Praha - Statisticky vzato je letecká doprava zřejmě nejbezpečnější na světě.
Známá poučka praví, že kdo si sedne do automobilu, vystavuje se vyšší pravděpodobnosti zranění nebo smrti než ten, kdo prochází s palubním listkem kolem usmívající se letušky a hledá své sedadlo v letadle před startem.
Zprávy o občasných pádech, haváriích či únosech letadel hltají v médiích miliony lidí po celé planetě jako sice tragické, ale zajímavé drama. Ano, i na stránkách online deníku Aktuálně.cz patří zprávy o leteckých katastrofách mezi ty nejčtenější.
Ale je to právě jen občas, takže ani vědomí "může se to jednou stát i mně" drtivou většinu lidí od cestování vzduchem neodradí.
Čtěte také: Drama v Libyi: Únosci letadla propustili rukojmí
Letošní srpen je ale trochu jiný. Kumulace leteckých havárií a vážných problémů v tak rychlém sledu za sebou je nevídaná. Jde jen o souhru náhod a smolnou sérii, nebo trend do budoucna?
Černou sérii začal 17. července boeing společnosti Korean Air s 322 lidmi na palubě. Letěl do New Yorku, ale kvůli problémům se zdroji energie vypustil nedlouho po startu palivo do moře a přistál na japonském ostrově Hokkaidó.
25. července ho následoval let australské společnosti Qantas, považované za jednu z nejbezpečnějších na světě. Její boeing nouzově přistál v Manile s dvoumetrovou dírou v trupu poblíž zavazadlového prostoru.
Stroj těsně unikl katastrofě, díru zřejmě způsobil výbuch kyslíkové nádrže.
Dva dny nato explodovalo dopravní letadlo krátce po startu z letiště v súdánském Chartúmu. Čtyřčlenná posádka zahynula. Důvod havárie není jasný, nicméně šéf súdánského úřadu pro leteckou dopravu byl propuštěn.
Ve stejný den zavadil při startu v New Yorku stroj tchajwanské společnosti China Airlines o jiný letoun, stojící na ploše. S velkým štěstím unikl katastrofě.
20. srpna přišla tragédie na madridském letišti Barajas. Letoun společnosti Spanair mířící na Kanárské ostrovy sjel při startu z dráhy. V hořících troskách zahynulo 153 lidí.
Tři dny poté z nejasných důvodů přistálo nouzově na londýnském letišti Gatwick letadlo společnosti Virgin Atlantic.
O pouhých čtyřiadvacet hodin později přišla další tragédie. Boeing patřící firmě Itek Air se zřítil po startu v kyrgyzském Biškeku. Zahynulo více než sedmdesát lidí.
Itek Air je na tzv. černém seznamu společností, jejichž letadla nesmějí přistávat v zemích Evropské unie. Stroj také neletěl do Evropy, nýbrž do íránského Mašhadu.
Ale ani Evropě se problémy nadále nevyhýbají.
V pondělí hořelo během přistání malé letadlo Air Dolomiti v Mnichově. Všichni se stihli zachránit. Letadlo irského Ryanairu na lince Bristol - Barcelona v úterý nouzově přistálo v Limoges ve Francii kvůli ztrátě tlaku v kabině.
Několik hodin poté přišla zpráva, že se únosci zmocnili súdánského letadla a donutili piloty přistát na odlehlém pouštním letišti v jižní Libyi.
Ale ani to ještě není konec. Dnes ráno sjel z dráhy během přistání boeing Air France v Montrealu. Skončil na trávě, cestující naštěstí vyvázli bez újmy.