Český tlak obstál. Klíčový výbor europarlamentu posvětil měkčí emisní normu Euro 7

Kateřina Šafaříková Kateřina Šafaříková
12. 10. 2023 18:48
Poslanci výboru pro životní prostředí v Evropském parlamentu schválili ve čtvrtek mírnější znění nové emisní normy na auta známé jako Euro 7. Budoucí limity zplodin navrhla loni Evropská komise a členské státy se už k věci vyjádřily, když na konci září návrh výrazně zmírnily. Teď byl na řadě parlament, kde je zpravodajem český europoslanec Alexandr Vondra (ODS). Také on usiloval o změkčení normy.
Alexandr Vondra
Alexandr Vondra | Foto: Profimedia

Prvním testem na půdě europarlamentu Vondrova zpráva prošla. Hlasovalo pro ni 52 členů výboru, proti bylo 32. Jde o přesvědčivou podporu, protože výbor pro životní prostředí obvykle hlasuje ve prospěch "zelených" politik.

Foto: EU

V listopadu bude o návrhu hlasovat plénum Evropského parlamentu a pak se dohodne konečné znění při vyjednávání v takzvaném trialogu s předsedající zemí EU, tedy Španělskem, a Evropskou komisí.

Europoslanci ve výboru pro životní prostředí podpořili zmírnění původně navržených emisních limitů z osobních aut a kamionů, byť nešli tak daleko jako členské státy. Ty nechaly maximální množství zplodin v zásadě na úrovni nyní platné normy Euro 6. 

Stejně jako členské země naopak poslanci ponechali v návrhu měření emisí z brzd a pneumatik. A ještě více prodloužili časové lhůty, které dostanou automobilky na přípravu novinky.

"Vidím tam prostor pro velmi rozumné řešení při jednání v trialogu se španělským předsednictvím," řekl novinářům v Bruselu po jednání výboru zpravodaj Vondra. Ten by chtěl dotáhnout Euro 7 ještě do konce letošního roku. 

"Španělské předsednictví chápe, že musíme udržet cenovou dostupnost osobních aut pro širší vrstvy obyvatel a musíme udržet při životě automobilový průmysl v Evropě. Pro Česko je to naprosto fatální záležitost," zdůvodnil to europoslanec.

Vondra postavil koalici za zmírnění Eura 7 na europoslancích za lidovce, liberály, na členech své vlastní frakce (Evropských konzervativcích a reformistech) a nejmenší skupině, nacionalistické Identity a demokracie, jejímž členem je například česká SPD. Podle zápisu hlasování sázka na liberální a konzervativní kritiky "zelených" norem vyšla. Ruku pro Vondrovu zprávu zvedli všichni členové zmíněných frakcí (a dva nezařazení poslanci).

"Chceme, aby po našich silnicích jezdily ekologičtější auta a autobusy. Jsme ale zároveň realisté, kteří nechtějí bezhlavě omezovat osobní mobilitu. Proto jsem společně s kolegy z lidovecké frakce podpořil většinu kompromisních návrhů pro normu Euro 7," sdělil další český člen výboru pro životní prostředí, europoslanec Stanislav Polčák (STAN). 

Jak dopadne hlasování celého sedmisethlavého sněmu, nelze s jistotou odhadovat. Europoslanci zpravidla hlasují v souladu s hlavním výborem, což je v tomto případě právě výbor pro životní prostředí. 

Kvůli rostoucí kritice Green Dealu v členských zemích a blížícím se eurovolbám ale jednotlivé strany uvnitř frakcí mění strategii. Výsledek se tak hůř předvídá. Sám Vondra připustil, že udržet koalici proti Euru 7 do finálního hlasování bude znamenat "ještě hodně práce".

Kritici českého tažení proti nové emisní normě z řad evropské levice a environmentálních organizací tvrdí, že zplodiny z aut si vyžádají ročně 80 až 100 tisíc lidských životů v Evropě. Zmírnění Eura 7 považují za špatnou zprávu pro lidské zdraví a životní prostředí a viní hlavně liberály, kteří rozhodli o většině v parlamentním výboru.

 

Právě se děje

Další zprávy