízovými pobočkami následují hudební školy Yamaha a prodejny s potravinami Flop. Pětici největších franšízových sítí pak uzavírají s 236 pobočkami obchody Brněnka.

Služby převažují nad obchodem

Model franšízingu pro svůj rozvoj volí častěji společnosti působící v segmentu služeb. Počet franšízových konceptů v této oblasti loni vzrostl o 16,5 procenta na 141 značek. Největší vliv na růst měly třeba samoobslužné prádelny QuickWash nebo fitness centra Body Body. Oblast obchodu naopak loni zvolnila svůj růst, počet značek se zvýšil jen o sedm na 105.

Nejvíce franšízových konceptů bylo z kategorie oděvy a obuv (celkem 32). Předstihla tak tradičně nejsilnější gastronomii, kde působilo, stejně jako v kategorii potravin, 29 značek. Na čtvrtém místě skočily realitní služby s 23 franšízovými sítěmi.

Do zahraničí šlo 43 českých sítí

A jak se dařilo českým konceptům v zahraničí? Podle Halfara se počet těch, které uspěly za hranicemi, od roku 2013 nezměnil. V zahraničí tak působilo celkem 43 původem českých sítí.

„Důvodem je především mnoho mladých franšízových systémů, které vznikly během posledních tří let a soustředí se především na rozvoj na tuzemském trhu. Pokud se chystají na expanzi, spíše si vyhlížejí Slovensko, případně ostatní trhy, kde by se jejich koncept uchytil,“ odůvodňuje Halfar.

Naopak o Česko mají zájem i další zahraniční značky. První franšízové pobočky zde brzy otevře prodejce tyrolských specialit Tiroler. Franšízového partnera zde hledá také slovenská síť stánků s kebaby nazvaná Mr. Kebab.

Vstup na tuzemský trh plánují také tradiční vídeňské pekárny Anker, americký prodejce mražených jogurtů Tutti Frutti Frozen Yogurt nebo kavárna PJ’s Coffee z New Orleans.

 

Právě se děje

Další zprávy