Report: Exhaust fumes growing problem for Czechs

CzechNews, Pavel Baroch
18. 9. 2008 9:26
Failure to curb emissions due to increasing traffic
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Prague - Car traffic exhaust fumes increasingly poison Czech air, says the latest Report on the Environment in the Czech Republic, submitted to the cabinet every year.

"The impact of traffic on air quality keeps increasing. What is alarming is the year-on-year growth in greenhouse gas emissions and dust particle volumes," says the document made available to Aktuálně.cz.

The report was written by the Czech Environmental Information Agency (CENIA) in cooperation with the Transport Research Centre and other institutions.

Environment Minister Martin Bursík submitted a draft study on the environment for 2007 to his cabinet colleagues for comments at the beginning of the European Mobility Week, which will peak with the In Town Without My Car day on 22 September.

The campaign, in which a record-high 87 Czech towns and cities are taking part, is designed to highlight the negative impact of car transport and to offer environmentally friendlier modes of transport.

Dust causes cancer

Tiny dust particles emerging from exhaust pipes and through tyre and brake friction can settle deep inside the respiratory apparatus.

Besides various inflammations, they may also cause cancer as other harmful elements, including cancerous substances, get tied to the small particles.

The amount of dust from cars has been growing unprecedentedly in the past 15 years. "Solid pollutants have shown the sharpest growth since 1993," the study reads.

Greenhouse gas emissions growing

The Report on the Environment for 2007 also highlights the failure to curb greenhouse gas emissions due to an increasing volume of car and air transport in recent years.

"The decrease in greenhouse gas emissions has stopped, and their volume has been growing moderately since 2005. The unfavourable trend is due above all to growing emissions from transport," says the report.

In 1990, transport emissions made up 4% of the total amount of Czech greenhouse gas. The share has grown to about 13% by now.

"The year 2007 brought a growth in the volumes of individual car transport (by 2.7%) and air transport (by 2.4%), which contributed to a further increase in the environmental burden," the document says.

This means the air transport volume last year almost quadrupled against 1989.

Czechs have over 4m cars

The latest set of data shows the Czech car registry grew by 4.2% to 4.28 million cars in 2007.

Lorry numbers grew even faster - by 14%. Czech hauliers now have more than half a million lorries.

Good news is scarce. The environmental study says the freight road transport volume fell by 4.4% last year, while freight railway transport volumes added 3.3%.

Adapted and republished by Prague Daily Monitor.

 

Právě se děje

před 5 minutami

Španělské fotbalistky vstoupily do stávky, podpořil je Griezmann

Španělské prvoligové fotbalistky vstoupily v sobotu do stávky. Dva zápasy musely být odloženy, poté co hráčky splnily svou hrozbu z října. Fotbalistky se snaží o vyjednání nové kolektivní smlouvy s kluby, podpořila je i hvězda Barcelony Antoine Griezmann.

Fotbalistky si stávku odhlasovaly drtivou většinou na shromáždění 23. října. Poté, co ani další jednání nevedla k zažehnání sporu, ohlásila hráčská asociace AFE, jež zastupuje muže i ženy, v sobotu začátek stávky. "Dnes říkáme my fotbalistky dost!" uvedla na videu asociace reprezentační brankářka Mariasun Quiňonesová se San Sebastianu.

Svým kolegyním poslal slova povzbuzení francouzský mistr světa Griezmann, jenž hraje ve Španělsku celou profesionální kariéru. "Kamarádky z ženského fotbalu, které stávkují za svá práva, mají mou plnou podporu. Hodně štěstí!" napsal na twitteru bývalý hráč San Sebastianu a Atlética Madrid, jenž od letoška působí v Barceloně.

Fotbalistky požadují po klubech zvýšení minimální roční mzdy z 16.000 eur (přes 400.000 korun) na 20.000 eur (přes 500.000 korun). Největším problémem byla nicméně dohoda ohledně platů při částečném úvazku - hráčky chtěly minimálně 75 procent z plného profesionálního úvazku (12.000 eur), kluby byly ochotny jednat maximálně o 50 procentech (8000 eur).

Ve španělské lize hraje 16 týmů, ale jen několik je plně profesionálních. K nejúspěšnějším klubům patří podobně jako mezi muži Barcelona a Atlético Madrid. Real Madrid bude mít svůj ženský tým od příští sezony.

Ženský fotbal zažívá ve Španělsku boom od roku 2015, kdy se národní tým poprvé představil na mistrovství světa. Do ženského fotbalu začali poté proudit sponzoři a výrazně se zvýšil mediální zájem. Na zápas žen Atlética proti Barceloně přišlo v minulé sezoně na stadion Wanda Metropolitano přes 60 tisíc diváků.

Další zprávy