Nový trik obchodníků. Darují vám opravu místo reklamace

Ekonomika Petr Kučera Ekonomika, Petr Kučera
7. 10. 2013 18:48
Pro zákazníky je "dobrovolná" oprava výhodná jen zdánlivě, varuje dTest
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Isifa / Thinkstock

Praha - Neseriózní obchodníci mají nový způsob, jak obcházet zákon při vyřizování reklamace. Tu sice zamítnou jako neoprávněnou, ale přesto věc opraví "v zájmu udržení dobrých vztahů se zákazníkem". Pro zákazníky je takové řešení výhodné jen zdánlivě, varuje spotřebitelský časopis dTest.

Řetězení "dobrovolných" oprav zboží totiž umožňuje obchodníkům vyhnout se zákonné povinnosti vyřídit reklamaci výměnou zboží nebo vrácením peněz. "Obchodník takto obchází zákon, aby v reklamačním řízení nemusel zákazníkovi nyní nebo v budoucnu vracet peníze či měnit zboží za nové, bezvadné," říká Lukáš Zelený, vedoucí právní poradny dTestu.

"Dobrovolnou" opravou navíc obchodník zlikviduje jediný důkaz, který má zákazník k dispozici, aby mohl prokázat, že zboží při uplatnění reklamace skutečně mělo vadu, kterou obchodník sice neuznal, ale přesto za ni odpovídá.

Na reklamaci trvejte

Jak by tedy měli zákazníci a obchodníci správně postupovat? Vyskytne-li se na zakoupené věci vada po dobu záruky, je právem spotřebitele obrátit se na prodejce nebo jím určený servis a žádat vyřízení reklamace.

"Při jejím sepsání zákazník určuje způsob odstranění vady. Nejčastěji jde o nárok na opravu. V případě neodstranitelných, opakovaných nebo vícečetných závad pak jde o nárok na výměnu zboží, slevu z ceny nebo odstoupení od smlouvy s požadavkem vrácení peněz. Je-li nárok spotřebitele v souladu s občanským zákoníkem a prodejce uzná vadu jako záruční, je požadavkem zákazníka vázán," připomíná Zelený.

Jestliže prodejce reklamaci zamítá, musí zamítnutí nejen písemně odůvodnit, ale reklamovaný výrobek také vrátit zákazníkovi ve stavu, v jakém jej převzal.

Oprava jako důkaz

A co dělat, pokud už zboží prošlo "nevyžádanou" opravou místo klasické reklamace? Jednání, kterým je obcházen zákon, je podle § 39 občanského zákoníku neplatné. K zamítnutí reklamace, pokud bylo současně zboží opraveno, by podle Zeleného neměl přihlížet spotřebitel ani soudy v případě vymáhání nároků z odpovědnosti prodejce za vady zboží.

"Přestože zákazník musí v takovém případě prokázat existenci vady při uplatnění reklamace, lze dovodit, že vada skutečně existovala, pokud ji obchodník sám odstraňoval," dodává právník dTestu.

 

Právě se děje

Další zprávy