Co je skutečně česká potravina? Stát to stanoví v zákoně

Ekonomika Petr Kučera Ekonomika, Petr Kučera
18. 9. 2014 15:30
Řetězce dosud mohou zákazníky klamat, protože česká definice zatím neexistuje. Stát přesto uložil přísnou pokutu řetězci Penny Market.
Foto: Thinkstock

Praha – Nejasnosti kolem definice "česká potravina" by měly skončit. Ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL) chce totiž definici českého původu stanovit přímo v zákoně.

Stát by tak mohl přesněji postihovat případy, kdy obchodníci klamou spotřebitele. Jurečka to uvedl po čtvrtečním jednání se zástupci obchodních řetězců.

Za klamavé označení trestal stát obchodníky už dříve. Loni nabyla právní moci pokuta ve výši 600 tisíc korun, kterou Státní zemědělská a potravinářská inspekce uložila řetězci Penny Market. Ten v první polovině roku 2012 označoval nápisem Česká kvalita i zboží pocházející ze zahraničí, například z Polska a Slovenska. Používal i podobná označení, například visačkou "Od českých pekařů" označila chléb německého výrobce.

Penny Market se tehdy bránil tím, že potraviny jsou vyrobené podle tradičních českých receptur, inspekcí napadená označení však později stáhla.

Ani Jurečka nicméně neplánuje, že by „potravina českého původu“ musela být stoprocentně z Česka. "Chceme jasnou definici, že musí být nějakým procentem tvořena surovinami z České republiky. V případě, že je to potravina rostlinného původu, že byla vypěstována na území České republiky," říká.

Problémy s definicí mohou nastat i v souvislosti s už schválenou novelou zákona o potravinách. Ta od ledna příštího roku mimo jiné ukládá řetězcům – prodejcům s ročními tržbami nad pět miliard korun – povinnost zveřejňovat čitelně u vchodu pro zákazníky seznam pěti zemí, z nichž odebírá potraviny. Mají je řadit sestupně podle podílu prodejů těchto potravin na tržbách.

Další podpora za miliony

Na podporu českých výrobců nyní ministerstvo chystá kampaň nazvanou České vánoce s regionální potravinou. Na marketingový projekt, který potrvá od poloviny října do konce letošního roku, je připraveno 50 až 60 milionů korun.

"V principu půjde o spotřebitelskou soutěž, jejíž účastníci budou zasílat vystřižená loga kvalitativních značek z obalů potravin na adresu Státního zemědělského intervenčního fondu," upřesňuje Jurečka.

Konkrétně půjde nejen o loga národních značek kvality (Klasa, Regionální potravina), ale i loga komunitární (Bio logo, Zaručená tradiční specialita, Chráněné zeměpisné označení, Zeměpisné označení původu) a loga nevládních organizací (Český výrobek – garantováno Potravinářskou komorou ČR).

 

Právě se děje

Další zprávy