Svatý grál částicové fyziky. Vědci jsou blíž objevu páté základní síly

ČTK ČTK
11. 8. 2023 10:38
Další krok na cestě k potvrzení existence páté základní síly hlásí američtí vědci z fyzikální laboratoře Fermilab nedaleko Chicaga, píše web stanice BBC. Od roku 2021, kdy poprvé výsledky oznámili, sesbírali vědci více dat a dvakrát snížili pravděpodobnost, že jde o statistickou chybu.
Ilustrační foto (experiment na urychlovači v CERNu)
Ilustrační foto (experiment na urychlovači v CERNu) | Foto: John Vogel / Wikimedia Commons

V současné fyzice se v souladu s takzvanou standardní teorií má za to, že interakce veškerých částic a předmětů mají na svědomí čtyři základní síly: gravitace, elektromagnetismus a silná a slabá jaderná síla. A přestože důkazy o přítomnosti páté síly jsou přesvědčivé, pokrok ve výzkumu zatím nelze označit za vědecký průlom.

Prokázání páté interakce by mohlo vést k objasnění některých velkých fyzikálních záhad posledních desetiletí, například existence takzvané temné energie ve vesmíru, která podle některých teorií způsobuje, že se rychlost rozpínání vesmíru stále zrychluje místo toho, aby se postupně zpomalovala.

Výzkumníci při experimentech pracují s miony, elementárními částicemi podobnými elektronům, ale 200krát těžšími. Fermilab v rámci experimentu Muon g-2 posílá miony dokola v elektromagnetu ve tvaru prstence s průměrem asi 15 metrů, který má velmi stabilní a přesně změřené magnetické pole. Miony by v něm měly podle standardního modelu "kmitat" určitou rychlostí. Vědci ale při měřeních zjistili, že jejich chování standardnímu modelu neodpovídá.

Vědci z Fermilabu nyní doufají, že získají dostatečná data a odstraní teoretické pochybnosti v příštích dvou letech. Přítomnost páté interakce se však snaží dokázat i konkurenční vědecký tým Velkého hadronového urychlovače ve švýcarském Cernu.

"Měření chování, které neodpovídá předpokladům standardního modelu, je svatým grálem částicové fyziky. Je takovou startovací pistolí na dráze k revoluci našeho chápání, protože standardní model ustál experimenty posledních padesáti let," popsal Mitesh Patel z Královské univerzity v Londýně.

Spolehlivé prokázání přítomnosti páté interakce by bylo jedním z největších fyzikálních objevů od dob Einsteinových teorií relativity, uvedla BBC.