reklama
 
 

Řidič "vlaku smrti" promluvil. Spletl si místa na trati

29. 7. 2013
Santiago de Compostela se chystá na velkou mši za oběti.
Doporučujeme

Santiago de Compostela - Strojvedoucí španělského rychlovlaku Alvia, po jehož nehodě zůstalo 79 mrtvých, promluvil. V neděli večer ho policie dvě hodiny vyslýchala za zavřenými dveřmi.

Francisco Garzón, který vlaky společnosti Renfe řídil přes deset let, přiznal, že do zatáčky na trati u poutního místa Santiago de Compostela vjel příliš rychle. K nehodě došlo kvůli mé nedbalosti, řekl podle neoficiálních zpráv.

Agentura EFE později uvedla, že rychlost nesnížil, protože si myslel, že projíždí jiným úsekem trati.

Auto, v němž Garzóna vezli k výslechu, bylo obklopeno policisty. Vztek na Garzóna je ve Španělsku velký. Některé oběti středeční tragédie už pohřbili jejich blízcí, další obřady se konají tento týden. 

V pondělí večer bude v Santiagu velká zádušní mše za mrtvé. Zúčastní se jí i zdejší rodák, premiér Mariano Rajoy, několik ministrů a část královské rodiny.

Vyšetřování na svobodě

Vyšetřující soudce Luis Aláez už dvaapadesátiletého Garzóna formálně obvinil ze zabití z nedbalosti v 79 případech, zabavil mu pas a licenci strojvedoucího a pak ho propustil z vazby.

Nařídil, že obviněný se musí každý týden povinně hlásit u soudu a bez svolení nesmí odjet ze země. Vyšetřování na svobodě ale povolil proto, že Garzóna ze snahy utéct do zahraničí nepodezírá. 

V budově soudu strávil Garzón podle BBC celkem pět hodin.

Podle zdrojů z místa měl bývalý strojvedoucí uvést, že byl "nedbalý". Potvrzovalo by to slova, která údajně krátce po nehodě pronesl k muži, jenž ho zakrváceného odváděl k lékařskému ošetření.

"Říkal, že chce umřít. Radši by byl mrtvý než se dívat na ty škody, co způsobil. Řekl, že jel příliš rychle. Prý se snažil zpomalit, ale už bylo pozdě," uvedl Evaristo Iqlesias pro BBC.

Obětí přibývá

Garzón strávil po nehodě tři dny v nemocnici s poraněním na hlavě, propustili ho v sobotu. Ze 150 zraněných cestujících ale 70 stále zůstává hospitalizovaných, z toho 22 je ve vážném stavu.

Tragédii Garzón podle zpravodajů připisuje náhlému osobnímu selhání. Na místě nehody se našlo 78 obětí, další, žena z USA, podlehla v neděli svým zraněním v nemocnici.

Nehoda rychlovlaku, který s Garzónem v čele až dvojnásobně překročil povolenou rychlost, se stala nejhorší evropskou tragédií na železnici od roku 1998.

Známé poutní místo, poblíž něhož k havárii došlo, událost zcela ochromila. Galicijské město se zrovna připravovalo na největší událost roku, liturgický svátek svatého apoštola Jakuba, který každoročně navštíví tisíce věřících. Z úcty k mrtvým však byly slavnosti zrušeny a z místní sportovní haly načas vznikla provizorní márnice.

autor: Jana Černá

Související

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama