V Brazílii našli kosti krokodýla, jenž přežil dinosaury

Reuters, jet
27. 3. 2008 19:40
Dostal pojmenování Mořský bojovník
Nalezená lebka s čelistí.
Nalezená lebka s čelistí. | Foto: Reuters

Rio de Janeiro - Zkamenělé zbytky mořského krokodýla staré asi 62 milionů let dokazují, že tento druh přežil katastrofu, která před 65 miliony let vyhubila dinosaury a spoustu dalších živočichů a rostlin.

Lebka s čelistí a část páteře zhruba třímetrového krokodýla je nejkompletnější nález svého druhu v Jižní Americe.

Brazilští vědci jej objevili ve státě Pernambuco v severovýchodní Brazílii a nyní popsali v britském odborném časopise Proceedings of Royal Society B.

Mořský bojovník

Pojmenovali jej Guarinisuchus munizi, První část názvu je odvozena od slova, které v jazyce brazilských indiánů Tupi znamená "bojovník". Druhá část je holdem brazilskému paleontologovi jménem Geraldo da Costa Barro Muniz.

Mořský bojovník v představě malíře.
Mořský bojovník v představě malíře. | Foto: Reuters

Obecně však vědci prakrokodýlu přezdívají Mořský bojovník. "To proto, že dokázal nějak přežít událost, která vymazala ze světa dinosaury," vysvětlil pro agenturu Reuters jeden z badatelů, Alexander Kellner z Národního muzea v Riu de Janeiro.

Nalezená fosilie vědcům naznačuje, že krokodýli se šířili z Afriky do Jižní a odtud do Severní Ameriky.

Srážka s asteroidem

Podle převládající teorie vyhynuli dinosauři před 65 milióny let. Jak se vědci obvykle shodují, v té době se rozpadaly tehdejší kontinenty, což ovlivnilo cirkulaci mořských proudů a tím i klima. A k tomu se právě tehdy Země zřejmě srazila s dalším kosmickým tělesem, pravděpodobně s planetkou (asteroidem).

Planetka měla velikost zhruba deset kilometrů a spadla do oblasti dnešního mexického poloostrova Yucatán, kde po ní zůstal kráter nazvaný Chicxulub.

Nejdříve se zemská atmosféra krátkodobě ohřála díky energii dopadu. Pak ovšem rozptýlený prach dlouhodobě zabránil pronikání slunečních paprsků, Země se ochladila. Celkově tyto změny klimatu usmrtily dinosaury a spoustu rostlinných i živočišných druhů.

Vítězství pro savce

Katastrofu však přežili mimo jiné i někteří savci a ptáci.

Zmizela jim dinosauří konkurence, takže se mohli lépe rozvíjet. Až z jejich vývojové linie vzešel člověk.

Gigantosaurus už není největším masožravým dinosaurem na světě. Objev v Argentině to potvrdil. | Foto: The Academy of Natural Sciences, Philadelphia