Odbory naruby. Jejich šéfka teď kádruje zaměstnance

Tomáš Netočný
1. 3. 2011 20:40
Korumpovat předáky odborů je stará metoda, tvrdí Transparency International
Opravárenský areál Dopravního podniku Ostrava je od ledna samostatnou firmou, kterou město nabízí k privatizaci. Některá zásadní rozhodnutí udělal magistrá také po jednáních s odborovými předáky
Opravárenský areál Dopravního podniku Ostrava je od ledna samostatnou firmou, kterou město nabízí k privatizaci. Některá zásadní rozhodnutí udělal magistrá také po jednáních s odborovými předáky | Foto: Martin Popelář

Ostrava - Dopravní podnik Ostrava udělal další krok, kterým zpochybňuje důvěryhodnost privatizace části svého majetku v hodnotě půl miliardy korun.

Na post vedoucí oddělení lidských zdrojů, neboli personální ředitelky, vybral dosavadní šéfku odborové organizace Evu Kubíčkovou.

Ta koncem roku odstoupila z pozice předsedkyně odborů, protože odboráři nebyli spokojeni s tím, jak hájí jejich zájmy.

V zápětí dostala od tehdejšího generálního ředitele Františka Kořínka nabídku vstoupit do vrcholného managementu firmy, kterou od 1. ledna přijala.

Jednu z klíčových pozic podniku s rozpočtem 1,5 miliardy korun získala bez výběrového řízení. Místo placené funkce, ve které měla chránit zaměstnance, má teď úkol přesně opačný - v práci s lidmi hájit firmu.

„Nevidím na tom nic špatného. Ze zákona mi v tom nic nebrání. Naopak, po odchodu z funkce v odborech mi zaměstnavatel nějaké místo nabídnout musel," řekla Eva Kubíčková.

Žijete v Ostravě? Zajímá vás? Fanděte jí s Aktuálně.cz na Facebooku!

Mluvčí dopravního podniku Miroslav Albrecht uvedl, že firma si novou personální šéfku vybrala na základě jejich profesních a kvalifikačních předpokladů.

Rozložit odbory přes předáky

Podle Stanislava Beránka z české pobočky mezinárodní protikorupční organizace Transparency International, však jde o zjevný střet zájmu, který vyvolává podezření z korupčního jednání.

Z odborářky ředitelkou

  • Odborová funkcionářka Eva Kubíčková působila v odborech Dopravního podniku Ostrava 11 let. Z toho 5 let jako místopředsedkyně základní organizace a 6 roků v pozici předsedkyně.
  • Během roku začal ostravský magistrát dělat praktické kroky k rozdělení dopravního podniku a od 1. ledna 2011 oddělil opravárenský areál v hodnotě 500 milionů korun s přibližně dvěma sty zaměstnanci.
  • Některá zásadní rozhodnutí projednával magistrát i dopravní podnik také s předáky odborů, včetně Evy Kubíčkové.
  • V prosinci 2010 vyzvaly odbory svou předsedkyni, aby odstoupila. Odboráři tvrdí, že manipulovala s informacemi a rozložila odborovou organizaci.
  • V té době nabídnul generální ředitel šéf odborů jiné vedoucí místo. Ovšem na opačné straně barikády. Eva Kubíčková nabídku přijala a od 1. ledna 2011 je vedoucí oddělení lidských zdrojů, neboli personální ředitelkou.

„Snaha majitelů firem rozkládat odbory korupcí jejich předáků je stará, jako odbory samotné," sdělil pro Aktuálně.cz Stanislav Beránek. „Tady jde navíc o společnost ve stoprocentním vlastnictví města, která hospodaří s veřejným majetkem."

Odbory hrály jednu z hlavních rolí při vyjednávání, jakým způsobem se privatizace dopravního podniku uskuteční.

V roce 2010 prosadila koalice ČSSD a ODS v zastupitelstvu ostravského magistrátu rozdělení dopravního podniku.

Od prvního ledna vznikla nová akciová společnost s názvem Ekova Electric, do které město převedlo opravárenský a výrobní závod se dvěma stovkami zaměstnanců.

Ten teď nabízí strategickému partnerovi.

Odbory to tak chtěly?

Právě odbory hrály jednu z hlavních rolí při vyjednávání, jakým způsobem se privatizace opravárenského závodu uskuteční.

Primátor Ostravy Petr Kajnar dokonce přiznal, že odborářské požadavky měly větší váhu, než doporučení renomované poradenské firmy A.T. Kearney.

V návrhu transformace dopravního podniku doporučila A.T. Kearney převést půlmiliardový majetek do firmy ve stoprocentním vlastnictví města.

Po dohodě s odbory, však magistrát nakonec založil dceřinou společnost dopravního podniku a tím se zbavil možnosti jmenovat vedení i dozorčí radu. Zastupitelstvo tak ztratilo přímý vliv kontrolovat, jak společnost Ekova Electric hospodaří.

Upozornila jsem ředitele

Odboráři už loni v létě nezvolili svou předsedkyni na místo v dozorčí radě společnosti a připravili tím Evu Kubíčkovou o třináct tisíc korun měsíčních odměn.

„Paní Kubíčková si začala dělat svou vlastní politiku, manipulovala lidmi," uvedl jeden z odborářů. Redakce jeho jméno zná, ale přistoupila na jeho žádost zůstat v anonymitě. „Máme podezření, že už tehdy pracovala tak, jak si někdo ve vedení firmy přál," dodal odborář.

S takovým tvrzením sice bývalá předsedkyně odborů nesouhlasí, ovšem pro Aktuálně.cz ho přesto nepřímo potvrdila. „Upozornila jsem ředitele dopravního podniku, že odboráři vidí zájmy zaměstnanců jinak, než já," řekla Eva Kubíčková.

Opravárenský areál, z něhož je teď akciová společnost Ekova Electric, je pro veřejnou dopravu ve městě strategicky důležitý. Poskytuje dopravnímu podniku údržbu tramvají a trolejbusů za stovky milionů korun.

Mohli by být nebezpeční

Až dosud měl dopravní podnik údržbu ve své režii. Po privatizaci Ekovy Electric však bude zakázky zadávat privátní firmě.

„Dopravní podnik i magistrát mají zájem rozdělit odboráře mezi novou a starou firmu," sdělil předseda odborového svazu Dosia Jan Rejský. Dosia sdružuje odboráře z dopravy, silničního hospodářství a opravárenských firem.

„Odbory dopravního podniku mají velkou sílu, v případě stávky mohou zastavit dopravu v celém městě," řekl Jan Rejský. „Pokud se je však podaří oddělit od zaměstnanců v dílnách, budou soukromí majitelé vládnout v Ekově Electric volnou rukou."

V dopravním podniku nejde o jedinou personální změnu, u které se mluví o střetu zájmu.

Zastupitelstvo magistrátu s většinou ČSSD a ODS potvrdilo do funkce generálního ředitele Romana Kadlučku, společníka Krnovských opraven a strojíren a člena dozorčí rady několika společností, které podnikají ve stejném oboru jako Ekova Electric.

Roman Kadlučka se sice v čestném prohlášení zavázal, že svůj podíl v krnovské firmě prodá, má to však udělat až do třech měsíců po nástupu do funkce ředitele.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 54 minutami

Brněnské tunely se budou v dubnu zavírat, silničáři potřebují udělat údržbu

Všechny čtyři brněnské silniční tunely čeká v dubnu krátkodobá uzavírka, aby silničáři mohli provést potřebnou údržbu. Kvůli co nejmenšímu omezení provozu ji Ředitelství silnic a dálnic chystá na noční hodiny, většinou od 21:00 do 5:00. Pouze Královopolský tunel, který jako jediný umožňuje obousměrný provoz v jednom tubusu, bude uzavřený i přes den. Jako první se uzavře v pondělí Pisárecký tunel, napsala v tiskové zprávě mluvčí silničářů Lucie Trubelíková.

V Pisáreckém tunelu se bude pracovat od 3. do 9. dubna, od 10. do 16. dubna budou práce v Husovickém tunelu a 24. až 27. dubna na Hlinkách. V Královopolském tunelu se ze 17. na 18. dubna uzavře galerie Voroněžská a o den později galerie Záhřebská, obě pouze přes noc. Ve středu 19. dubna se od 6:00 do 5:00 dalšího dne uzavře jeden z tubusů a ve čtvrtek 20. dubna na stejnou dobu druhý z tubusů. Od pátku 21. dubna od 21:00 do neděle 23. dubna 21:00 budou uzavřené oba tubusy.

Objížďky silničáři vyznačí, Pisárecký tunel se bude objíždět Rybnickou ulicí, objízdná trasa pro Husovický tunel povede Merhautovou a Provazníkovou ulicí, Královopolský tunel bude možné objet ulicemi Králova Pole a mimoúrovňovou křižovatku Hlinky Veslařskou ulicí a okolo Anthroposu či přes Žlutý kopec.

Zdroj: ČTK
Další zprávy