Různé letecké společnosti a státy přijaly různá opatření. Například nízkonákladový Ryanair avizoval, že nebude povolená fronta na toalety během letu. Kdo si bude chtít odskočit, musí zvednout ruku a vyžádat si povolení od letušky. Společnost také omezí nabídku občerstvení a nebude na palubě přijímat hotovost.
V Thajsku vláda společnostem zakázala cestujícím roznášet jídlo a pití. Pouze kdyby se někomu udělalo nevolno, mají letušky pokyn nabídnout mu vodu.
Cestující musí počítat s tím, že na přestupy na letištích budou potřebovat více času než dosud. Odcházet z letadla do výstupního tubusu nebo po schůdkách do autobusu se bude po skupinkách.
Evropská komise mezitím navrhla, aby na linkách společností ze zemí Evropské unie měli pasažéři během letu roušku a aby se při odbavování a po příletu během vyzvedávání zavazadel netvořily velké shluky lidí.
Hrozí skokové zdražení
Některé společnosti neprodávají letenky na sedadla uprostřed v letadlech, kde jsou vedle sebe dvě řady po třech sedadlech. Touto cestou jde například Korean Air. Evropští dopravci se k tomu zatím nechystají.
"Australský Qantas uvádí, že rozestupy v letadle jsou nesmysl. Argumentují tím, že lidé sedí vedle sebe a ne proti sobě, takže riziko případné nákazy není velké. A že opěrka sedačky je fyzická zábrana nákazy. Tvrdí také, že v letadle je cirkulace vzduchu přes filtry, což snižuje riziko," řekl deníku Aktuálně.cz Jan Sůra, šéfredaktor odborného serveru Zdopravy.cz.
Ředitel Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) Alexandre de Juniac varoval, že aerolinky zdraží letenky v průměru o padesát procent, pokud budou muset prostřední sedadla nechat neobsazená.
"Letadlo prostě není místo, kde lze vyžadovat velké rozestupy. Riziko se musí minimalizovat jiným způsobem, například rouškou," uvedl k tomu šéf společnosti Finnair Topi Manner.
Kolik budou stát letenky?
Americká letecká společnost Delta Airlines uvedla, že na všech linkách naplní vždy jen šedesát procent kapacity stroje, ale bude létat častěji.
"Po teroristických útocích z 11. září 2001 lidé pochopili nutnost nových bezpečnostních opatření na letištích a v letadlech. Bude nutné, aby se součástí běžného provozu stala i nová hygienická opatření," řekl agentuře Reuters Mike Delaney, viceprezident výrobce letadel Boeing.
První zkušenosti ze zemí, kde pandemie odezněla, ukazují, že zájem o lety zatím není velký. Domácí lety například v Číně jsou na 40 procentech ve srovnání s předkoronavirovou dobou. Podobný pokles očekává Jan Sůra také v Evropě.
"Ceny letenek do budoucna jsou velká neznámá a opravdu nikdo neví, co se stane. Podle jedné teorie bude třeba podpořit trh, aby lidé znovu začali létat, a bude proto potřeba zlevnit. Druhý scénář je takový, že nabídka letů bude omezená, což je zdraží. Prostě kdo bude opravdu potřebovat letět, tak si připlatí," vysvětluje Sůra.
Podnikatel a investor Jiří Hlavenka na svém Facebooku napsal, že ceny letenek klesnou a po Evropě se bude létat levně jako nikdy předtím. Leasingovým společnostem, které vlastní letadla, se podle něj vrátí letouny od zkrachovalých aerolinek a kvůli vysokým nákladům jim nezbude nic jiného než je nabídnout novým leteckým společnostem levněji. "Namísto předlužených, zkrachovaných aerolinek se objeví plejáda nových. Budou to většinou nízkonákladovky, které s výhodou využijí toho, že dostanou letadla od leasingových společností velmi levně," je přesvědčený podnikatel, který investoval do vyhledávače letenek Kiwi.com.
Propad letecké dopravy kvůli koronaviru byl rekordní téměř po celém světě. Pražské Letiště Václava Havla v dubnu odbavilo 5031 cestujících, což je meziroční pokles o 99,6 procenta. Letiště ve Frankfurtu odbavilo za stejný měsíc 188 078 pasažérů, co je meziroční pokles o 96,9 procenta.