Svět zažívá nevídanou sérii leteckých nehod a dramat

Martin Novák Martin Novák
27. 8. 2008 14:00
Je doprava vzduchem stále nejbezpečnější ze všech?
Cestující a posádka Qantasu měli velké štěstí. Přistáli i s velkou dírou v trupu.
Cestující a posádka Qantasu měli velké štěstí. Přistáli i s velkou dírou v trupu. | Foto: Reuters

Praha - Statisticky vzato je letecká doprava zřejmě nejbezpečnější na světě.

Známá poučka praví, že kdo si sedne do automobilu, vystavuje se vyšší pravděpodobnosti zranění nebo smrti než ten, kdo prochází s palubním listkem kolem usmívající se letušky a hledá své sedadlo v letadle před startem.

Zprávy o občasných pádech, haváriích či únosech letadel hltají v médiích miliony lidí po celé planetě jako sice tragické, ale zajímavé drama. Ano, i na stránkách online deníku Aktuálně.cz patří zprávy o leteckých katastrofách mezi ty nejčtenější.

Ale je to právě jen občas, takže ani vědomí "může se to jednou stát i mně" drtivou většinu lidí od cestování vzduchem neodradí.

Čtěte také: Drama v Libyi: Únosci letadla propustili rukojmí

Letošní srpen je ale trochu jiný. Kumulace leteckých havárií a vážných problémů v tak rychlém sledu za sebou je nevídaná. Jde jen o souhru náhod a smolnou sérii, nebo trend do budoucna?

Nehoda letadla v Madridu skončila tragicky.
Nehoda letadla v Madridu skončila tragicky. | Foto: Reuters

Černou sérii začal 17. července boeing společnosti Korean Air s 322 lidmi na palubě. Letěl do New Yorku, ale kvůli problémům se zdroji energie vypustil nedlouho po startu palivo do moře a přistál na japonském ostrově Hokkaidó.

25. července ho následoval let australské společnosti Qantas, považované za jednu z nejbezpečnějších na světě. Její boeing nouzově přistál v Manile s dvoumetrovou dírou v trupu poblíž zavazadlového prostoru.

Stroj těsně unikl katastrofě, díru zřejmě způsobil výbuch kyslíkové nádrže.

Dva dny nato explodovalo dopravní letadlo krátce po startu z letiště v súdánském Chartúmu. Čtyřčlenná posádka zahynula. Důvod havárie není jasný, nicméně šéf súdánského úřadu pro leteckou dopravu byl propuštěn.

Ve stejný den zavadil při startu v New Yorku stroj tchajwanské společnosti China Airlines o jiný letoun, stojící na ploše. S velkým štěstím unikl katastrofě.

20. srpna přišla tragédie na madridském letišti Barajas. Letoun společnosti Spanair mířící na Kanárské ostrovy sjel při startu z dráhy. V hořících troskách zahynulo 153 lidí.

Tři dny poté z nejasných důvodů přistálo nouzově na londýnském letišti Gatwick letadlo společnosti Virgin Atlantic.   

O pouhých čtyřiadvacet hodin později přišla další tragédie. Boeing patřící firmě Itek Air se zřítil po startu v kyrgyzském Biškeku. Zahynulo více než sedmdesát lidí.

Itek Air je na tzv. černém seznamu společností, jejichž letadla nesmějí přistávat v zemích Evropské unie. Stroj také neletěl do Evropy, nýbrž do íránského Mašhadu.

Ale ani Evropě se problémy nadále nevyhýbají.

V pondělí hořelo během přistání malé letadlo Air Dolomiti v Mnichově. Všichni se stihli zachránit. Letadlo irského Ryanairu na lince Bristol - Barcelona v úterý nouzově přistálo v Limoges ve Francii kvůli ztrátě tlaku v kabině.

Několik hodin poté přišla zpráva, že se únosci zmocnili súdánského letadla a donutili piloty přistát na odlehlém pouštním letišti v jižní Libyi.

Ale ani to ještě není konec. Dnes ráno sjel z dráhy během přistání  boeing Air France v Montrealu. Skončil na trávě, cestující naštěstí vyvázli bez újmy.

 

Právě se děje

Další zprávy