Praha – Zájem Čechů o podnikání pod zavedenou značkou formou franšízy nadále roste. Počet poboček provozovaných formou franšízy loni v Česku stoupl o 212 na celkových 6364. Vyplývá to z nejnovějších statistik poradenské společnosti Profit system franchise services.
Ke konci loňského roku působilo na českém trhu 246 franšízových značek, což je meziročně o 27 více. Z tohoto pohledu se tentokrát více dařilo zahraničním konceptům, jejichž počet narostl o pětinu na 104 značek.
Na tuzemský trh vstoupila například italská módní značka Twin-Set Simona Barbieri, doučovací kroužky 2+2 škola matematiky nebo síť prodejen bezlepkových potravin Norbi Update, podporovaná tenistou Andre Agassim.
„Pozice zahraničních konceptů posílila díky tomu, že mnoha z nich se loni podařilo konečně vstoupit na český trh. Některé z nich zde hledaly své master-franšízové partnery či vhodné prostory i několik let,“ vysvětluje ředitel Profit systemu Marek Halfar.
I přesto je na trhu více českých než zahraničních franšízových sítí – z tuzemska totiž pochází 142 z 246 značek. A Halfar očekává, že podíl českých firem dosáhne v dalších letech pětašedesáti procent.
Babišovy párky i Bernardovy puby
Trendem loňského roku byl podle Halfara start franšízových konceptů u firem, které jinak v Česku působí už mnoho let.
Tuto formu expanze zvolily například Kostelecké uzeniny z holdingu Agrofert Andreje Babiše, které spustily síť stánků s hot dogy pod názvem Parky´s. Franšízová síť hospod plzeňského pivovaru The Pub nebo Potrefené Husy pražského Staropramenu pak byly inspirací i pro podnikatele Stanislava Bernarda, který loni začal nabízet k pronájmu hospody Bernard Pub.
Právě zcela nové franšízové koncepty loni táhly trh. Zkušení majitelé franšízových značek se spíše než na expanzi zaměřili na optimalizaci poboček. „Setkali jsme se také s řadou firem, které své vybrané franšízové pobočky – právě z důvodu optimalizace sítě – zavíraly,“ říká Halfar.
„Večerky“ pod Makrem rychle rostou
Nejrozšířenějším řetězcem zůstaly i loni drogerie Teta, které ke konci roku provozovaly formou franšízy 400 poboček. Dohnala je ale síť „večerek“, respektive menších prodejen s potravinami pod názvem Můj obchod, zaštítěná velkoobchodním řetězcem Makro. Zatímco v roce 2013 se síť Můj obchod ještě nevešla do první desítky nejrozšířenějších franšíz, ke konci loňského roku jich měla 400, a dělí se tak s Tetou o první místo.
Největší franšízové sítě podle počtu poboček v ČR
Franšízová síť | Počet poboček |
Teta drogerie | 400 |
Můj obchod (Makro) | 400 |
Insia | 290 |
Jumping | 290 |
Hudební škola Yamaha | 278 |
Flop | 241 |
Brněnka | 236 |
Hruška | 232 |
Zásilkovna | 220 |
Fornetti | 190 |
Zdroj.: Profit system franchise services
Druhou příčku obsadila s 290 pobočkami pojišťovací a finanční společnost Insia, o pozici se dělí se sportovními centry Jumping. S 278 franšízovými pobočkami následují hudební školy Yamaha a prodejny s potravinami Flop. Pětici největších franšízových sítí pak uzavírají s 236 pobočkami obchody Brněnka.
Služby převažují nad obchodem
Model franšízingu pro svůj rozvoj volí častěji společnosti působící v segmentu služeb. Počet franšízových konceptů v této oblasti loni vzrostl o 16,5 procenta na 141 značek. Největší vliv na růst měly třeba samoobslužné prádelny QuickWash nebo fitness centra Body Body. Oblast obchodu naopak loni zvolnila svůj růst, počet značek se zvýšil jen o sedm na 105.
Nejvíce franšízových konceptů bylo z kategorie oděvy a obuv (celkem 32). Předstihla tak tradičně nejsilnější gastronomii, kde působilo, stejně jako v kategorii potravin, 29 značek. Na čtvrtém místě skočily realitní služby s 23 franšízovými sítěmi.
Do zahraničí šlo 43 českých sítí
A jak se dařilo českým konceptům v zahraničí? Podle Halfara se počet těch, které uspěly za hranicemi, od roku 2013 nezměnil. V zahraničí tak působilo celkem 43 původem českých sítí.
„Důvodem je především mnoho mladých franšízových systémů, které vznikly během posledních tří let a soustředí se především na rozvoj na tuzemském trhu. Pokud se chystají na expanzi, spíše si vyhlížejí Slovensko, případně ostatní trhy, kde by se jejich koncept uchytil,“ odůvodňuje Halfar.
Naopak o Česko mají zájem i další zahraniční značky. První franšízové pobočky zde brzy otevře prodejce tyrolských specialit Tiroler. Franšízového partnera zde hledá také slovenská síť stánků s kebaby nazvaná Mr. Kebab.
Vstup na tuzemský trh plánují také tradiční vídeňské pekárny Anker, americký prodejce mražených jogurtů Tutti Frutti Frozen Yogurt nebo kavárna PJ’s Coffee z New Orleans.