Paříž - Vyšetřovatelé zveřejnili závěrečnou a dlouho očekávanou zprávu o příčinách jedné z nejzáhadnějších havárií v dějinách letecké dopravy.
Pádu airbusu společnosti Air France, který se 1. července 2009 zřítil severovýchodně od Brazílie do oceánu. S 228 lidmi na palubě.
Podle Francouzského Úřadu vyšetřování a analýz civilního letectví (BEA) havárii způsobily technické i lidské faktory.
Úřad poukazuje na nedostatky ve vybavení letounu a na nevhodné reakce vystresovaných pilotů. Také vydal 41 doporučení, aby se podobná havárie neopakovala.
Z černých skříněk a záznamů z pilotní kabiny již podle předběžných zpráv vyplynulo, že přestaly kvůli náhlé námraze řádně fungovat čidla rychloměrů, takzvané Pitotovy sondy.
Piloti se s něčím takovým nikdy nesetkali a nedokázali na to reagovat. Dokument poprvé zveřejňuje poslední slova v kabině. Zhruba tři sekundy před koncem záznamu černé skříňky jeden ze členů posádky křičel: "Sakra, zřítíme se! To snad není pravda!"
Sondy posádce signalizují rychlost a další důležité parametry pro bezpečný let. Stroj letěl v té chvíli v nadmořské výšce kolem 10 668 metrů a byl řízen autopilotem, který se však po ztrátě indikátorů rychlosti sám vypnul.
Z dříve dostupných dokumentů vyplývá, že kapitán letadla - osmapadesátiletý Marc Dubois - po čtyřech hodinách od startu odešel z pilotní kabiny a vrátil se až poté, co ho první a druhý pilot opakovaně žádali o pomoc.
Vyšetřovatelé zjistili, že Dubois zřejmě trávil čas společně se svojí milenkou, letuškou Veronique Gaignardovou, která ale během letu AF 447 nebyla ve službě.
V době, kdy nad Atlantikem zuřila silná bouře, stroj ovládal první pilot, dvaatřicetiletý Cedric Bonin. "Piloti nechápali, co se děje, a netušili, že klesají," řekl Jean-Paul Troadec z BEA.
Zpočátku bylo nejčastěji zmiňovaným vysvětlením nehody to, že blesk vyřadil elektrické a další systémy letounu, který se následně stal neovladatelným.
Mezi 228 oběťmi neštěstí bylo dvaasedmdesát Francouzů a dále hlavně Němci, Brazilci a také tři Slováci.