Soud exšéfa úřadu z vazby nepustí. Kvůli korupční aféře

Radek Nohl Radek Nohl
20. 7. 2011 17:03
Soud odmítl stížnost i od jeho kompliců. Kušnierzův advokát zvažuje ústavní stížnost

Ústí nad Labem - Petr Kušnierz, bývalý ředitel Úřadu Regionální rady Severozápad a hlavní aktér korupční aféry, zůstane i s komplici ve vazbě.

Ústecký krajský soud totiž ve středu zamítl jejich stížnost.

"Všichni obvinění říkali, že není důvod, aby dál zůstávali ve vazbě, a chtěli být propuštěni. Krajský soud to ale odmítl," potvrdila Aktuálně.cz náměstkyně ústeckého krajského státního zástupce Lenka Bradáčová.

Kušnierzův obhájce Stanislav Devátý je přesvědčen, že je jeho klient držen ve vazbě neprávem.

"Myslím si, že kdyby byl propuštěn, nemohl by v trestné činnosti pokračovat. Budeme zvažovat ústavní stížnost. Podle mě by byla na místě," prohlásil pro Aktuálně.cz Devátý.

Kušnierz tak stráví i zbytek doby předtím, než začne soudní přelíčení, ve vazební věznici. "Vyšetřování chceme ukončit do konce tohoto měsíce," řekla Bradáčová. Kdy ale začne soud obří korupční aféru rozplétat, není zatím jasné.

Evropská komise hrozí, že dotační program zastaví

Ústecký okresní soud původně poslal do vazby kvůli uplacení při rozdělování peněz z evropských fondů pět ze sedmi lidí. Teď ale zůstávají ve vazební věznici čtyři z nich.

"Jednoho obviněného státní zástupce v prvních třech měsících propustil na svobodu," dodala Bradáčová.

Soudci o stížnosti rozhodovali právě v době, kdy Evropská komise hrozí, že utne přítok unijních dotací pro severozápad Čech, pokud jí místní Úřad Regionální rady nevysvětlí předražené zakázky nebo policejní vyšetřování Petra Kušnierze.

Ten byl před časem až do uzavření celé kauzy dočasně zbaven funkce ředitele.

Policie znovu přezkoumává ceny za přístroje

Dalším z důvodů, proč chce Evropská komise přestat nadobro proplácet unijní dotace za projekty pro Ústecký a Karlovarský kraj, jsou i údajně předražené nákupy Krajské zdravotní.

Podle prvních informací, které někteří severočeští politici měli, chce Brusel vrátit všechny peníze, které na koupi přístrojů pro pět nemocnic doposud uvolnil.

I nákupy Krajské zdravotní jsou ale nyní v hledáčku policie.

Předseda regionální rady Jiří Šulc (vlevo) a Petr Kušnierz (vpravo) při slavnostním otevření jedné ze silnic. Teď je druhý jmenovaný ve vazbě.
Předseda regionální rady Jiří Šulc (vlevo) a Petr Kušnierz (vpravo) při slavnostním otevření jedné ze silnic. Teď je druhý jmenovaný ve vazbě. | Foto: www.kr-ustecky.cz

"Případ má obrovský rozsah. Vyšetřování by mělo být ukončeno do konce září," řekla Irena Válová, mluvčí Vrchního státního zastupitelství v Praze, které případ dozoruje.

Podle informací Aktuálně.cz nechávají kriminalisté v současné době znovu přezkoumat ceny za všechny přístroje, které Krajská zdravotní nakoupila.

Mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob prohlásil, že proto již nebudou dál nákupy prověřovat.

Posudek si však v současné době nechává vypracovat i Úřad Regionální rady Severozápad. Jeho představitelé doposud odmítali, že nemocnice kupovaly přístroje dráž, než je obvyklé.

I přes veškeré problémy ústečtí politici věří, že o miliardy z Bruselu nepřijdou.

"Předpokládáme, že se s připomínkami vypořádáme a čerpání peněz nebude zastaveno," prohlásil předseda Regionální rady regionu soudržnosti Severozápad Jiří Šulc.

 

Právě se děje

před 25 minutami

Írán zatkl opozičního novináře Zama, spolupracoval podle něj se zahraničními tajnými službami

Íránské revoluční gardy oznámily, že zatkly íránského novináře Rúholláha Zama, který využíval komunikační aplikaci, aby posílil disent. Informoval o tom zpravodajský web BBC. Zam žil podle médií v exilu v Paříži. Okolnosti jeho zadržení jsou nejasné.

Šestačtyřicetiletý Zam, který je synem reformního duchovního Mohammada Alího Zama, byl podle revolučních gard dopraven do Íránu v rámci komplikované tajné operace. O jeho zatčení informovala íránská státní televize s tím, že krok představuje vítězství nad západními tajnými službami. Podle revolučních gard dostával novinář pokyny a ochranu od zpravodajských služeb Francie, Spojených států a Izraele. Jeho zadržení íránské úřady připsaly moderním a inovativním technikám, který byly využity k "oklamání" zahraničních tajných služeb.

Zam v minulosti odmítl, že by spolupracoval se zahraničními zpravodajskými službami. Novinář spravoval populární protivládní zpravodajský kanál Amadnews, kterému íránské úřady připisují podněcování protestů v letech 2017-2018 po sporných prezidentských volbách. Web sdílel videa z protestů, nelichotivé informace o íránských politicích a na šifrované komunikační aplikaci Telegram měl web 1,4 milionu sledujících. Íránské úřady uvedly, že kanál podněcoval násilné povstání, a následně jej zablokovaly. Později ale web začal fungovat pod jiným názvem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy