La Coruňa - Téměř deset let po ztroskotání ropného tankeru Prestige začal ve španělské La Coruni soud s muži, kteří jsou podle žalobců za nejhorší ekologickou havárii v dějinách země zodpovědní.
Třináctý listopad 2002 se do historie evropské námořní dopravy zapsal černým písmem.
Tehdy začala u břehů Galicie na severozápadě Španělska z tankeru Prestige unikat ropa. Během necelého týdne jí do moře vyteklo 66 000 tun a vznikla škoda 4,4 miliardy eur (109,5 miliardy korun).
Podle vyšetřovatelů, na něž odkazují servery BBC a The Guardian, trvalo hledání viníků tak dlouho, protože probíhalo naráz hned v několika zemích. Loď se totiž plavila pod bahamskou vlajkou, měla převážně řeckou posádku, byla pojištěna ve Velké Británii a spadala do švýcarské flotily.
Na lavici obžalovaných nakonec usedl řecký kapitán Apostolos Mangouras, strojník Nikolaos Argyropuros a tehdejší zástupce španělské námořní plavby José Luis López-Sors.
První důstojník zůstal doma
Čtvrtý obžalovaný - první důstojník potopené lodi - k soudu nepřišel.
Pro kapitána a strojníka požaduje prokurátor dvanáct let, bývalému zástupci námořní plavby navrhuje pětiletý trest.
Úterní slyšení bylo pouze přípravné, začátek samotného procesu je plánován na 13. listopadu, tedy den desátého výročí havárie.
Kapitán i strojník vinu odmítají.
Tanker Prestige vyplul z Lotyšska a převážel 77 000 tun ropy do Singapuru.
Loď byla v té době stará 26 let a u španělských břehů z ní 13. listopadu začala vytékat ropa. Španělé ji proto nechali odtáhnout na volné moře, kde se 19. listopadu 2002 rozlomila a potopila.