Praha - Mezi zakázkami pražského dopravního podniku, které nechal primátor prověřit v rámci auditu, je podle zdrojů z magistrátu i smlouva se společností Rencar Praha.
Ta pro dopravní podnik zajišťuje provozování reklamy na veškerém majetku DPP. Smlouva se do hledáčku magistrátu dostala pravděpodobně kvůli tomu, že je uzavřena na neobvykle dlouhou dobu - až do roku 2031.
Při stávajících tržbách vynese reklama v pražské MHD v příštích 20 letech 2,4 miliardy. Právě nezvykle dlouhé trvání smluv označil primátor za jeden z problémů, na který auditoři při kontrole narazili.
"Těch problémů jsme objevili více. Kromě finanční nevýhodnosti šlo také o uzavírání smluv na dlouhou dobu a nepříznivé podmínky výpovědi," popsal primátor výsledky auditu s tím, že zatím nebude komentovat jednotlivé případy.
Dopravní podnik vlastní ve společnosti Rencar 28% podíl. Zbytek patří společnosti Europlakat spadající pod firmu JcDecaux. DPP od Rencaru získává za pronájem reklamních ploch procento z tržeb.
Ze 118 milionů, které Rencar v pražské MHD vydělal v loňském roce, dostal dopravní podnik 50 milionů. Pokud by tržby a odvody pro dopravní podnik byly v následujících 20 letech trvání smlouvy stejné, přišel by si Rencar na čistý zisk 1,4 miliardy.
Navíc vyšlo najevo, že část peněz Rencaru putuje do firmy Bitmedia a.s., která je podezřelá, že se podílela na vyvádění peněz z DPP. Rencar v roce 2008 uzavřel s Bitmedií smlouvu, ve které se uvádí, že Rencar se zavazuje hradit Bitmedii 70 % z celkového výnosu Rencar z užívání reklamních nosičů pro reklamní činnost.
Zástupci Rencaru tvrdí, že smlouva se netýká celkových výnosů, ale jen zisku z pronájmu madel a drátěných nosičů. "Z pohledu Rencar Praha se jedná o naprosto nevýznamnou aktivitu, která představuje cca 1,4 % z celkových příjmů společnosti," uvedl Pavel Slabý, generální ředitel firmy.
Jisté nicméně je, že další peníze dopravního podniku opět končí u podezřelé firmy Bitmedia. Také se nabízí otázka, jak je možné, že zcela cizí společnost dostává od Rencaru za pronájem ploch větší procento z výdělku než dopravní podnik, který je částečným akcionářem.
Obrazovky za miliony
Bitmedia má uzavřenou smlouvu i přímo s dopravním podnikem, a to na užívání obrazovek v metru. I ta se ocitla v hledáčku magistrátní kontroly. Firma vzniklá v roce 2007 drží patent na systém informačních obrazovek. Když se DPP rozhodl obrazovky provozovat sám, musel firmě vyplatit vyrovnání ve výši 1,5 milionu korun.
Bitmedia dále od DPP dostává pravidelné licenční poplatky, jejichž výše ale není známá. Vlastníky nelze dohledat, protože firma má akcie na majitele. Až donedávna navíc seděli v představenstvu firmy dva lidé spojení s dalšími pochybnými smlouvami.
Předsedou představenstva byl až do 19. června tohoto roku Peter Kmeť, který zastupoval společnost Cokeville Assets, známou kvůli kauze vyvádění sedmnácti haléřů z ceny každé jízdenky na Panenské ostrovy.
Ve stejný den opustila představenstvo společnosti i Jana Šádková. Ta figurovala i v orgánech dalších firem napojených na DPP - ve firmě Peskim, která zajišťovala pro podnik veřejné zakázky, a ve společnosti Crowsnest net spojené s provozováním SMS jízdenek.