Praha - Pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS) uvažuje o zrušení nákupu více než sedmi stovek autobusů pro dopravní podnik. Ušetřit chce i na tramvajích od Škoda Transportation.
Tento postup Praze doporučila analýza společnosti Boston Venture Central Europe (BVCE), informovaly o tom Hospodářské noviny.
Z analýzy vyplývá, že autobusy od firmy SOR Libchavy jsou předražené. Ve srovnání s jinými městy za ně Praha platí víc peněz. Například Plzeň přijde dvanáctimetrový autobus asi o půl milionu korun levněji.
Dopravní podnik (DPP) ale trvá na tom, že nákup byl výhodný. Vozy prý měly delší záruku a obchod se uzavíral v jiné době. Analýza ale tuto argumentaci zpochybňuje.
"Pokud se městu nepodaří vyřešit tíživou finanční situaci dopravního podniku, budeme určitě uvažovat i o zrušení tohoto výběrového řízení a přípravě zcela nového výběrového řízení, které bude pro Prahu znamenat úsporu," uvedl pro deník Svoboda. Dodal, že vzhledem ke stáří vozového parku je nákup tolika autobusů zbytečný luxus.
DPP se SOR Libchavy, kterou vlastní holdingy finančních skupin J&T a PPF, uzavřel smlouvu na odběr až 720 vozů za zhruba 4,5 miliardy korun. Dosud odebral přes 300 autobusů.
Zbytek měl podle původního plánu odkoupit do roku 2014. K tomu ale zřejmě nedojde. Pokud si podnik zbývající autobusy neobjedná, odebrat je nemusí.
Sleva na tramvaje
Analýza upozornila i na nevýhodný nákup tramvají od Škody Transportation. Dopravní podnik (DPP) se před pěti lety zavázal, že od firmy nakoupí tramvaje za téměř 19 miliard, aniž by na ně měl peníze.
Splatit je musí do roku 2018. V letošním roce by měl DPP odebrat 32 tramvají za 2 miliardy. DPP už dříve zkoumal, zda by nemohl zakázku úplně zrušit, možné to ale zřejmě není.
"Tu možnost jsme analyzovali, ale odstoupit od smlouvy prakticky nelze. Museli bychom uhradit 100 procent částky," řekl bývalý ředitel dopravního podniku Martin Dvořák.
Audit ale doporučil vyjednat s dodavatelem výhodnější podmínky. Praha by podle něj měla dohodnout jiné rozložení dodávek a plateb. Kvůli časté poruchovosti tramvají Škoda by mohla chtít i slevu.
Plánované škrty v nákupech jsou jedním z kroků, kterými chce primátor ušetřit. Dotace pro dopravní podnik totiž neúměrně zatěžují rozpočet hlavního města.
Už v prosinci primátor uvedl, že se budou rušit některé tramvajové či autobusové linky, které se kryjí s metrem. Připustil i zdražení jízdného, zvažovat se bude ale nejdříve ve druhé polovině roku.