Praha - Šest miliard korun si chce půjčit Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP). Potřebuje je na investice do konce roku 2013.
Dozorčí rada v pondělí managementu podniku doporučila, aby peníze získal formou směnky.
Pražští politici nyní uvažují, že by se město za půjčku zaručilo. Podnik prý získá výhodnější podmínky, rozdíl by mohl činit asi 80 milionů korun, uvedla dozorčí rada.
Město takto uvažuje navzdory tomu, že je samo výrazně zadluženo. První náměstek primátora Karel Březina (ČSSD) nepřipouští, že by městu mohly vzniknout se zárukou problémy. "Není důvod, aby měl dopravní podnik problémy se splácením," uvedl v rozhovoru pro Aktuálně.cz.
Praha dluží 26,6 miliard
Na konci loňského roku se vyšplhaly dluhy hlavního města na 26,6 miliardy korun. Závazky město přijímalo nejčastěji na rozvoj dopravy, vodohospodářské infrastruktury nebo na sanace škod po povodni v roce 2002.
"Nejvýznamnějším finančním partnerem města v tomto ohledu je Evropská investiční banka, která se finančně podílí či v minulosti podílela na řadě projektů s celoměstským významem," uvedla mluvčí magistrátu Tereza Krásenská s tím, že Praha s bankou spolupracuje už více než 10 let.
Praha musela vydat také komunální dluhopisy. Z jejich výtěžku financovala například výstavbu jihozápadní části Městského okruhu, tramvajovou trať mezi Hlubočepy a Barrandovem nebo nákup a modernizaci vozů metra.
Nedostatek financí řeší i Dopravní podnik hlavního města Prahy, který si chce půjčit šest miliard. Potřebuje je například na metro D, dostavbu metra A nebo na nákup nových vozů.
Projděte si Blanku:
Stále větší a větší objem peněz polyká tunel Blanka, který má v rámci Pražského okruhu ulevit přetížené dopravě v hlavním městě. Projekt měl původně stát asi 27 miliard, už teď jsou však náklady o 11 miliard vyšší.
Naposledy účet za Blanku stoupl o 720 milionů, které poputují na výstavbu Trojského mostu. O prodražený most se zajímala i policie.
Takhle roste Trojský most: